Klimatsmart - genvägen till sköna gröna köp

SIA Glass summerar glassåret 2009

https://www.klimatsmart.se/images/news/sia.jpg

Glassåret 2009 kan hos SIA Glass summeras med glada mungipor och svarta siffror: Gräddglass i halvliter har ökat med 90 procent på två år. SIA Glass har i nuläget cirka 60-70 procent av den växande eko-glassmarknaden. Ett svårslaget rekord är kanske de 1 miljon ekologiska vaniljpinnar från SIA Glass som sålts på IKEA runt om i hela landet. Från och med i vår finns en ekologisk vaniljpinne även i SIA Glass stycksakssortiment. För varje såld glasspinne går 1 krona till BRIS (Barnens Rätt I Samhället). Sorbetmarknaden är avsevärt mindre än motsvarande marknad för glass, men inte desto mindre viktig för SIA Glass. Under det gångna året har sorbetförsäljningen ökat med 10 procent. Sammantaget har nu SIA Glass cirka 90 procent av sorbetmarknaden, ett övertag som verkar tämligen djupfryst. SIA Glass har i nuläget cirka 60-70 procent av den växande eko-glassmarknaden. Ett svårslaget rekord är kanske de 1 miljon ekologiska vaniljpinnar från SIA Glass som sålts på IKEA runt om i hela landet. Från och med i vår finns en ekologisk vaniljpinne även i SIA Glass stycksakssortiment. För varje såld glasspinne går 1 krona till BRIS (Barnens Rätt I Samhället). - Vi har ambitionen att göra Sveriges grönaste glass, och vi ser resultat av vår satsning på flera områden. Traditionen att tänka grönt är djupt rotad i vår företagskultur. Där har vi ett naturligt försprång. Att vi sedan producerar vår glass i Sverige och distribuerar så klimatvänligt det bara går är förstås också viktigt, säger Rolf Frid. På restaurang- och storhushållssidan är SIA Glass idag marknadsledande inom skopglass, med cirka 30 procent av marknaden. Försäljningen till glassbarer och restauranger av eko-glass är cirka tio gånger större än föregående år. Skopglassortimentet består idag av hela 49 smaker. Nytt för i år är även samarbetet med Cloetta. Nyligen lanserades tre helt nya glassar: Plopp, Tarragona och GuldNougat. - Vi fortsätter att växa och utmana de multinationella livsmedelsjättarna, säger Rolf Frid, VD SIA Glass.

NYHETSBREV

 

Kategorier

Redaktör:
Jens Ljunggren

Dela på Facebook

SIA Glass summerar glassåret 2009

2010-01-13
Glassåret 2009 kan hos SIA Glass summeras med glada mungipor och svarta siffror: Gräddglass i halvliter har ökat med 90 procent på två år. SIA Glass har i nuläget cirka 60-70 procent av den växande eko-glassmarknaden. Ett svårslaget rekord är kanske de 1 miljon ekologiska vaniljpinnar från SIA Glass som sålts på IKEA runt om i hela landet. Från och med i vår finns en ekologisk vaniljpinne även i SIA Glass stycksakssortiment. För varje såld glasspinne går 1 krona till BRIS (Barnens Rätt I Samhället).

Sorbetmarknaden är avsevärt mindre än motsvarande marknad för glass, men inte desto mindre viktig för SIA Glass. Under det gångna året har sorbetförsäljningen ökat med 10 procent. Sammantaget har nu SIA Glass cirka 90 procent av sorbetmarknaden, ett övertag som verkar tämligen djupfryst.

SIA Glass har i nuläget cirka 60-70 procent av den växande eko-glassmarknaden. Ett svårslaget rekord är kanske de 1 miljon ekologiska vaniljpinnar från SIA Glass som sålts på IKEA runt om i
hela landet. Från och med i vår finns en ekologisk vaniljpinne även i SIA Glass stycksakssortiment. För varje såld glasspinne går 1 krona till BRIS (Barnens Rätt I Samhället).

- Vi har ambitionen att göra Sveriges grönaste glass, och vi ser resultat av vår satsning på flera områden. Traditionen att tänka grönt är djupt rotad i vår företagskultur. Där har vi ett naturligt försprång. Att vi sedan producerar vår glass i Sverige och distribuerar så klimatvänligt det bara går är förstås också viktigt, säger Rolf Frid.

På restaurang- och storhushållssidan är SIA Glass idag marknadsledande inom skopglass, med cirka 30 procent av marknaden. Försäljningen till glassbarer och restauranger av eko-glass är cirka tio gånger större än föregående år. Skopglassortimentet består idag av hela 49 smaker.

Nytt för i år är även samarbetet med Cloetta. Nyligen lanserades tre helt nya glassar: Plopp, Tarragona och GuldNougat.

- Vi fortsätter att växa och utmana de multinationella livsmedelsjättarna, säger Rolf Frid, VD SIA Glass.
Källa: SIA Glass

Senaste nyheter