Klimatsmart - genvägen till sköna gröna köp

Renhållarträffen 2012

https://www.klimatsmart.se/images/news/manisk250x166.png

Avfallsutredningen och konsten att ta ledartröjan i miljöfrågan. Ja, så kan man nog sammanfatta årets upplaga av Renhållarträffen. Svensk Åkeritidning var där. Misshandlad är ordet. Sveriges Åkeriföretags Ulric Långberg fick inleda dagens program med konsten att ta ledarskapströjan i miljöfrågan. Han konstaterade att logistiken kopplad till miljöfrågan fått rejält med stryk. – Många gånger ses miljöredovisningar som hygienfaktor, men hur ser det egentligen ut med uppföljningen? Lars-Olof Hübinette på HML berättade för ett par år sedan att man råkat räkna fel så varje bil dragit 50 liter milen. Ingen kund såg något – visst är det otroligt? Att få ett smutsigt rykte att vända till något positivt är inte alltid det lättaste men det går. Fråga Säter – välkända för sitt mentalsjukhus. Numera har man gjort en grej och drar sig inte för att nyttja sin slogan Galen i Säter. – Vi är bad guys – men världen har en gemensam utmaning. Antingen fortsätter vi vara Svarte Petter eller börjar vi prata ideologi. Idag är det ju oerhört otacksamt för miljöansvariga inom åkerier och transportsäljande företag. Olika kunder ställer olika frågor, en del är omöjliga att svara på, vissa försöker vara bäst i klassen och begär uppgifter om allt ner i minsta detalj. – I frågan om miljö tror jag den här otydligheten är direkt motverkande, menade Ulric Långberg, samtidigt som han passade på att förkasta förslaget på en ny EU-norm på fasta bränsleförbrukningar för olika transporter, vilket han menar kommer bli rena katastrofen. – Förbrukning utan relation till lastfyllnadsgrad synliggör inte logistikens val. Det är helt bortkastat. Ingen hänsyn tas ju heller till vilket bränsle som används. Det är ingen nyhet att typen av bränsle blir allt viktigare och att alla har olika energiinnehåll. – Spelar det då roll i en miljöredovisning – svar ja. Kan man simulera olika typer av bränsle för att se vilket som är bättre och sämre? Svar ja. Är en bra förare en konkurrensfördel? Svar ja! Hör ni hur gott ordet miljölogistik ligger i munnen – vi måste prata om det goda miljölogistikvalet. Vi måste kunna miljömärka transporterna. Det kanske kostar någon krona till men vi har ett ansvar för AB Världen – det är vi som måste lära kunderna vilka frågor de ska ställa. Så vad vet vi då om framtiden? Tja, som så många yrken så finns det ju även framtidsproffs. Som Olof Röhlander. Nu blev det en rejäl resa med fokus på det personliga planet. Pratglad och underhållande plockade han från psykologin som fostrat vinnarskallarna i sportens värld. – Vi är inte vårt förflutna – vi är våra beslut. Så ta några nya beslut. Och se till att ha en plan – annars hamnar du tillslut i en annans plan, och vad har de planerat för dig – tja, inte mycket. Känner du dig stressad? – Det är inte att du har mycket som stressar dig – utan dina tankar på att du har mycket att göra. Att sammanfatta Olof Röhlanders ord är inte helt lätt men några godbitar är i alla fall att träna mentalt – träning ger färdighet. Ha rätt mental inställning och rätt attityd viktigare än rätt resurser. Och så förstås ladda positivt – människan är känslovarelser. Kanske räcker det med en snygg fickparkering för att det ska bli en bra dag? Avfallsutredningen var förstås också på dagordningen denna snöiga dag på Stora Essingen utanför Stockholm. Frågan var – är vi på väg mot en monopolisering av avfallsmarknaden? Och faktiskt hettade det till rätt ordentligt i debatten mellan Jan Göransson, Sita, Weine Wiqvist, Avfall Sverige, Håkan Rylander, SYSAV och Britt Sahleström, Återvinningsindustrierna. Bitvis gick åsikterna rejält isär. – Vi som representerar kommunerna har försökt göra en pragmatisk analys. Vi ser insamling av hushållsavfall som en allmännyttig tjänst, då tror vi en helhetslösning behövs. Vi tror att det behövs en organisatör, men det tror inte ni, konstaterade Weine Wiqvist, Avfall Sverige med tydlig adress till Jan Göransson, Sita – som aningen tidigare tagit till kraftord om kommunernas konfiskering av en hel marknad, och att det helt saknats ekonomisk analys i utredningen. – Det är intressant att det handlar om samordning, men det finns redan en sammanhållen struktur idag och den har lyckats med alla mål utom plasten. Däremot håller jag med om att det ska ställas tydligare krav än idag, menade Jan Göransson. Håkan Rylander från skånska kommunalägda SYSAV var aningen mer diplomatisk när han gav Britt Sahleström från Återvinningsindustrierna rätt i att det behövs bättre tillsyn och bättre krav på produktiviteten. – När vi pratar om att skapa en marknad för ett hållbart samhälle får det inte handla om lokala, kommunala lösningar. Samhällsplaneringen är väsentlig om vi inte ska tappa innovationskraften.

NYHETSBREV

 

Kategorier

Redaktör:
Jens Ljunggren

Dela på Facebook

Renhållarträffen 2012

2012-12-01
Jan Göransson, Britt Sahleström, Håkan Rylander
och Weine Wiqvist.
Avfallsutredningen och konsten att ta ledartröjan i miljöfrågan. Ja, så kan man nog sammanfatta årets upplaga av Renhållarträffen. Svensk Åkeritidning var där.

Misshandlad är ordet. Sveriges Åkeriföretags Ulric Långberg fick inleda dagens program med konsten att ta ledarskapströjan i miljöfrågan. Han konstaterade att logistiken kopplad till miljöfrågan fått rejält med stryk.

– Många gånger ses miljöredovisningar som hygienfaktor, men hur ser det egentligen ut med uppföljningen? Lars-Olof Hübinette på HML berättade för ett par år sedan att man råkat räkna fel så varje bil dragit 50 liter milen. Ingen kund såg något – visst är det otroligt?

Att få ett smutsigt rykte att vända till något positivt är inte alltid det lättaste men det går. Fråga Säter – välkända för sitt mentalsjukhus. Numera har man gjort en grej och drar sig inte för att nyttja sin slogan Galen i Säter.

– Vi är bad guys – men världen har en gemensam utmaning. Antingen fortsätter vi vara Svarte Petter eller börjar vi prata ideologi. Idag är det ju oerhört otacksamt för miljöansvariga inom åkerier och transportsäljande företag. Olika kunder ställer olika frågor, en del är omöjliga att svara på, vissa försöker vara bäst i klassen och begär uppgifter om allt ner i minsta detalj.

– I frågan om miljö tror jag den här otydligheten är direkt motverkande, menade Ulric Långberg, samtidigt som han passade på att förkasta förslaget på en ny EU-norm på fasta bränsleförbrukningar för olika transporter, vilket han menar kommer bli rena katastrofen.

– Förbrukning utan relation till lastfyllnadsgrad synliggör inte logistikens val. Det är helt bortkastat. Ingen hänsyn tas ju heller till vilket bränsle som används.

Det är ingen nyhet att typen av bränsle blir allt viktigare och att alla har olika energiinnehåll.
– Spelar det då roll i en miljöredovisning – svar ja. Kan man simulera olika typer av bränsle för att se vilket som är bättre och sämre? Svar ja. Är en bra förare en konkurrensfördel? Svar ja! Hör ni hur gott ordet miljölogistik ligger i munnen – vi måste prata om det goda miljölogistikvalet. Vi måste kunna miljömärka transporterna. Det kanske kostar någon krona till men vi har ett ansvar för AB Världen – det är vi som måste lära kunderna vilka frågor de ska ställa.

Så vad vet vi då om framtiden? Tja, som så många yrken så finns det ju även framtidsproffs. Som Olof Röhlander. Nu blev det en rejäl resa med fokus på det personliga planet. Pratglad och underhållande plockade han från psykologin som fostrat vinnarskallarna i sportens värld.

– Vi är inte vårt förflutna – vi är våra beslut. Så ta några nya beslut. Och se till att ha en plan – annars hamnar du tillslut i en annans plan, och vad har de planerat för dig – tja, inte mycket.

Känner du dig stressad?
– Det är inte att du har mycket som stressar dig – utan dina tankar på att du har mycket att göra.
Att sammanfatta Olof Röhlanders ord är inte helt lätt men några godbitar är i alla fall att träna mentalt – träning ger färdighet. Ha rätt mental inställning och rätt attityd viktigare än rätt resurser. Och så förstås ladda positivt – människan är känslovarelser. Kanske räcker det med en snygg fickparkering för att det ska bli en bra dag?

Avfallsutredningen var förstås också på dagordningen denna snöiga dag på Stora Essingen utanför Stockholm. Frågan var – är vi på väg mot en monopolisering av avfallsmarknaden?

Och faktiskt hettade det till rätt ordentligt i debatten mellan Jan Göransson, Sita, Weine Wiqvist, Avfall Sverige, Håkan Rylander, SYSAV och Britt Sahleström, Återvinningsindustrierna.

Bitvis gick åsikterna rejält isär.
– Vi som representerar kommunerna har försökt göra en pragmatisk analys. Vi ser insamling av hushållsavfall som en allmännyttig tjänst, då tror vi en helhetslösning behövs. Vi tror att det behövs en organisatör, men det tror inte ni, konstaterade Weine Wiqvist, Avfall Sverige med tydlig adress till Jan Göransson, Sita – som aningen tidigare tagit till kraftord om kommunernas konfiskering av en hel marknad, och att det helt saknats ekonomisk analys i utredningen.

– Det är intressant att det handlar om samordning, men det finns redan en sammanhållen struktur idag och den har lyckats med alla mål utom plasten. Däremot håller jag med om att det ska ställas tydligare krav än idag, menade Jan Göransson.

Håkan Rylander från skånska kommunalägda SYSAV var aningen mer diplomatisk när han gav Britt Sahleström från Återvinningsindustrierna rätt i att det behövs bättre tillsyn och bättre krav på produktiviteten.

– När vi pratar om att skapa en marknad för ett hållbart samhälle får det inte handla om lokala, kommunala lösningar. Samhällsplaneringen är väsentlig om vi inte ska tappa innovationskraften.

Senaste nyheter