Klimatsmart - genvägen till sköna gröna köp

Q3-dagen: seminarie om biodrivmedel

https://www.klimatsmart.se/images/news/svenskakeritidning135x86aa.jpg

Tiden går fort och i dag var det dags för den tionde Q3-dagen sedan starten. Allt sedan dess har det delats ut 47 kvalitetsbevis och året till ära var det Inwido, Eletrolux Laundry Systems, Xylem Water Solutions och NCC Construction som fick sina certifikat. De flesta hade nog ändå kommit till Q3-dagen för att lyssna på något av seminarierna. Lena Dahlman, vice vd i Svebio – Svenska biobränsleföreningen, konstaterade att det i hennes värld mest pratas om biobränslen för personbilar. När det gäller transporter är det betydligt tystare hävdade hon. Lena Dahlman buntade ihop den svenska bioenergin och konstaterade att bioenergi är landets största energikälla. Större än olja, vattenkraft och kärnkraft. De tunga vägtransporterna såg hon dock som ett bekymmer: – Där är vi fortfarande 92 procent fossilberoende. Under sina minuter i rampljuset lyfte hon fram skogens guld som en viktig källa till framtidens biodrivmedel. Ur ett globalt perspektiv siktade hon in sig på överproduktionen av mat – att det istället behöver odlas grödor som kan nyttjas till biodrivmedelsproduktion. Lena Dahlman konstaterade att Sverige haft bra styrmedel, tillräckligt bra för att Sverige ska nå tio procent förnybar energi i transportsektorn redan i år – åtta år innan målet satt till 2020. – Problemet för biodrivmedelssektorn är att tiden efter 2014 är en mörk box. Vi vet inget om statens styrmedel efter detta. Vi står i ett vägskäl – vem vågar investera i förnybar produktion om man inte vet något om marknaden? Man måste ha en trovärdig hemmamarknad innan man vet om man kan exportera. Vi behöver tydliga politiska mål, teknikneutrala regelverk och stabila investeringsvillkor. Trycker vi på pausknappen när vi som kommit så långt blir det svårt att komma i kapp. På plats under Q3:s halvdag fanns också Sten Bergheden, riksdagens trafikutskott, tillika ordförande för den nu välkända utredningsgruppen, som nyligen presenterade sin rapport om konkurrenssituationen i åkerinäringen. I mångt och mycket kändes Berghedens ord igen från tidigare artiklar i ämnet. – Vi är överens om problemen, vi är inte överens om hur allt ska lösas men vi är eniga om problemen. I arbetet har gruppen bland annat tittat på cabotagetransporter, kör- och vilotider, lastsäkring, beställaransvar, böter, hastigheter och beställaransvar. Moderate Sten Bergheden berättade bland annat att det beslutats om att stärka upp med ny specialistkompetens bland åklagarna. Han lyfte också vikten av ett tydligare beställaransvar som ett led i att komma åt problemen med bland annat illegala cabotagetransporter. Han konstaterade att polisens arbete kan förbättras: – Polisen saknar verktyg, bland annat behöver de kunna utföra klampning för att säkerställa att böterna verkligen betalas. Utredningen har kommit fram till att många kontroller idag fokuserar på fel saker. Kompetensbrist var också något som nämndes: – Få söker sig dit. Idag är det bara runt 500 stycken som har kompetens inom det här området och många närmar sig pension. När det gällde en kraftsamling på beställaransvaret uttryckte han sig mer försiktigt och hänvisade till ett antal rättsfall som är på gång. – Vi följer utvecklingen av beställaransvaret för att se om det är tillräckligt eller inte.

NYHETSBREV

 

Kategorier

Redaktör:
Jens Ljunggren

Dela på Facebook

Q3-dagen: seminarie om biodrivmedel

2012-03-22
Tiden går fort och i dag var det dags för den tionde Q3-dagen sedan starten. Allt sedan dess har det delats ut 47 kvalitetsbevis och året till ära var det Inwido, Eletrolux Laundry Systems, Xylem Water Solutions och NCC Construction som fick sina certifikat.

De flesta hade nog ändå kommit till Q3-dagen för att lyssna på något av seminarierna. Lena Dahlman, vice vd i Svebio – Svenska biobränsleföreningen, konstaterade att det i hennes värld mest pratas om biobränslen för personbilar. När det gäller transporter är det betydligt tystare hävdade hon. Lena Dahlman buntade ihop den svenska bioenergin och konstaterade att bioenergi är landets största energikälla. Större än olja, vattenkraft och kärnkraft. De tunga vägtransporterna såg hon dock som ett bekymmer:
– Där är vi fortfarande 92 procent fossilberoende.

Under sina minuter i rampljuset lyfte hon fram skogens guld som en viktig källa till framtidens biodrivmedel. Ur ett globalt perspektiv siktade hon in sig på överproduktionen av mat – att det istället behöver odlas grödor som kan nyttjas till biodrivmedelsproduktion. Lena Dahlman konstaterade att Sverige haft bra styrmedel, tillräckligt bra för att Sverige ska nå tio procent förnybar energi i transportsektorn redan i år – åtta år innan målet satt till 2020.

– Problemet för biodrivmedelssektorn är att tiden efter 2014 är en mörk box. Vi vet inget om statens styrmedel efter detta. Vi står i ett vägskäl – vem vågar investera i förnybar produktion om man inte vet något om marknaden? Man måste ha en trovärdig hemmamarknad innan man vet om man kan exportera. Vi behöver tydliga politiska mål, teknikneutrala regelverk och stabila investeringsvillkor. Trycker vi på pausknappen när vi som kommit så långt blir det svårt att komma i kapp.

På plats under Q3:s halvdag fanns också Sten Bergheden, riksdagens trafikutskott, tillika ordförande för den nu välkända utredningsgruppen, som nyligen presenterade sin rapport om konkurrenssituationen i åkerinäringen. I mångt och mycket kändes Berghedens ord igen från tidigare artiklar i ämnet.
– Vi är överens om problemen, vi är inte överens om hur allt ska lösas men vi är eniga om problemen. I arbetet har gruppen bland annat tittat på cabotagetransporter, kör- och vilotider, lastsäkring, beställaransvar, böter, hastigheter och beställaransvar.

Moderate Sten Bergheden berättade bland annat att det beslutats om att stärka upp med ny specialistkompetens bland åklagarna. Han lyfte också vikten av ett tydligare beställaransvar som ett led i att komma åt problemen med bland annat illegala cabotagetransporter.
Han konstaterade att polisens arbete kan förbättras:
– Polisen saknar verktyg, bland annat behöver de kunna utföra klampning för att säkerställa att böterna verkligen betalas.

Utredningen har kommit fram till att många kontroller idag fokuserar på fel saker.
Kompetensbrist var också något som nämndes:
– Få söker sig dit. Idag är det bara runt 500 stycken som har kompetens inom det här området och många närmar sig pension.
När det gällde en kraftsamling på beställaransvaret uttryckte han sig mer försiktigt och hänvisade till ett antal rättsfall som är på gång.
– Vi följer utvecklingen av beställaransvaret för att se om det är tillräckligt eller inte.

Senaste nyheter