Klimatsmart - genvägen till sköna gröna köp

Premier ska få fart på åkares miljötänk

https://www.klimatsmart.se/images/news/svenskakeritidning135x86aa.jpg

En skrotningspremie på 100 000 kr till de första 10 000 som byter ut sin gamla lastbil mot en ny i bästa miljöklass. En extra bonus på 500 000 kr till de 2000 första lastbilarna som får ner sina koldioxidutsläpp till 25 procent under nuvarande genomsnitt. Det föreslås i en ny studie om grön skatteväxling från tankesmedjan FORES. – Vi tror att dessa åtgärder ska bidra till en nödvändig teknikutveckling på området. I dagsläget svarar de tunga transporterna för oacceptabelt stora utsläpp, säger Daniel Engström Stenson, en av författarna till studien, till Svensk Åkeritidning. Med studien, som presenterades på måndagen, vill tankesmedjan visa hur utsläppen kan minskas med en fullt finansierad skatteväxling. Bland förslagen finns även ett premie-avgiftssystem för personbilar och en miljödifferentierad miljöavgift. Alla åtgärder, hävdas det, baseras på synliga styrmedel med direkt effekt i plånboken. Sålunda tänker man sig att de stora bonusbeloppen till åkerbranschen ska finansieras med en miljödifferentierad kilometerskatt. Grön skatteväxling är en enkel filosofi, menar FORES. Det handlar bara om att höja skatten på miljöskadliga utsläpp och sänka skatten på sådant som är samhällsnyttigt. Inte desto mindre har dessa tankar haft svårt att nå fram till praktisk handling: – Fördelen med våra förslag är att de kan genomföras direkt, säger Martin Ådahl, chef för tankesmedjan FORES. Vill regeringen ta ansvar för Sveriges ekonomi kan vi inte se något skäl till att avstå från en åtgärd som skulle vara positiv före både ekonomin och miljön. Projektet startade egentligen redan i samband med valrörelsen 2010, berättar Daniel Engström Stenson: – Vi hörde många politiker tala varmt om grön skatteväxling. Samtidigt kom väldigt få förslag på vad en sådan skulle innehålla. Det stod snart klart att studien skulle fokuseras på utsläpp från transporter och bostäder. – När det gäller transporterna har utsläppen ökat med 35 procent sedan 1990. Även om bilarna blivit mer effektiva än för 20 år sedan har utsläppsintensiteten per tonkilometer ändå försämrats. Det är oroväckande, menar Daniel Enström Stenson: En rejäl skrotningspremie och en ännu rejälare dusör till den som snabbt får ned utsläppsprocenten i sitt nya fordon tror han är den rätta medicinen för att vitalisera miljötänkandet i branschen: – Volvo och Scania har tekniken för att ta fram miljövänliga fordon. Problemet är att de blir mycket dyrare än traditionella bilar. Genom bonusåtgärderna kan vi få fart på försäljningen. Tack vare att premierna finansieras med kilometerskatten får vi ytterligare ett incitament för att driva på teknikutvecklingen. Förebilden är Tyskland, där systemet redan införts med framgång.

NYHETSBREV

 

Kategorier

Redaktör:
Jens Ljunggren

Dela på Facebook

Premier ska få fart på åkares miljötänk

2012-04-03
En skrotningspremie på 100 000 kr till de första 10 000 som byter ut sin gamla lastbil mot en ny i bästa miljöklass. En extra bonus på 500 000 kr till de 2000 första lastbilarna som får ner sina koldioxidutsläpp till 25 procent under nuvarande genomsnitt. Det föreslås i en ny studie om grön skatteväxling från tankesmedjan FORES.

– Vi tror att dessa åtgärder ska bidra till en nödvändig teknikutveckling på området. I dagsläget svarar de tunga transporterna för oacceptabelt stora utsläpp, säger Daniel Engström Stenson, en av författarna till studien, till Svensk Åkeritidning.

Med studien, som presenterades på måndagen, vill tankesmedjan visa hur utsläppen kan minskas med en fullt finansierad skatteväxling. Bland förslagen finns även ett premie-avgiftssystem för personbilar och en miljödifferentierad miljöavgift. Alla åtgärder, hävdas det, baseras på synliga styrmedel med direkt effekt i plånboken. Sålunda tänker man sig att de stora bonusbeloppen till åkerbranschen ska finansieras med en miljödifferentierad kilometerskatt.

Grön skatteväxling är en enkel filosofi, menar FORES. Det handlar bara om att höja skatten på miljöskadliga utsläpp och sänka skatten på sådant som är samhällsnyttigt. Inte desto mindre har dessa tankar haft svårt att nå fram till praktisk handling:

– Fördelen med våra förslag är att de kan genomföras direkt, säger Martin Ådahl, chef för tankesmedjan FORES. Vill regeringen ta ansvar för Sveriges ekonomi kan vi inte se något skäl till att avstå från en åtgärd som skulle vara positiv före både ekonomin och miljön. Projektet startade egentligen redan i samband med valrörelsen 2010, berättar Daniel Engström Stenson:

– Vi hörde många politiker tala varmt om grön skatteväxling. Samtidigt kom väldigt få förslag på vad en sådan skulle innehålla.

Det stod snart klart att studien skulle fokuseras på utsläpp från transporter och bostäder.

– När det gäller transporterna har utsläppen ökat med 35 procent sedan 1990. Även om bilarna blivit mer effektiva än för 20 år sedan har utsläppsintensiteten per tonkilometer ändå försämrats. Det är oroväckande, menar Daniel Enström Stenson:

En rejäl skrotningspremie och en ännu rejälare dusör till den som snabbt får ned utsläppsprocenten i sitt nya fordon tror han är den rätta medicinen för att vitalisera miljötänkandet i branschen:

– Volvo och Scania har tekniken för att ta fram miljövänliga fordon. Problemet är att de blir mycket dyrare än traditionella bilar. Genom bonusåtgärderna kan vi få fart på försäljningen. Tack vare att premierna finansieras med kilometerskatten får vi ytterligare ett incitament för att driva på teknikutvecklingen. Förebilden är Tyskland, där systemet redan införts med framgång.

Senaste nyheter