Klimatsmart - genvägen till sköna gröna köp

Positiva resultat för projektet ETT

https://www.klimatsmart.se/images/news/lastbilsno250x174.png

Det känns som i går men i år är det faktiskt sex år sedan Skogforsk tog initiativet till En Trave Till-projektet. Häromveckan kom slutrapporten. Resultatet är positivt. Bland annat har dieselförbrukningen och koldioxidutsläppen minskat med 20 procent, och samtidigt visar resultatet att fordonsbehovet minskade med 35 procent i jämförelse om den aktuella volymen skulle körts med konventionella fordon. Slutrapporten för ETT – Modulsystemet för skogstransporter, är här. I projektet har ETT-fordonet och de båda ST-fordonen ingått. Projektet har visat att längre och tyngre fordon kan minska bränsleförbrukningen, utsläppen av koldioxid och ge lägre kostnader. Samtidigt har man inte kunnat visa någon inverkan på vägslitage. Resultatet av ETT-fordonet visar att dieselförbrukningen minskat med drygt 20 procent, vilket innebär att koldioxidutsläpp minskar med samma omfattning. Samtidigt visar resultatet att fordonsbehovet minskade med 35 procent i jämförelse om den aktuella volymen skulle körts med konventionella fordon. Samtidigt har transportkostnaderna minskat med 20 procent. De studier som Skogforsk gjort av 700 omkörningar visar inga negativa reaktioner från andra trafikanter. Ett-fordonen har en framkomlighet, stabilitet och bromsförmåga som är jämförbar med ett vanligt 60-tonsfordon. Något väsentligt vägslitage har inte kunnat ses, anledningen är att den ökade bruttovikten fördelas på flera axlar. Belastningen på långa broar ökar dock. ETT-fordonet har under försöket körts 80 000 mil och transporterat 150 000 kubikmeter virke. I projektet har också ST (Större Travar)-fordonen ingått. Det är två fordon som ingått i projektet. Det ena en fyraxlig kranbil med dolly och trailer, dels en dragbil med link. Dessa har testats dels i ett rangersystem, dels separat. ST-fordonen med 74 tons bruttovikt har rullat i Dalsland, Bohuslän och Värmland. Vid rangeringskörning har förbrukningen minskat med upp till åtta procent och lika när det gäller koldioxiden. Man rapporterar också om transortkostnader som minskat med upp till fem, tio procent. Man skriver vidare att rangering kan löna sig under vissa förutsättningar, men logistiken är en utmaning. ST-fordonen har framkomlighet som ett vanligt 60-tonsekipage och något ökat vägslitage inte kunnat ses. De båda fordonen har tillsammans rullat 50 000 mil och transporterat 190 000 kubikmeter.

NYHETSBREV

 

Kategorier

Redaktör:
Jens Ljunggren

Dela på Facebook

Positiva resultat för projektet ETT

2012-03-16
Det känns som i går men i år är det faktiskt sex år sedan Skogforsk tog initiativet till En Trave Till-projektet. Häromveckan kom slutrapporten. Resultatet är positivt. Bland annat har dieselförbrukningen och koldioxidutsläppen minskat med 20 procent, och samtidigt visar resultatet att fordonsbehovet minskade med 35 procent i jämförelse om den aktuella volymen skulle körts med konventionella fordon.

Slutrapporten för ETT – Modulsystemet för skogstransporter, är här. I projektet har ETT-fordonet och de båda ST-fordonen ingått. Projektet har visat att längre och tyngre fordon kan minska bränsleförbrukningen, utsläppen av koldioxid och ge lägre kostnader. Samtidigt har man inte kunnat visa någon inverkan på vägslitage. Resultatet av ETT-fordonet visar att dieselförbrukningen minskat med drygt 20 procent, vilket innebär att koldioxidutsläpp minskar med samma omfattning. Samtidigt visar resultatet att fordonsbehovet minskade med 35 procent i jämförelse om den aktuella volymen skulle körts med konventionella fordon. Samtidigt har transportkostnaderna minskat med 20 procent.

De studier som Skogforsk gjort av 700 omkörningar visar inga negativa reaktioner från andra trafikanter. Ett-fordonen har en framkomlighet, stabilitet och bromsförmåga som är jämförbar med ett vanligt 60-tonsfordon. Något väsentligt vägslitage har inte kunnat ses, anledningen är att den ökade bruttovikten fördelas på flera axlar. Belastningen på långa broar ökar dock. ETT-fordonet har under försöket körts 80 000 mil och transporterat 150 000 kubikmeter virke.

I projektet har också ST (Större Travar)-fordonen ingått. Det är två fordon som ingått i projektet. Det ena en fyraxlig kranbil med dolly och trailer, dels en dragbil med link. Dessa har testats dels i ett rangersystem, dels separat. ST-fordonen med 74 tons bruttovikt har rullat i Dalsland, Bohuslän och Värmland. Vid rangeringskörning har förbrukningen minskat med upp till åtta procent och lika när det gäller koldioxiden. Man rapporterar också om transortkostnader som minskat med upp till fem, tio procent. Man skriver vidare att rangering kan löna sig under vissa förutsättningar, men logistiken är en utmaning. ST-fordonen har framkomlighet som ett vanligt 60-tonsekipage och något ökat vägslitage inte kunnat ses. De båda fordonen har tillsammans rullat 50 000 mil och transporterat 190 000 kubikmeter.

Senaste nyheter