Klimatsmart - genvägen till sköna gröna köp

Politiskt ledarskap i klimatfrågan

https://www.klimatsmart.se/images/news/axfood106x40abcd.jpg

Axfood skriver tillsammans med de andra medlemsföretagen i Hagainitiativet en debattartikel i Dagens Nyheter om behovet av målinriktad klimatpolitik. Hela debattartikeln publicerad den 19 mars 2012: ”Dags att Reinfeldt visar ledarskap i klimatfrågan” Klimatmålen kan nås. Vi representerar stora välkända företag och har påtagit oss att minska vår klimatpåverkan med minst 40 procent till år 2020. Nu behöver vi ett politiskt ledarskap i klimatfrågan. Det kan lösa den gordiska knut som uppstått på högsta nivå i EU, skriver företrädare för Hagainitiativet. I fjol ökade Sveriges klimatpåverkan med 11 procent, trots att riksdagen beslutat att utsläppen ska minska med 40 procent till 2020. På samma sätt som stats­minister Fredrik Reinfeldt tagit ledarskap i frågan om pensionsåldern, skulle han nu kunna ta ledarskap även i klimatfrågan. Frågorna om flexibel pensionsålder och skärpt klimatarbete är mer relaterade än vad man kan tro. Båda gäller hur allt fler ska dela på en kaka som inte är obegränsad, båda kräver ofta kontroversiella beslut på kort sikt för att garantera en långsiktigt hållbar lösning, och båda kräver en stark politisk ledning. Vi undertecknare, medlemmar i företagsnätverket Hagainitiativet, har åtagit oss att minska vår klimatpåverkan med minst 40 procent till år 2020 med egna åtgärder. Detta uppnås med förnybara bränslen vid energiproduktion, energieffektiviseringar av byggnader, byte till biobränslen och el i våra fordonsflottor, ändrat innehåll i våra produkter, ny teknisk utrustning i våra anläggningar och en lång rad andra initiativ. För att nå resultat är det viktigt att mäta och följa upp och inte minst att engagera företagens medarbetare. Därtill bistår vi alltifrån kunder till konkurrenter med konkreta förslag på hur deras klimatmässiga fotavtryck kan krympas. Många är entusiastiska över vårt arbete, men många företag tvekar att ta efter och utmana oss. Med dagens ekonomiska spelregler är det alltför lätt att hävda att det är mer lönsamt att ligga kvar på gårdagens utsläppsnivåer. För att det ska vara lönsamt med ambitiösa klimatmål krävs inte bara att framtidens kunder ställer tuffare krav, utan också en politik som tar ledningen med ekonomiska styrmedel och långsiktiga mål. Vi har planer och konkreta åtgärder som visar hur vi kan minska vår klimatpåverkan med minst 40 procent till 2020, och vi ser att detta kan ske på ett affärs­mässigt sätt. Procentsiffran är inte allt, minst lika viktigt är hur målet ska uppnås. Vi ser att förändringar är nödvändiga och att det ger oss nya spännande affärsmöjligheter. Minskad klimatpåverkan blir en deleffekt av att vi väger in klimat- och resursfrågan i företagets strategi. ”Business as usual” är inte en hållbar strategi och det vill vi kommunicera till andra företag. Denna approach till klimatfrågan kan lösa den gordiska knut som uppstått på högsta nivå i EU, där industrikommissionären hävdar att 30 procents minskning skulle ”avindustrialisera Europa”. Vi ser i stället att detta kan industrialisera Europa hållbart och göra Europa konkurrenskraftigt. Vi representerar stora, välkända företag med ett direkt engagemang från högsta ledningen. Vi känner av ett ökat intresse för klimatfrågan och vi får allt oftare visa upp hur vi med bibehållen och i vissa fall ökad lönsamhet, gjort satsningar på klimatsmarta och energieffektiva lösningar. Klimatfrågan är inte död, men den behöver ledarskap. Ett politiskt ledarskap i klimatfrågan är efterlängtat. Vi bidrar gärna till att det blir svenskt. Anders Strålman, koncernchef och vd Axfood Anders Egelrud, vd Fortum Värme Denis Mattsson, vd HKScan Sverige Fredrik Wirdenius, vd Vasakronan Göran Holm, vd, Coca-Cola Enterprises Sverige Johan Skoglund, vd JM Lars Appelqvist, vd Löfbergs Lila Per Olof Nyman, tf vd och koncernchef, Lantmännen

NYHETSBREV

 

Kategorier

Redaktör:
Jens Ljunggren

Dela på Facebook

Politiskt ledarskap i klimatfrågan

2012-03-19
Axfood skriver tillsammans med de andra medlemsföretagen i Hagainitiativet en debattartikel i Dagens Nyheter om behovet av målinriktad klimatpolitik.

Hela debattartikeln publicerad den 19 mars 2012:
”Dags att Reinfeldt visar ledarskap i klimatfrågan”

Klimatmålen kan nås. Vi representerar stora välkända företag och har påtagit oss att minska vår klimatpåverkan med minst 40 procent till år 2020. Nu behöver vi ett politiskt ledarskap i klimatfrågan. Det kan lösa den gordiska knut som uppstått på högsta nivå i EU, skriver företrädare för Hagainitiativet.

I fjol ökade Sveriges klimatpåverkan med 11 procent, trots att riksdagen beslutat att utsläppen ska minska med 40 procent till 2020. På samma sätt som stats­minister Fredrik Reinfeldt tagit ledarskap i frågan om pensionsåldern, skulle han nu kunna ta ledarskap även i klimatfrågan.

Frågorna om flexibel pensionsålder och skärpt klimatarbete är mer relaterade än vad man kan tro. Båda gäller hur allt fler ska dela på en kaka som inte är obegränsad, båda kräver ofta kontroversiella beslut på kort sikt för att garantera en långsiktigt hållbar lösning, och båda kräver en stark politisk ledning.

Vi undertecknare, medlemmar i företagsnätverket Hagainitiativet, har åtagit oss att minska vår klimatpåverkan med minst 40 procent till år 2020 med egna åtgärder. Detta uppnås med förnybara bränslen vid energiproduktion, energieffektiviseringar av byggnader, byte till biobränslen och el i våra fordonsflottor, ändrat innehåll i våra produkter, ny teknisk utrustning i våra anläggningar och en lång rad andra initiativ.

För att nå resultat är det viktigt att mäta och följa upp och inte minst att engagera företagens medarbetare. Därtill bistår vi alltifrån kunder till konkurrenter med konkreta förslag på hur deras klimatmässiga fotavtryck kan krympas.

Många är entusiastiska över vårt arbete, men många företag tvekar att ta efter och utmana oss. Med dagens ekonomiska spelregler är det alltför lätt att hävda att det är mer lönsamt att ligga kvar på gårdagens utsläppsnivåer. För att det ska vara lönsamt med ambitiösa klimatmål krävs inte bara att framtidens kunder ställer tuffare krav, utan också en politik som tar ledningen med ekonomiska styrmedel och långsiktiga mål.

Vi har planer och konkreta åtgärder som visar hur vi kan minska vår klimatpåverkan med minst 40 procent till 2020, och vi ser att detta kan ske på ett affärs­mässigt sätt. Procentsiffran är inte allt, minst lika viktigt är hur målet ska uppnås. Vi ser att förändringar är nödvändiga och att det ger oss nya spännande affärsmöjligheter.

Minskad klimatpåverkan blir en deleffekt av att vi väger in klimat- och resursfrågan i företagets strategi. ”Business as usual” är inte en hållbar strategi och det vill vi kommunicera till andra företag. Denna approach till klimatfrågan kan lösa den gordiska knut som uppstått på högsta nivå i EU, där industrikommissionären hävdar att 30 procents minskning skulle ”avindustrialisera Europa”. Vi ser i stället att detta kan industrialisera Europa hållbart och göra Europa konkurrenskraftigt.

Vi representerar stora, välkända företag med ett direkt engagemang från högsta ledningen. Vi känner av ett ökat intresse för klimatfrågan och vi får allt oftare visa upp hur vi med bibehållen och i vissa fall ökad lönsamhet, gjort satsningar på klimatsmarta och energieffektiva lösningar.

Klimatfrågan är inte död, men den behöver ledarskap. Ett politiskt ledarskap i klimatfrågan är efterlängtat. Vi bidrar gärna till att det blir svenskt.

Anders Strålman, koncernchef och vd Axfood
Anders Egelrud, vd Fortum Värme
Denis Mattsson, vd HKScan Sverige
Fredrik Wirdenius, vd Vasakronan
Göran Holm, vd, Coca-Cola Enterprises Sverige
Johan Skoglund, vd JM
Lars Appelqvist, vd Löfbergs Lila
Per Olof Nyman, tf vd och koncernchef, Lantmännen
Källa: Axfood

Senaste nyheter