Klimatsmart - genvägen till sköna gröna köp

Biodrivmedlets skattebefrielse granskas

https://www.klimatsmart.se/images/news/svebio250x37pd.jpg

Skattebefrielsen för biodrivmedel ska gälla "även fortsättningsvis", skriver regeringen i budgetpropositionen. Det ska gälla både låginblandade biodrivmedel och höginblandade. Det är bra, tycker Svebio. Men regeringen ger inte besked om på hur lång sikt skattevillkoren ska gälla. Det skapar osäkerhet för de företag som vill investera i ny produktion av biodrivmedel. Svebio beklagar också att regeringen inte lagt något förslag om klimatbonus på biogas. - Det är utmärkt att regeringen vill fortsätta med skattebefrielse för biodrivmedel, men samtidigt kvarstår osäkerheten för branschen eftersom regeringen inte tydligt markerar att skattevillkoren ska gälla under lång tid. Det säger Svebios vd Gustav Melin i en kommentar till statsbudgeten. - EU:s förslag till nytt energiskattedirektiv skulle innebära att Sverige kan ge skattebefrielse fram till 2023, påpekar Gustav Melin. Företag som ska investera i nya anläggningar för att producera biodrivmedel behöver veta vilka villkor som gäller under en längre tidsperiod, minst tio år. Flera stora projekt för att producera förnybara drivmedel och ersätta bensin och diesel planeras i Sverige. Men ingen vågar satsa om det inte ges långsiktig klarhet om spelreglerna från våra politiker. - En annan brist i regeringens politik är att skattebefrielsen bara gäller upp till inblandning av 6,5 procent etanol i bensin och 5 procent biodiesel i diesel, trots att EU tillåter 10 procent respektive 7 procent inblandning. Den här skattebromsen hindrar utvecklingen av marknaden, och det stoppar också nysatsningar. Svebio beklagar också att regeringen lägger förslag om olika villkor för olika typer av miljöfordon när det gäller förmånsvärden. Gasbilar får behålla ett kraftigt reducerat förmånsvärde, medan etanolbilarna helt förlorar denna förmån. Svebio verkar för teknikneutrala stöd. Svebio saknar ett förslag i budgeten om klimatbonus för biogas från gödsel. Ett sådant stöd kan motiveras med att metangasutsläppen minskar när gödsel omvandlas till biogas. För mer information, kontakta: Gustav Melin, 08-441 70 80, 070-52 444 00, gustav.melin@svebio.se Kjell Andersson,08-441 70 87, 070-441 71 92, kjell.andersson@svebio.se.

NYHETSBREV

 

Kategorier

Redaktör:
Jens Ljunggren

Dela på Facebook

Biodrivmedlets skattebefrielse granskas

2011-09-20
Skattebefrielsen för biodrivmedel ska gälla "även fortsättningsvis", skriver regeringen i budgetpropositionen. Det ska gälla både låginblandade biodrivmedel och höginblandade. Det är bra, tycker Svebio. Men regeringen ger inte besked om på hur lång sikt skattevillkoren ska gälla. Det skapar osäkerhet för de företag som vill investera i ny produktion av biodrivmedel. Svebio beklagar också att regeringen inte lagt något förslag om klimatbonus på biogas.

- Det är utmärkt att regeringen vill fortsätta med skattebefrielse för biodrivmedel, men samtidigt kvarstår osäkerheten för branschen eftersom regeringen inte tydligt markerar att skattevillkoren ska gälla under lång tid. Det säger Svebios vd Gustav Melin i en kommentar till statsbudgeten.

- EU:s förslag till nytt energiskattedirektiv skulle innebära att Sverige kan ge skattebefrielse fram till 2023, påpekar Gustav Melin. Företag som ska investera i nya anläggningar för att producera biodrivmedel behöver veta vilka villkor som gäller under en längre tidsperiod, minst tio år. Flera stora projekt för att producera förnybara drivmedel och ersätta bensin och diesel planeras i Sverige. Men ingen vågar satsa om det inte ges långsiktig klarhet om spelreglerna från våra politiker.

- En annan brist i regeringens politik är att skattebefrielsen bara gäller upp till inblandning av 6,5 procent etanol i bensin och 5 procent biodiesel i diesel, trots att EU tillåter 10 procent respektive 7 procent inblandning. Den här skattebromsen hindrar utvecklingen av marknaden, och det stoppar också nysatsningar.

Svebio beklagar också att regeringen lägger förslag om olika villkor för olika typer av miljöfordon när det gäller förmånsvärden. Gasbilar får behålla ett kraftigt reducerat förmånsvärde, medan etanolbilarna helt förlorar denna förmån. Svebio verkar för teknikneutrala stöd.

Svebio saknar ett förslag i budgeten om klimatbonus för biogas från gödsel. Ett sådant stöd kan motiveras med att metangasutsläppen minskar när gödsel omvandlas till biogas.

För mer information, kontakta:
Gustav Melin, 08-441 70 80, 070-52 444 00, gustav.melin@svebio.se
Kjell Andersson,08-441 70 87, 070-441 71 92, kjell.andersson@svebio.se.

Senaste nyheter