Klimatsmart - genvägen till sköna gröna köp

Outokumpu 5-årsavtal med Green Cargo

https://www.klimatsmart.se/images/news/gr_nt_t_g197x281.jpg

Mitt i den globala finanskrisen har Outokumpu Stainless och Green Cargo tecknat ett nytt 5-årsavtal för transporter av stålkoncernens basvolymer mellan Torneå, Avesta, Eskilstuna, Degerfors och Göteborg. I Göteborgs Hamn kopplas systemet ihop med de båtar som sköter transporterna till England och kontinenten. Utmaningen för avtalsparterna har varit att teckna ett långsiktigt avtal när efterfrågan på stålprodukter i världen har sjunkit dramatiskt, samtidigt som kunden har samma krav på frekvens och flexibiltet som tidigare. - Vi är mycket glada över avtalet med Outokumpu som är både långsiktigt och premiär för ett nytt effektivt sätt att klara betydande godsvolymer för stora kunder. Avtalet är värt ca 400 miljoner kronor, säger Mats Hanson, försäljningsdirektör på Green Cargo. Green Cargo har tidigare kört Outokumpus volymer i egna heltåg i ett avdelat system. Nu får de transporter med hög frekvens och fast kapacitet i Green Cargos ordinarie tåg. Systemet körs 5 till 6 dagar i veckan, 50 veckor årligen. - Vi har tillsammans med Green Cargo hittat en kostnadseffektiv lösning som klarar volymnedgången med bibehållen servicenivå och som klarar kommande tillväxt, säger Transport- & logistikchefen Lars-Erik Renström på Outokumpu Stainless. Avtalet gäller en genomsnittlig lastkapacitet på 413 000 ton stålämnen och valsat stål årligen. Stålkoncernens transporter av skrot och insatsvaror till stålverken ligger utanför detta avtal. För mer information: Mats Hollander, informationschef Green Cargo, 070-762 46 14 Lars-Erik Renström, Transport- & logistikchef Outokumpu Stainless, 073-088 16 32 Green Cargo är ett transport- och logistikföretag med järnvägen som bas, vi kör ca 65 procent av Sveriges godståg och med partners når vi hela Europa. Kunderna erbjuds transporter märkta med Naturskyddsföreningens Bra Miljöval.

NYHETSBREV

 

Kategorier

Redaktör:
Jens Ljunggren

Dela på Facebook

Outokumpu 5-årsavtal med Green Cargo

2009-08-28
Gröna tåget
Mitt i den globala finanskrisen har Outokumpu Stainless och Green Cargo tecknat ett nytt 5-årsavtal för transporter av stålkoncernens basvolymer mellan Torneå, Avesta, Eskilstuna, Degerfors och Göteborg. I Göteborgs Hamn kopplas systemet ihop med de båtar som sköter transporterna till England och kontinenten.

Utmaningen för avtalsparterna har varit att teckna ett långsiktigt avtal när efterfrågan på stålprodukter i världen har sjunkit dramatiskt, samtidigt som kunden har samma krav på frekvens och flexibiltet som tidigare.

- Vi är mycket glada över avtalet med Outokumpu som är både långsiktigt och premiär för ett nytt effektivt sätt att klara betydande godsvolymer för stora kunder. Avtalet är värt ca 400 miljoner kronor, säger Mats Hanson, försäljningsdirektör på Green Cargo.

Green Cargo har tidigare kört Outokumpus volymer i egna heltåg i ett avdelat system. Nu får de transporter med hög frekvens och fast kapacitet i Green Cargos ordinarie tåg. Systemet körs 5 till 6 dagar i veckan, 50 veckor årligen.

- Vi har tillsammans med Green Cargo hittat en kostnadseffektiv lösning som klarar volymnedgången med bibehållen servicenivå och som klarar kommande tillväxt, säger Transport- & logistikchefen Lars-Erik Renström på Outokumpu Stainless.

Avtalet gäller en genomsnittlig lastkapacitet på 413 000 ton stålämnen och valsat stål årligen. Stålkoncernens transporter av skrot och insatsvaror till stålverken ligger utanför detta avtal.

För mer information:
Mats Hollander, informationschef Green Cargo, 070-762 46 14
Lars-Erik Renström, Transport- & logistikchef Outokumpu Stainless, 073-088 16 32

Green Cargo är ett transport- och logistikföretag med järnvägen som bas, vi kör ca 65 procent av Sveriges godståg och med partners når vi hela Europa. Kunderna erbjuds transporter märkta med Naturskyddsföreningens Bra Miljöval.

Senaste nyheter