Klimatsmart - genvägen till sköna gröna köp

Nya regelverk stressas fram - läs mer i Fjärrvärmetidningen

https://www.klimatsmart.se/images/news/svenskfjarrvarme240x96ac.jpg

Nu har vi en störtflod av förslag till nya regler för fjärrvärmen att ta ställning till, konstaterar vd Ulrika Jardfelt i senaste Fjärrvärmetidningen, nr 3-2013. Regler för spillvärmeleverantörers tillträde till fjärrvärmeledningar, regler för att inventera möjlig spillvärme när man bygger nya produktionsanläggningar och ett system för prövning av hur mycket ett fjärrvärmeföretag maximalt får ändra sina priser. Läs mer om utredningarna i artikeln ”För mycket stress i årets fjärrvärmeutredningar” där även vårens tre viktiga utredningar och dess konsekvenser redovisas av Erik Thornström, områdesansvarig för styrmedel på Svensk Fjärrvärme. Temat för detta majnummer är fjärrkyla. Fjärrkyla är en produkt som har ökat kraftigt de senaste åren, om än från ganska låga nivåer, men där tillväxten nu ser ut att plana ut. Den tydligaste utvecklingen nu är att fjärrkyla erbjuds som ett komplement till fjärrvärmen, när företagskunderna efterfrågar både kyla och värme. Bolag som endast kan leverera värme får svårare att konkurrera. Läs mer om detta i ”Fjärrkylans ökning har planat ut”. Andra intressanta artiklar att fördjupa sig i är ”Fullt möjligt att bygga kylmaskin för 70 grader”, ”Bättre kyleffekt med högre börvärde” och ”Så blev Stockholm störst i världen på fjärrkyla”. Är du nyfiken på Fjärrvärmetidningen? Testa ett gratisnummer innan du bestämmer dig för att prenumerera. Kostnaden för en årsprenumeration är 450 kronor för Svensk Fjärrvärmes medlemmar, 550 kronor för icke medlemmar. TIdningen trycks i 3300 exemplar. Så många som 9 av 10 läsare anser att Fjärrvärmetidningen är till nytta för deras arbete enligt vår senaste läsarundersökning. Fjärrvärmetidningen finns också som digital tidning och publiceras någon vecka efter den tryckta. Den digitala tidningen gör det lättare att söka bland artiklar, att dela information med andra och att tipsa om innehållet genom e-post och sociala medier.

NYHETSBREV

 

Kategorier

Redaktör:
Jens Ljunggren

Dela på Facebook

Nya regelverk stressas fram - läs mer i Fjärrvärmetidningen

2013-05-17
Nu har vi en störtflod av förslag till nya regler för fjärrvärmen att ta ställning till, konstaterar vd Ulrika Jardfelt i senaste Fjärrvärmetidningen, nr 3-2013. Regler för spillvärmeleverantörers tillträde till fjärrvärmeledningar, regler för att inventera möjlig spillvärme när man bygger nya produktionsanläggningar och ett system för prövning av hur mycket ett fjärrvärmeföretag maximalt får ändra sina priser.

Läs mer om utredningarna i artikeln ”För mycket stress i årets fjärrvärmeutredningar” där även vårens tre viktiga utredningar och dess konsekvenser redovisas av Erik Thornström, områdesansvarig för styrmedel på Svensk Fjärrvärme.

Temat för detta majnummer är fjärrkyla. Fjärrkyla är en produkt som har ökat kraftigt de senaste åren, om än från ganska låga nivåer, men där tillväxten nu ser ut att plana ut. Den tydligaste utvecklingen nu är att fjärrkyla erbjuds som ett komplement till fjärrvärmen, när företagskunderna efterfrågar både kyla och värme. Bolag som endast kan leverera värme får svårare att konkurrera. Läs mer om detta i ”Fjärrkylans ökning har planat ut”. Andra intressanta artiklar att fördjupa sig i är ”Fullt möjligt att bygga kylmaskin för 70 grader”, ”Bättre kyleffekt med högre börvärde” och ”Så blev Stockholm störst i världen på fjärrkyla”.

Är du nyfiken på Fjärrvärmetidningen? Testa ett gratisnummer innan du bestämmer dig för att prenumerera. Kostnaden för en årsprenumeration är 450 kronor för Svensk Fjärrvärmes medlemmar, 550 kronor för icke medlemmar.

TIdningen trycks i 3300 exemplar. Så många som 9 av 10 läsare anser att Fjärrvärmetidningen är till nytta för deras arbete enligt vår senaste läsarundersökning.

Fjärrvärmetidningen finns också som digital tidning och publiceras någon vecka efter den tryckta. Den digitala tidningen gör det lättare att söka bland artiklar, att dela information med andra och att tipsa om innehållet genom e-post och sociala medier.

Senaste nyheter