Klimatsmart - genvägen till sköna gröna köp

Nya miljöavgifter för tunga fordon i EU

https://www.klimatsmart.se/images/news/svenskakeritidning162x103pg.jpg

Nyligen blev det klart att EU:s ministerråd godtog Eurovignettedirektivet. Det nya direktivet är resultatet av kompromiss mellan rådet och parlamentet – som godkände förslaget med stor majoritet i plenum tidigare i år. Även stödet i rådet var starkt då bara Italien och Spanien röstade emot. Det nya direktivet gäller införande av miljöavgifter för tunga fordon. Medlemsstaterna väljer dock själva om de vill införa avgifterna eller inte. De viktigaste punkterna i direktivet, se nedan: – Medlemsstaterna ska kunna införa avgifter för utsläpp och buller, utöver de befintliga infrastrukturavgifterna. – Medlemsstaterna uppmuntras att använda intäkterna till att hjälpa transportsektorn att bli mer hållbar och miljövänlig, samt specifika åtgärder som utbyggnad av säkra parkeringsplatser till lastbilar. Det är endast en uppmaning och inget krav. – Infrastrukturavgifter kan varieras med upp till 175% under fem timmar om dagen för att sprida ut trafiken under dagen och förhindra trängsel. Avgiften ska dock vara intäktsneutral, vilket innebär att medlemsstater som inför högre avgifter under vissa tidpunkter måste sänka avgifter med motsvarande belopp under andra tider. – Interoperabilitet: Medlemsstaterna ska samarbeta för att säkerställa att betalsystemen är elektroniska och kompatibla över EU27 + Schweiz och Norge – Euro 5- och Euro 6-fordon ska undantas avgiften för förorening under en inledande period. Syftet är att stimulera investeringar i renare lastbilar. Först efter 2013 (Euro 5) och 2017 (Euro 6) utsätts fordonen för avgifterna. Kommissionen, parlamentet och flertalet privata intressenter kämpade länge för en obligatorisk öronmärkning av intäkterna till investeringar i transportsektorn. Rådet gick dock segrande ur den kampen, även om parlamentet fick med en klausul som tvingar medlemsstaterna att redovisa vad intäkterna använts till. Sveriges ställning i frågan - att intäkterna inte skulle öronmärkas, har Svensk Åkeritidning tidigare rapporterat om

NYHETSBREV

 

Kategorier

Redaktör:
Jens Ljunggren

Dela på Facebook

Nya miljöavgifter för tunga fordon i EU

2011-09-13
Nyligen blev det klart att EU:s ministerråd godtog Eurovignettedirektivet. Det nya direktivet är resultatet av kompromiss mellan rådet och parlamentet – som godkände förslaget med stor majoritet i plenum tidigare i år.

Även stödet i rådet var starkt då bara Italien och Spanien röstade emot. Det nya direktivet gäller införande av miljöavgifter för tunga fordon. Medlemsstaterna väljer dock själva om de vill införa avgifterna eller inte. De viktigaste punkterna i direktivet, se nedan:

– Medlemsstaterna ska kunna införa avgifter för utsläpp och buller, utöver de befintliga infrastrukturavgifterna.
– Medlemsstaterna uppmuntras att använda intäkterna till att hjälpa transportsektorn att bli mer hållbar och miljövänlig, samt specifika åtgärder som utbyggnad av säkra parkeringsplatser till lastbilar. Det är endast en uppmaning och inget krav.
– Infrastrukturavgifter kan varieras med upp till 175% under fem timmar om dagen för att sprida ut trafiken under dagen och förhindra trängsel. Avgiften ska dock vara intäktsneutral, vilket innebär att medlemsstater som inför högre avgifter under vissa tidpunkter måste sänka avgifter med motsvarande belopp under andra tider.
– Interoperabilitet: Medlemsstaterna ska samarbeta för att säkerställa att betalsystemen är elektroniska och kompatibla över EU27 + Schweiz och Norge
– Euro 5- och Euro 6-fordon ska undantas avgiften för förorening under en inledande period. Syftet är att stimulera investeringar i renare lastbilar. Först efter 2013 (Euro 5) och 2017 (Euro 6) utsätts fordonen för avgifterna.

Kommissionen, parlamentet och flertalet privata intressenter kämpade länge för en obligatorisk öronmärkning av intäkterna till investeringar i transportsektorn. Rådet gick dock segrande ur den kampen, även om parlamentet fick med en klausul som tvingar medlemsstaterna att redovisa vad intäkterna använts till. Sveriges ställning i frågan - att intäkterna inte skulle öronmärkas, har Svensk Åkeritidning tidigare rapporterat om

Senaste nyheter