Klimatsmart - genvägen till sköna gröna köp

Ny app ska minska på matsvinnet

https://www.klimatsmart.se/images/news/livs200x284.jpg

Vi slänger för mycket mat. Såväl hushåll, producenter, restauranger som butiker är skyldiga. Matavfallet uppgår årligen till drygt en miljon ton per år så regeringen har bestämt sig för att minska på matsvinnet i en nationell avfallsplan som fastställdes i våras. Matsvinnet är ett stort och kostsamt problem. Årligen slänger ett vanligt hushåll mat för cirka 8 000 kronor. Just hushållen är de största bovarna i sammanhanget. Av en miljon ton slängd mat svarar de för 674 000 ton. Butikerna är små bovar där de ”bara” kastar bort 39 000 ton per år. Men för en medelstor Ica Supermarket motsvarar det mellan en till två procent av bruttoomsättningen. För Anders Olsson, handlare på Ica Haga i Västerås innebär det runt 580 000 kronor per år i synligt matsvinn. – Det är onödiga pengar som man självklart önskar kunde användas bättre, säger han. Som så många andra handlare har han en speciell plats i butiken där han samlar mat med kort datum till lägre pris. Ett sätt att bli av med varor som annars måste slängas. Men det behövs någonting mer för att locka kunderna till butiken i hopp om att minska matavfallet. Och detta har Västeråsföretaget Soft Solutions Partner tagit fasta på. Och vunnit pris för! – Jag läste redan i höstas om hur mycket mat som kastas varje år och tänkte att det kunde vi skapa en applikation för så vi kan hjälpa till att minska avfallet, säger Gisele Mwepu, VD på Soft Solutions Partner. De skapade en mobil applikation – en app – som vänder sig till såväl kunder som handlare. Handlaren fotar sina varor med kort datum (och lägre pris) och lägger ut på appen varpå publiceringen sker direkt. Kunder som har appen kan då se i sina mobiler att de kan åka till respektive butik för att handla dessa varor. Gisele Mwepu och hennes kolleger som skapat appen fick redan hösten 2012 Green IT Awards. Ett pris instiftat av Västerås stad, TCO Development och SIS. De fick priset för sitt miljötänkande med motiveringen att de kombinerar att möta kunders möjlighet att köpa matvaror till lägre pris med handlares behov att bli av med varor som ännu inte är dåliga men snart passé. – När vi fick priset insåg jag att det här var mycket större än att vi bara skulle fokusera på Västerås så i vår pilotverksamhet erbjuder vi FeedApp till livsmedelsbutiker över hela Sverige. Därmed tog de projektet vidare och visade upp det hela för SaMMa, samverkansgruppen för minskat avfall som är ett nätverk för myndigheter, forskare, intresseorganisationer och branschen, med aktörer i olika delar av livsmedelskedjan. – Vi träffades i december och numera ingår FeedApp som ett naturligt inslag i detta uppsatta mål, säger Gisele Mwepu. Appen är i skrivande stund inte lanserad ännu utan först den 28 januari startar man. – Jag ser verkligen fram emot det här och jag ser också möjligheter att kunna använda appen även på andra sätt, till exempel om man vill köpa in ett parti äpplen till ett bra pris. Då vill man snabbt nå ut till kunderna om detta och med appen kommer man ut ögonblickligen med erbjudandet och behöver inte anpassa sig till den tid det tar för dr-utskicket, säger Anders Olsson. På frågan om han inte upplever att det kommer bli jobbigt med ytterligare ett moment i arbetet, det vill säga att lägga ut vimplar med Feed Apps logga bland mat som ska säljas ut snabbt och billigt och därtill fota detta och lägga ut i appen, svarar han: – Visst är det extra moment men så lång tid tar det inte att ta kort. I början blir det jag som går runt med min mobil men jag kan tänka mig att skaffa mobiler med kontantkort till fler i personalen så att fler kan ta ansvar för jobbet. Det är ju för en god sak. Dan Jernebring som är marknadsansvarig för FeedApp berättar att de fått ett mycket bra gensvar från såväl Ica, som Willys och Hemköps butiksansvariga. Att ta arbetet från butiksgolvet upp till ledningen för de mer centralt styrda butikskedjorna tar lite längre tid än med de självstyrande butikerna. Nu går de vidare för att nå butiker inom Coop-kedjan. Han ser fler fördelar med FeedApp än att bara minska svinnet. – För handlaren blir det ju en bättre ekonomi i minskat svinn men också större möjligheter att nå kunderna snabbt med olika erbjudanden. För kunderna handlar det om att kunna köpa bra mat till ett lågt pris. ”Handla mat smart” har redan blivit ett begrepp för oss och vi ser att intresset för tjänsten växer för varje dag, säger Dan Jernebring. Det går att följa FeedApp och deras arbete på Facebook samt på feedapp.se och vill man vara med och skaffa appen kontaktar man dem via deras hemsida för mer info.

NYHETSBREV

 

Kategorier

Redaktör:
Jens Ljunggren

Dela på Facebook

Ny app ska minska på matsvinnet

2013-01-21
Vi slänger för mycket mat. Såväl hushåll, producenter, restauranger som butiker är skyldiga. Matavfallet uppgår årligen till drygt en miljon ton per år så regeringen har bestämt sig för att minska på matsvinnet i en nationell avfallsplan som fastställdes i våras.

Matsvinnet är ett stort och kostsamt problem. Årligen slänger ett vanligt hushåll mat för cirka 8 000 kronor. Just hushållen är de största bovarna i sammanhanget.

Av en miljon ton slängd mat svarar de för 674 000 ton. Butikerna är små bovar där de ”bara” kastar bort 39 000 ton per år. Men för en medelstor Ica Supermarket motsvarar det mellan en till två procent av bruttoomsättningen.

För Anders Olsson, handlare på Ica Haga i Västerås innebär det runt 580 000 kronor per år i synligt matsvinn.

– Det är onödiga pengar som man självklart önskar kunde användas bättre, säger han.

Som så många andra handlare har han en speciell plats i butiken där han samlar mat med kort datum till lägre pris. Ett sätt att bli av med varor som annars måste slängas. Men det behövs någonting mer för att locka kunderna till butiken i hopp om att minska matavfallet. Och detta har Västeråsföretaget Soft Solutions Partner tagit fasta på. Och vunnit pris för!

– Jag läste redan i höstas om hur mycket mat som kastas varje år och tänkte att det kunde vi skapa en applikation för så vi kan hjälpa till att minska avfallet, säger Gisele Mwepu, VD på Soft Solutions Partner.

De skapade en mobil applikation – en app – som vänder sig till såväl kunder som handlare. Handlaren fotar sina varor med kort datum (och lägre pris) och lägger ut på appen varpå publiceringen sker direkt. Kunder som har appen kan då se i sina mobiler att de kan åka till respektive butik för att handla dessa varor.

Gisele Mwepu och hennes kolleger som skapat appen fick redan hösten 2012 Green IT Awards. Ett pris instiftat av Västerås stad, TCO Development och SIS. De fick priset för sitt miljötänkande med motiveringen att de kombinerar att möta kunders möjlighet att köpa matvaror till lägre pris med handlares behov att bli av med varor som ännu inte är dåliga men snart passé.

– När vi fick priset insåg jag att det här var mycket större än att vi bara skulle fokusera på Västerås så i vår pilotverksamhet erbjuder vi FeedApp till livsmedelsbutiker över hela Sverige.

Därmed tog de projektet vidare och visade upp det hela för SaMMa, samverkansgruppen för minskat avfall som är ett nätverk för myndigheter, forskare, intresseorganisationer och branschen, med aktörer i olika delar av livsmedelskedjan.

– Vi träffades i december och numera ingår FeedApp som ett naturligt inslag i detta uppsatta mål, säger Gisele Mwepu.

Appen är i skrivande stund inte lanserad ännu utan först den 28 januari startar man.

– Jag ser verkligen fram emot det här och jag ser också möjligheter att kunna använda appen även på andra sätt, till exempel om man vill köpa in ett parti äpplen till ett bra pris. Då vill man snabbt nå ut till kunderna om detta och med appen kommer man ut ögonblickligen med erbjudandet och behöver inte anpassa sig till den tid det tar för dr-utskicket, säger Anders Olsson.

På frågan om han inte upplever att det kommer bli jobbigt med ytterligare ett moment i arbetet, det vill säga att lägga ut vimplar med Feed Apps logga bland mat som ska säljas ut snabbt och billigt och därtill fota detta och lägga ut i appen, svarar han:

– Visst är det extra moment men så lång tid tar det inte att ta kort. I början blir det jag som går runt med min mobil men jag kan tänka mig att skaffa mobiler med kontantkort till fler i personalen så att fler kan ta ansvar för jobbet. Det är ju för en god sak.

Dan Jernebring som är marknadsansvarig för FeedApp berättar att de fått ett mycket bra gensvar från såväl Ica, som Willys och Hemköps butiksansvariga. Att ta arbetet från butiksgolvet upp till ledningen för de mer centralt styrda butikskedjorna tar lite längre tid än med de självstyrande butikerna. Nu går de vidare för att nå butiker inom Coop-kedjan. Han ser fler fördelar med FeedApp än att bara minska svinnet.

– För handlaren blir det ju en bättre ekonomi i minskat svinn men också större möjligheter att nå kunderna snabbt med olika erbjudanden. För kunderna handlar det om att kunna köpa bra mat till ett lågt pris. ”Handla mat smart” har redan blivit ett begrepp för oss och vi ser att intresset för tjänsten växer för varje dag, säger Dan Jernebring.

Det går att följa FeedApp och deras arbete på Facebook samt på feedapp.se och vill man vara med och skaffa appen kontaktar man dem via deras hemsida för mer info.

Senaste nyheter