Klimatsmart - genvägen till sköna gröna köp

Nu undersöks örebroarnas resor

https://www.klimatsmart.se/images/news/orebrokommun55x90pa.gif

Med start idag, den 22 september, och under två veckor genomförs en resvaneundersökning bland örebroarna. — Stämmer det att bilåkandet fortsätter att öka och att cyklandet i Örebro går ner? De mätningar vi gör av trafiken tyder på det. Men det finns stora luckor i kunskapen om hur vi reser och hur utvecklingen ser ut i Örebro jämfört med andra städer, säger Anna Kero, infrastrukturchef på Örebro kommun. Resvaneundersökningen innebär att 3 250 slumpmässigt valda örebroare mellan 16 och 85 år får ett brev med en resdagbok, där de får fylla i vilka resor de gör under dagen. Resultaten bearbetas sedan och gör det möjligt att se vilka slags resor som görs, hur långa de är och vilka färdmedel som användes. — Vi har flera politiska mål kring trafik och resande och med hjälp av undersökningen kan vi få en aktuell bild av läget och vilka trender som råder. Sist vi gjorde en jämförbar undersökning var år 2000, berättar Anna Kero. En aktuell bild av resandet är också ett viktigt underlag i arbetet med planering på alla nivåer och ger bättre möjlighet att beräkna effekter av olika förändringar i trafiksystemet. Örebro kommuns övergripande mål är att skapa ett attraktivt och klimatsmart transportsystem, där fler invånare går, cyklar och åker kollektivt, jämfört med idag. Fakta om resvaneundersökningen: -Under perioden 22 september — 5 oktober får 3 250 slumpvis valda örebroare ett brev med frågor om sitt resande. Samma frågor går under perioden också till 750 boende i Kumla kommun. -Brevet innehåller en resdagbok där det faktiska resandet ska beskrivas samt bakgrundsdata om intervjupersonen och hushållet. -Resvaneundersökningen genomförs som en postenkät med två skriftliga påminnelser och en per telefon. Resultatet väntas vara klart vid årsskiftet. -Undersökningen görs av företaget Markör Marknad & Kommunikation AB på uppdrag av Örebro och Kumla kommun. -Kostnaden för Örebro kommuns del uppgår till 540 000 kr varav större delen finansieras via Länstrafikens program MerKoll. Det politiska målet är att andelen resor till fots, med cykel och kollektivtrafik sammantaget ska utgöra 60 procent av alla resor inom Örebro kommun 2020. Andelen år 2000 var 46 procent.

NYHETSBREV

 

Kategorier

Redaktör:
Jens Ljunggren

Dela på Facebook

Nu undersöks örebroarnas resor

2011-09-22
Med start idag, den 22 september, och under två veckor genomförs en resvaneundersökning bland örebroarna.

— Stämmer det att bilåkandet fortsätter att öka och att cyklandet i Örebro går ner? De mätningar vi gör av trafiken tyder på det. Men det finns stora luckor i kunskapen om hur vi reser och hur utvecklingen ser ut i Örebro jämfört med andra städer, säger Anna Kero, infrastrukturchef på Örebro kommun.

Resvaneundersökningen innebär att 3 250 slumpmässigt valda örebroare mellan 16 och 85 år får ett brev med en resdagbok, där de får fylla i vilka resor de gör under dagen.

Resultaten bearbetas sedan och gör det möjligt att se vilka slags resor som görs, hur långa de är och vilka färdmedel som användes.

— Vi har flera politiska mål kring trafik och resande och med hjälp av undersökningen kan vi få en aktuell bild av läget och vilka trender som råder. Sist vi gjorde en jämförbar undersökning var år 2000, berättar Anna Kero.

En aktuell bild av resandet är också ett viktigt underlag i arbetet med planering på alla nivåer och ger bättre möjlighet att beräkna effekter av olika förändringar i trafiksystemet.

Örebro kommuns övergripande mål är att skapa ett attraktivt och klimatsmart transportsystem, där fler invånare går, cyklar och åker kollektivt, jämfört med idag.

Fakta om resvaneundersökningen:
-Under perioden 22 september — 5 oktober får 3 250 slumpvis valda örebroare ett brev med frågor om sitt resande. Samma frågor går under perioden också till 750 boende i Kumla kommun.
-Brevet innehåller en resdagbok där det faktiska resandet ska beskrivas samt bakgrundsdata om intervjupersonen och hushållet.
-Resvaneundersökningen genomförs som en postenkät med två skriftliga påminnelser och en per telefon. Resultatet väntas vara klart vid årsskiftet.
-Undersökningen görs av företaget Markör Marknad & Kommunikation AB på uppdrag av Örebro och Kumla kommun.
-Kostnaden för Örebro kommuns del uppgår till 540 000 kr varav större delen finansieras via Länstrafikens program MerKoll.

Det politiska målet är att andelen resor till fots, med cykel och kollektivtrafik sammantaget ska utgöra 60 procent av alla resor inom Örebro kommun 2020. Andelen år 2000 var 46 procent.

Senaste nyheter