Klimatsmart - genvägen till sköna gröna köp

Nu stärker vi småhuskundernas ställning

https://www.klimatsmart.se/images/news/svenskfjarrvarme240x96aa.jpg

Idag startar Konsumenternas energimarknadsbyrå. Det som tidigare hette Elrådgivningsbyrån utvidgar verksamheten till att omfatta även gas och fjärrvärme och byter därför namn. I och med att Svensk Fjärrvärme nu går in som en av flera huvudmän stärks ställningen för de cirka 350 000 småhusägare som värmer sina hus med fjärrvärme. - Jag är både glad och stolt över att vi nu lyckats stärka även privatkundernas ställning. Genom denna oberoende instans kan konsumenterna få råd och upplysningar när de undrar över fjärrvärmeavtal eller fakturor, säger Cecilia Öhman, enhetschef branschutveckling Svensk Fjärrvärme. Konsumenternas energimarknadsbyrå har kommit till genom en överenskommelse mellan Konsumentverket, Energimarknadsinspektionen, Energimyndigheten och branschföreningarna Svensk Energi, Energigas Sverige samt Svensk Fjärrvärme. Energimarknadsbyrån är en utveckling av det som tidigare hette Elrådgivningsbyrån, som har funnits i tio år. Den nya överenskommelsen innebär att även konsumenter av gas och fjärrvärme nu kan få råd och upplysningar utan kostnad genom att kontakta Konsumenternas energimarknadsbyrå. - I fjärrvärmebranschen tas nu många initiativ för att stärka kundens ställning. Tillsammans med kundorganisationerna Sabo och Riksbyggen har Svensk Fjärrvärme utvecklat en modell för frivillig prisförändringsprövning för fastighetskunderna men för småhuskunderna finns inget liknande system. Därför känns det särskilt roligt att nu kunna erbjuda kontakten med Konsumenternas energimarknadsbyrå, avslutar Cecilia Öhman.

NYHETSBREV

 

Kategorier

Redaktör:
Jens Ljunggren

Dela på Facebook

Nu stärker vi småhuskundernas ställning

2012-03-27
Idag startar Konsumenternas energimarknadsbyrå. Det som tidigare hette Elrådgivningsbyrån utvidgar verksamheten till att omfatta även gas och fjärrvärme och byter därför namn. I och med att Svensk Fjärrvärme nu går in som en av flera huvudmän stärks ställningen för de cirka 350 000 småhusägare som värmer sina hus med fjärrvärme.

- Jag är både glad och stolt över att vi nu lyckats stärka även privatkundernas ställning. Genom denna oberoende instans kan konsumenterna få råd och upplysningar när de undrar över fjärrvärmeavtal eller fakturor, säger Cecilia Öhman, enhetschef branschutveckling Svensk Fjärrvärme.

Konsumenternas energimarknadsbyrå har kommit till genom en överenskommelse mellan Konsumentverket, Energimarknadsinspektionen, Energimyndigheten och branschföreningarna Svensk Energi, Energigas Sverige samt Svensk Fjärrvärme.

Energimarknadsbyrån är en utveckling av det som tidigare hette Elrådgivningsbyrån, som har funnits i tio år. Den nya överenskommelsen innebär att även konsumenter av gas och fjärrvärme nu kan få råd och upplysningar utan kostnad genom att kontakta Konsumenternas energimarknadsbyrå.

- I fjärrvärmebranschen tas nu många initiativ för att stärka kundens ställning. Tillsammans med kundorganisationerna Sabo och Riksbyggen har Svensk Fjärrvärme utvecklat en modell för frivillig prisförändringsprövning för fastighetskunderna men för småhuskunderna finns inget liknande system. Därför känns det särskilt roligt att nu kunna erbjuda kontakten med Konsumenternas energimarknadsbyrå, avslutar Cecilia Öhman.

Senaste nyheter