Klimatsmart - genvägen till sköna gröna köp

Nina Ekelund om ärlighet och greenwash

https://www.klimatsmart.se/images/news/ninaekelund150x150.jpg

Ett företags kommunikationschef sa i måndags efter Hagainitiativets seminarium Greenwash eller trovärdigt klimatarbete?: ”Detta är en jätteviktig fråga för oss. Om miljörörelsen kritiserar oss för greenwash drabbar det inte bara en liten del av försäljningen i Sverige utan kan slå hårt för hela företaget även i Europa. Det kan handla om en mångmiljonförlust. Därför så menar jag att miljöorganisationerna har ett stort ansvar. Detta leder också till att vi blir försiktiga att kommunicera miljösatsningar då vi är rädda att bli kritiserade. Vi har inte råd att förlora varken trovärdighet eller pengar.” Vem tjänar på greenwash? Det är såklart företagen, men det kan bli en kortsiktig vinst då risktagandet är stort. Jag är ingen gambler, jag är väldigt mycket ”hängslen och livrem”, som person. Kanske lite för mycket hängslen ibland. Men jag försöker vara ärlig, det är en av mina grundvärderingar. Om risken är stor att jag förlorar min trovärdighet som person för att jag drar en rövare och försöker förbättra mitt anseende med en lögn så ligger jag risigt till. Samma risk löper också företag som förskönar sin produkt i jakten på den ultimata marknadsföringen för att öka försäljningen. Hur resonerar man då? Ja, vi drar på lite i kommunikationen och ökar försäljningen med några procent och vips så tar vi marknadsandelar från konkurrenten och vi får ett fantastiskt resultat. Jättekul! Grattis! Men vad händer när bluffen avslöjas? Då står man naken och utan argument. Det enda argument man har kvar ”vi ville ju bara öka försäljningen” faller platt. Men lika fel som det är att försköna, eller greenwasha, lika fel är det med felaktiga anklagelser om greenwash. Det finns företag som felaktigt blir anklagade för greenwash, och det är oerhört svårt för företag att vinna den debatten – där är det ofta den som anklagar som vinner poäng, trots att det ibland kan vara fel. Ytliga och okunniga anklagelser gynnar inte klimat/miljöfrågan och kan på sikt bli kontraproduktiva. Behöver vi inte fler företag som vågar kommunicera sitt klimatarbete och inspirera oss? I Hagainitiativets undersökning visar det sig att nästan varannan svensk har svårt att lita på företagens klimatinformation. För att kunna lita på företagens klimatinformation behöver företagen bli mer transparanta och tydliga. Svenska folket föreslår att företagen måste hänvisa till myndigheter och vetenskapliga bedömningar i större grad. Gör rätt och var ärlig är mitt enkla råd till företag. Jag vill se företag som går före, som kommunicerar sitt klimatarbete då det behövs företag som inspirerar andra. Mina käpphästar för att göra rätt och minimera risken för att kritiseras för greenwash är: 1. Trovärdigt och riktigt bakgrundsmaterial (helst granskat av en tredje part). 2. Att beräkningsmodeller för klimatberäkningar är kända och transparanta (redovisa beräkningsmodellen). 3. Hänvisa i marknadsföringen till var man hittar underlaget (kanske till en webb där det finns mer information). 4. Var konservativ, överdriv inte i kommunikationen (det slår tillbaka mot företaget). Skrivet av Nina Ekelund på Hagainitiativets blogg.

NYHETSBREV

 

Kategorier

Redaktör:
Jens Ljunggren

Dela på Facebook

Nina Ekelund om ärlighet och greenwash

2011-07-11
Nina Ekelund, projektledare,
Hagainitiativet
Ett företags kommunikationschef sa i måndags efter Hagainitiativets seminarium Greenwash eller trovärdigt klimatarbete?: ”Detta är en jätteviktig fråga för oss. Om miljörörelsen kritiserar oss för greenwash drabbar det inte bara en liten del av försäljningen i Sverige utan kan slå hårt för hela företaget även i Europa. Det kan handla om en mångmiljonförlust. Därför så menar jag att miljöorganisationerna har ett stort ansvar. Detta leder också till att vi blir försiktiga att kommunicera miljösatsningar då vi är rädda att bli kritiserade. Vi har inte råd att förlora varken trovärdighet eller pengar.”

Vem tjänar på greenwash? Det är såklart företagen, men det kan bli en kortsiktig vinst då risktagandet är stort.

Jag är ingen gambler, jag är väldigt mycket ”hängslen och livrem”, som person. Kanske lite för mycket hängslen ibland. Men jag försöker vara ärlig, det är en av mina grundvärderingar. Om risken är stor att jag förlorar min trovärdighet som person för att jag drar en rövare och försöker förbättra mitt anseende med en lögn så ligger jag risigt till.

Samma risk löper också företag som förskönar sin produkt i jakten på den ultimata marknadsföringen för att öka försäljningen. Hur resonerar man då? Ja, vi drar på lite i kommunikationen och ökar försäljningen med några procent och vips så tar vi marknadsandelar från konkurrenten och vi får ett fantastiskt resultat. Jättekul! Grattis! Men vad händer när bluffen avslöjas? Då står man naken och utan argument. Det enda argument man har kvar ”vi ville ju bara öka försäljningen” faller platt.

Men lika fel som det är att försköna, eller greenwasha, lika fel är det med felaktiga anklagelser om greenwash. Det finns företag som felaktigt blir anklagade för greenwash, och det är oerhört svårt för företag att vinna den debatten – där är det ofta den som anklagar som vinner poäng, trots att det ibland kan vara fel. Ytliga och okunniga anklagelser gynnar inte klimat/miljöfrågan och kan på sikt bli kontraproduktiva. Behöver vi inte fler företag som vågar kommunicera sitt klimatarbete och inspirera oss?

I Hagainitiativets undersökning visar det sig att nästan varannan svensk har svårt att lita på företagens klimatinformation. För att kunna lita på företagens klimatinformation behöver företagen bli mer transparanta och tydliga. Svenska folket föreslår att företagen måste hänvisa till myndigheter och vetenskapliga bedömningar i större grad.

Gör rätt och var ärlig är mitt enkla råd till företag. Jag vill se företag som går före, som kommunicerar sitt klimatarbete då det behövs företag som inspirerar andra. Mina käpphästar för att göra rätt och minimera risken för att kritiseras för greenwash är:
1. Trovärdigt och riktigt bakgrundsmaterial (helst granskat av en tredje part).
2. Att beräkningsmodeller för klimatberäkningar är kända och transparanta (redovisa beräkningsmodellen). 3. Hänvisa i marknadsföringen till var man hittar underlaget (kanske till en webb där det finns mer information).
4. Var konservativ, överdriv inte i kommunikationen (det slår tillbaka mot företaget).

Skrivet av Nina Ekelund på Hagainitiativets blogg.

Senaste nyheter