Klimatsmart - genvägen till sköna gröna köp

Neova skandinavisk ledare inom bioenergi

https://www.klimatsmart.se/images/news/neova220x44.gif

Den 29 augusti 2006 återföds Skandinaviens ledande bioenergiföretag i ny tappning. Det nya bolaget, Neova, har sin grund i Råsjö Torv-koncernen som, tillsammans med varumärket SÅBI Pellets, varit ledande på den Skandinaviska marknaden för bioenergi under ett par års tid. Neova ingår i den finska Vapo-gruppen som är världens största torvproducent och ledande inom bioenergi i Östersjöregionen, med en omsättning motsvarande drygt 7,3 miljarder kronor. Med ett produktsortiment av pellets, oförädlade trädbiprodukter, torv och värmeproduktion i egna värmeverk tillgodoses den svenska marknadens behov av bioenergi. Bland kunderna återfinns såväl stora värmeverk och industrier som villaägare. Genom varumärket Hasselfors Garden produceras och säljs även jordprodukter till professionella användare och konsumenter. Neova har sitt ursprung i det Hudiksvallsbaserade företaget Råsjö Torv och det Jönköpingsbaserade företaget SÅBI. Vid årsskiftet 2004 förvärvade Råsjö Torv SÅBI och bolagen började då verka som ett och samma. Och i augusti 2006 knöts de båda bolagen ännu tätare samman under ett gemensamt varumärke – Neova. Vår verksamhet: Neova, med en produktportfölj bestående av natur- och bioenergibränslen och värmeproduktion, har en given roll i Sveriges energi- och miljöpolitik. Syftet är att minska utnyttjandet av fossila bränslen och istället öka användningen av bränslen som är skonsamma mot miljön. Flera samarbets- och branschorganisationer för forskning har tillkommit på Neovas initiativ. Som exempel kan nämnas Stiftelsen Svensk Torvforskning (SST) som stöder och samordnar en stor del av torvforskningen. Förutom forskning kring energi- och odlingsområdena inriktas arbetet också på miljö- och naturvårdsfrågor. Så sker även i samarbetet med övriga organisationer som Svenska Torvproducentföreningen (STPF) och International Peat Society (IPS), där Neovas rötter i Råsjö Torv spelat och fortfarande spelar en stor roll. På trädbränslesidan är bolaget aktivt inom Svenska Biobränsleföreningen (SVEBIO), Pelletsindustrins Riksförbund (PiR) samt branscharbete inom ramen för projektet Pelletsvärme – Framtidsvärme. Neova är även medlemmar i Svensk Fjärrvärme. Produktområden: Varumärket Neova är idag landets ledande på pelletsmarknaden. Både på villamarknaden och på pelletsmarknaden totalt. Med en marknadsandel på 29 procent av villamarknaden är man mer än 50 procent större än närmaste konkurrent. Neovas huvudsakliga produktområden är träpellets (36% av omsättningen), trädbiprodukter (13%), energitorv (14%), värme (16%) och jordprodukter (21%). Mer detaljerat erbjuder företaget följande produkter: • Träpellets Förädlat, komprimerat trädbränsle för storskalig användning, såväl som för villabruk. • Trädbiprodukter Oförädlat trädbränsle för storskalig användning, t ex spån, flis och bark. • Energitorv Torv avsedd för värmeutvinning, i form av stycketorv och frästorv. • Växttorv Näringsrik torv för jordförbättring, råvara till både större anläggningar och villaträdgårdar. • Energileveranser Biobränsleproducerad värme, som säljs som närvärme eller fjärrvärme. • Kompostering Ett högteknologiskt system för sluten kompostering, som nyttjar en för Sverige unik teknik. • Jordprodukter Jordförbättringsprodukter för professionella användare och konsumenter. Säljs under varumärket Hasselfors Garden. Neovas kunder: Neovas kunder på naturbränslesidan är industrier, kommunala fjärr- och kraftvärmeverk, privata värmecentraler m fl. Pellets levereras främst till villaägare, fastighetsägare, skolor och privata respektive kommunala värmecentraler. Värmekunder är framför allt industrier och villaägare, medan Neovas jordprodukter säljs direkt till professionella användare och via återförsäljare till konsumenter. Företagets kundrelationer kännetecknas av långa avtal med högsta servicegrad och lyhördhet för kundernas behov. Genom ett väl utbyggt återförsäljarnät för pellets, bestående av cirka 250 återförsäljare runt om i landet, samt flera hundra återförsäljare för jordprodukter, kombinerar Neova det stora företagets tillförlitlighet och resurser med lokal närvaro. Mottot är att alltid finnas nära de som använder företagets produkter. Gå in på www.neova.se för mer information.

NYHETSBREV

 

Kategorier

Redaktör:
Jens Ljunggren

Dela på Facebook

Neova skandinavisk ledare inom bioenergi

2010-02-18
Den 29 augusti 2006 återföds Skandinaviens ledande bioenergiföretag i ny tappning. Det nya bolaget, Neova, har sin grund i Råsjö Torv-koncernen som, tillsammans med varumärket SÅBI Pellets, varit ledande på den Skandinaviska marknaden för bioenergi under ett par års tid. Neova ingår i den finska Vapo-gruppen som är världens största torvproducent och ledande inom bioenergi i Östersjöregionen, med en omsättning motsvarande drygt 7,3 miljarder kronor.

Med ett produktsortiment av pellets, oförädlade trädbiprodukter, torv och värmeproduktion i egna värmeverk tillgodoses den svenska marknadens behov av bioenergi. Bland kunderna återfinns såväl stora värmeverk och industrier som villaägare. Genom varumärket Hasselfors Garden produceras och säljs även jordprodukter till professionella användare och konsumenter.

Neova har sitt ursprung i det Hudiksvallsbaserade företaget Råsjö Torv och det Jönköpingsbaserade företaget SÅBI. Vid årsskiftet 2004 förvärvade Råsjö Torv SÅBI och bolagen började då verka som ett och samma. Och i augusti 2006 knöts de båda bolagen ännu tätare samman under ett gemensamt varumärke – Neova.

Vår verksamhet:
Neova, med en produktportfölj bestående av natur- och bioenergibränslen och värmeproduktion, har en given roll i Sveriges energi- och miljöpolitik. Syftet är att minska utnyttjandet av fossila bränslen och istället öka användningen av bränslen som är skonsamma mot miljön.

Flera samarbets- och branschorganisationer för forskning har tillkommit på Neovas initiativ. Som exempel kan nämnas Stiftelsen Svensk Torvforskning (SST) som stöder och samordnar en stor del av torvforskningen. Förutom forskning kring energi- och odlingsområdena inriktas arbetet också på miljö- och naturvårdsfrågor. Så sker även i samarbetet med övriga organisationer som Svenska Torvproducentföreningen (STPF) och International Peat Society (IPS), där Neovas rötter i Råsjö Torv spelat och fortfarande spelar en stor roll. På trädbränslesidan är bolaget aktivt inom Svenska Biobränsleföreningen (SVEBIO), Pelletsindustrins Riksförbund (PiR) samt branscharbete inom ramen för projektet Pelletsvärme – Framtidsvärme. Neova är även medlemmar i Svensk Fjärrvärme.

Produktområden:
Varumärket Neova är idag landets ledande på pelletsmarknaden. Både på villamarknaden och på pelletsmarknaden totalt. Med en marknadsandel på 29 procent av villamarknaden är man mer än 50 procent större än närmaste konkurrent.

Neovas huvudsakliga produktområden är träpellets (36% av omsättningen), trädbiprodukter (13%), energitorv (14%), värme (16%) och jordprodukter (21%). Mer detaljerat erbjuder företaget följande produkter:

• Träpellets Förädlat, komprimerat trädbränsle för storskalig användning, såväl som för villabruk.
• Trädbiprodukter Oförädlat trädbränsle för storskalig användning, t ex spån, flis och bark.
• Energitorv Torv avsedd för värmeutvinning, i form av stycketorv och frästorv.
• Växttorv Näringsrik torv för jordförbättring, råvara till både större anläggningar och villaträdgårdar.
• Energileveranser Biobränsleproducerad värme, som säljs som närvärme eller fjärrvärme.
• Kompostering Ett högteknologiskt system för sluten kompostering, som nyttjar en för Sverige unik teknik.
• Jordprodukter Jordförbättringsprodukter för professionella användare och konsumenter. Säljs under varumärket Hasselfors Garden.

Neovas kunder:
Neovas kunder på naturbränslesidan är industrier, kommunala fjärr- och kraftvärmeverk, privata värmecentraler m fl. Pellets levereras främst till villaägare, fastighetsägare, skolor och privata respektive kommunala värmecentraler. Värmekunder är framför allt industrier och villaägare, medan Neovas jordprodukter säljs direkt till professionella användare och via återförsäljare till konsumenter.

Företagets kundrelationer kännetecknas av långa avtal med högsta servicegrad och lyhördhet för kundernas behov. Genom ett väl utbyggt återförsäljarnät för pellets, bestående av cirka 250 återförsäljare runt om i landet, samt flera hundra återförsäljare för jordprodukter, kombinerar Neova det stora företagets tillförlitlighet och resurser med lokal närvaro. Mottot är att alltid finnas nära de som använder företagets produkter.

Gå in på www.neova.se för mer information.
Källa: Neova

Senaste nyheter