Klimatsmart - genvägen till sköna gröna köp

Nätverk för företag med klimatansvar

https://www.klimatsmart.se/images/news/tricorona250x41ab.gif

I början av det nya året samlas åtta tunga företag i ett nytt företagsnätverk - Hagainitiativet. Nätverket ska agera för att öka takten i klimatfrågan i näringslivet och visa att det är lönsamt att arbeta med klimat. Bakom Hagainitiativet finns åtta välkända företag; Axfood, Coca-Cola Drycker Sverige, Fortum Värme, JM, Procter & Gamble Sverige, Stena Metall, Svenska Statoil och Vasakronan. Nätverket samordnas och projektleds av Tricorona. Hagainitiativet vill minska näringslivets koldioxidutsläpp genom att lyfta klimatfrågan och agera förebild för företag som tar aktivt klimatansvar. Företagen inom nätverket har satt egna klimatmål om minst 40 procents minskningar till 2020 och vill driva näringslivet i den riktning som behövs för att klara klimatmålen och därmed bidra till ett långsiktigt hållbart samhälle. - Vårt budskap är att vi tillsammans kan åstadkomma ett näringsliv med minskad klimatpåverkan och ökad lönsamhet. Vi vill inspirera företag att ta ett aktivt klimatansvar och se klimatfrågan som en möjlighet att skapa hållbara produkter och tjänster. Detta är en viktig strategisk fråga för företagens ledningsgrupper och styrelser idag som kommer att vara en hygienfråga framöver, säger Åsa Domeij, chef miljö och socialt ansvar på Axfood och representant för Hagainitiativet. Nätverket kommer också agera för att minska koldioxidutsläpp utanför företagens traditionella ansvar genom klimatpositiva initiativ som leder till beteendeförändringar hos grupper som kunder, leverantörer, anställda, konkurrenter och politiken. - Det är viktigt att visa ledarskap i klimatfrågan. Företagen i nätverket vill öka trycket i det svenska näringslivet, få fler företag att minska sin klimatpåverkan och ta in klimatfrågorna i ledningsgruppen. Det är strategiskt rätt och avgörande för de företag som vill överleva långsiktigt, säger Nina Ekelund, program director för Hagainitiativet som samordnas och projektleds av Tricorona Climate Partner. Hagainitiativet som namn har ett stort symbolvärde eftersom ekoparken Haga är en viktig kolsänka och en vacker park med sitt Fjärilsmuseum. I tillägg är det en plats där tunga politiska frågor har avhandlats. Ekoparken Haga summerar därmed det som Hagainitiativet vill uppnå. För mer information, kontakta: Nina Ekelund, program director Hagainitiativet, Tricorona, 0735-02 24 64 Åsa Domeij, miljöchef, Axfood, 0730-774 43 07 Peter Bodor, Coca-Cola Sverige, 0706-48 70 65 Jens Bjöörn, Fortum, 0702-98 41 25 Patrik Andersson, miljöchef JM, 08-782 89 59 Cecilia Udekwu, ansvarig för miljöfrågor, Procter & Gamble Sverige, 0706-36 14 04 Peter Domini, business development manager, Stena Metall, 0708-69 55 85 Helena Fornstedt, Statoil, 0704-29 61 32 Anna Denell, miljöchef, Vasakronan, 0709-68 15 81

NYHETSBREV

 

Kategorier

Redaktör:
Jens Ljunggren

Dela på Facebook

Nätverk för företag med klimatansvar

2010-12-28
I början av det nya året samlas åtta tunga företag i ett nytt företagsnätverk - Hagainitiativet. Nätverket ska agera för att öka takten i klimatfrågan i näringslivet och visa att det är lönsamt att arbeta med klimat. Bakom Hagainitiativet finns åtta välkända företag; Axfood, Coca-Cola Drycker Sverige, Fortum Värme, JM, Procter & Gamble Sverige, Stena Metall, Svenska Statoil och Vasakronan. Nätverket samordnas och projektleds av Tricorona.

Hagainitiativet vill minska näringslivets koldioxidutsläpp genom att lyfta klimatfrågan och agera förebild för företag som tar aktivt klimatansvar. Företagen inom nätverket har satt egna klimatmål om minst 40 procents minskningar till 2020 och vill driva näringslivet i den riktning som behövs för att klara klimatmålen och därmed bidra till ett långsiktigt hållbart samhälle.

- Vårt budskap är att vi tillsammans kan åstadkomma ett näringsliv med minskad klimatpåverkan och ökad lönsamhet. Vi vill inspirera företag att ta ett aktivt klimatansvar och se klimatfrågan som en möjlighet att skapa hållbara produkter och tjänster. Detta är en viktig strategisk fråga för företagens ledningsgrupper och styrelser idag som kommer att vara en hygienfråga framöver, säger Åsa Domeij, chef miljö och socialt ansvar på Axfood och representant för Hagainitiativet.

Nätverket kommer också agera för att minska koldioxidutsläpp utanför företagens traditionella ansvar genom klimatpositiva initiativ som leder till beteendeförändringar hos grupper som kunder, leverantörer, anställda, konkurrenter och politiken.

- Det är viktigt att visa ledarskap i klimatfrågan. Företagen i nätverket vill öka trycket i det svenska näringslivet, få fler företag att minska sin klimatpåverkan och ta in klimatfrågorna i ledningsgruppen. Det är strategiskt rätt och avgörande för de företag som vill överleva långsiktigt, säger Nina Ekelund, program director för Hagainitiativet som samordnas och projektleds av Tricorona Climate Partner.

Hagainitiativet som namn har ett stort symbolvärde eftersom ekoparken Haga är en viktig kolsänka och en vacker park med sitt Fjärilsmuseum. I tillägg är det en plats där tunga politiska frågor har avhandlats. Ekoparken Haga summerar därmed det som Hagainitiativet vill uppnå.

För mer information, kontakta:
Nina Ekelund, program director Hagainitiativet, Tricorona, 0735-02 24 64
Åsa Domeij, miljöchef, Axfood, 0730-774 43 07
Peter Bodor, Coca-Cola Sverige, 0706-48 70 65
Jens Bjöörn, Fortum, 0702-98 41 25
Patrik Andersson, miljöchef JM, 08-782 89 59
Cecilia Udekwu, ansvarig för miljöfrågor, Procter & Gamble Sverige, 0706-36 14 04
Peter Domini, business development manager, Stena Metall, 0708-69 55 85
Helena Fornstedt, Statoil, 0704-29 61 32
Anna Denell, miljöchef, Vasakronan, 0709-68 15 81

Senaste nyheter