Klimatsmart - genvägen till sköna gröna köp

Middagsfrid dubbelt nominerad på gala

https://www.klimatsmart.se/images/news/middagsfrid_logotyp_small200x42.jpg

Succén Middagsfrid, som är den snabbast växande aktören inom hemleverans av matvaror i Sverige, är nominerat i två kategorier i Svensk Handels och Dagens Handels stora handelspris Retail Awards 2010. Middagsfrid är nominerat i de båda kategorierna Årets utmanare och Årets medvetna butik. Vem som vinner avslöjas under den stora Handelsdagen den 10 mars. Middagsfrid är en ny het företeelse som har spridit sig snabbt i Sverige. Företaget startades hösten 2007 av före detta managementkonsulten, matentusiasten och trebarnsmamman Kicki Theander och har växt mycket snabbt. Idén är att förenkla middagsbestyren för barnfamiljer och andra hushåll som vill ha bra hemlagad mat lagad från bra råvaror på bordet varje kväll. Middagsfrids kunder får varje vecka, eller varannan vecka om kunden vill, två matkassar fyllda med råvaror levererade till dörren plus 30-minuters recept för fem middagar. Grundaren Kicki Theander drivs av ett stort intresse för mat kombinerat med en vision att göra livet enklare för andra samtidigt som hon garanterar att hennes kunder får bra mat såväl från hälso- som miljösynpunkt. - Vi har medvetet valt en utmanarposition inom livsmedelsområdet och arbetar aktivt för att minska antalet tillsatser med tveksamma hälsoeffekter. Vi strävar även efter att leverera så klimatsmart sammansatta menyer som möjligt till våra kunder, säger Kicki Theander. Kickis engagemang för bättre mat ledde hösten 2008 till att hon startade ett uppror mot livsmedelsbranschen i fråga om tillsatser i maten. Hon är mycket restriktiv med tillsatser och bojkottar flera av de värsta – till exempel natriumglutamat som också kallas MSG eller E621. Kicki driver också ett opinionsarbete där hon svartlistar varor med de aktuella tillsatserna. - Mot den bakgrunden känns det extra kul att vi har blivit nominerade i just de här båda kategorierna. Vi känner oss både som utmanare och medvetna, säger Theander. Juryns motivering för nomineringen i kategorin Årets medvetna butik lyder: Middagsfrid har på ett framgångsrikt sätt hjälpt barnfamiljer att slippa dåligt samvete både ur miljö- och hälsosynpunkt. Företagets arbete med ekologiska produkter och val av råvaror, smarta logistiklösningar kombinerat med resurssnålhet ger många miljöfördelar för den växande kundgruppen. De båda andra nominerade i den här kategorin är Myrorna & Åhlénsgruppen och Boomerang Retail. Juryns motivering för nomineringen i kategorin Årets utmanare lyder: Med nytänkande har Middagsfrid skapat ett koncept som utmanat traditionellt handlande. Målgruppens behov har satts i centrum och lösningarna är designade därefter. Middagsfrid var pionjärer i sitt tänkande med att leverera smart planerade matkassar – middagsplanering, råvaror och recept – till en marknad som upplever brist på kunskap, fantasi men framförallt tid. Kundnyttan är tydlig och vinsten är sparad tid, ökad variation och nyttigare måltider. De andra nominerade i den här kategorin är Spotify och Presentkorttorget.se. Svensk Handel och Dagens Handel arrangerar Retail Awards för att uppmuntra till nytänkande och kvalitet inom handeln, att öka fokus på handelsföretagen och deras leverantörer samt lyfta fram handeln som en framtidsbransch. Retail Awards är ett årligt återkommande arrangemang, där de främsta aktörerna inom handeln uppmärksammas. Under Retail Awards 2010 kommer prestigefyllda branschpriser att delas ut i 13 kategorier. Vinnarna koras vid den stora Handelsgalan den 10 mars.

NYHETSBREV

 

Kategorier

Redaktör:
Jens Ljunggren

Dela på Facebook

Middagsfrid dubbelt nominerad på gala

2010-01-29
Succén Middagsfrid, som är den snabbast växande aktören inom hemleverans av matvaror i Sverige, är nominerat i två kategorier i Svensk Handels och Dagens Handels stora handelspris Retail Awards 2010. Middagsfrid är nominerat i de båda kategorierna Årets utmanare och Årets medvetna butik. Vem som vinner avslöjas under den stora Handelsdagen den 10 mars.

Middagsfrid är en ny het företeelse som har spridit sig snabbt i Sverige. Företaget startades hösten 2007 av före detta managementkonsulten, matentusiasten och trebarnsmamman Kicki Theander och har växt mycket snabbt.

Idén är att förenkla middagsbestyren för barnfamiljer och andra hushåll som vill ha bra hemlagad mat lagad från bra råvaror på bordet varje kväll. Middagsfrids kunder får varje vecka, eller varannan vecka om kunden vill, två matkassar fyllda med råvaror levererade till dörren plus 30-minuters recept för fem middagar.

Grundaren Kicki Theander drivs av ett stort intresse för mat kombinerat med en vision att göra livet enklare för andra samtidigt som hon garanterar att hennes kunder får bra mat såväl från hälso- som miljösynpunkt.

- Vi har medvetet valt en utmanarposition inom livsmedelsområdet och arbetar aktivt för att minska antalet tillsatser med tveksamma hälsoeffekter. Vi strävar även efter att leverera så klimatsmart sammansatta menyer som möjligt till våra kunder, säger Kicki Theander.

Kickis engagemang för bättre mat ledde hösten 2008 till att hon startade ett uppror mot livsmedelsbranschen i fråga om tillsatser i maten. Hon är mycket restriktiv med tillsatser och bojkottar flera av de värsta – till exempel natriumglutamat som också kallas MSG eller E621. Kicki driver också ett opinionsarbete där hon svartlistar varor med de aktuella tillsatserna.

- Mot den bakgrunden känns det extra kul att vi har blivit nominerade i just de här båda kategorierna. Vi känner oss både som utmanare och medvetna, säger Theander.

Juryns motivering för nomineringen i kategorin Årets medvetna butik lyder:

Middagsfrid har på ett framgångsrikt sätt hjälpt barnfamiljer att slippa dåligt samvete både ur miljö- och hälsosynpunkt. Företagets arbete med ekologiska produkter och val av råvaror, smarta logistiklösningar kombinerat med resurssnålhet ger många miljöfördelar för den växande kundgruppen. De båda andra nominerade i den här kategorin är Myrorna & Åhlénsgruppen och Boomerang Retail.

Juryns motivering för nomineringen i kategorin Årets utmanare lyder:

Med nytänkande har Middagsfrid skapat ett koncept som utmanat traditionellt handlande. Målgruppens behov har satts i centrum och lösningarna är designade därefter. Middagsfrid var pionjärer i sitt tänkande med att leverera smart planerade matkassar – middagsplanering, råvaror och recept – till en marknad som upplever brist på kunskap, fantasi men framförallt tid. Kundnyttan är tydlig och vinsten är sparad tid, ökad variation och nyttigare måltider. De andra nominerade i den här kategorin är Spotify och Presentkorttorget.se.

Svensk Handel och Dagens Handel arrangerar Retail Awards för att uppmuntra till nytänkande och kvalitet inom handeln, att öka fokus på handelsföretagen och deras leverantörer samt lyfta fram handeln som en framtidsbransch. Retail Awards är ett årligt återkommande arrangemang, där de främsta aktörerna inom handeln uppmärksammas.
Under Retail Awards 2010 kommer prestigefyllda branschpriser att delas ut i 13 kategorier. Vinnarna koras vid den stora Handelsgalan den 10 mars.
Källa: Middagsfrid

Senaste nyheter