Klimatsmart - genvägen till sköna gröna köp

Lysande höjdpunkter för Telge Energi 2015

https://www.klimatsmart.se/images/news/telge2015-collage250x250.jpg

När jag blickar tillbaka på året känns det som väldigt mycket har hänt. Det har varit ett supermiljöår där fler äntligen uppmärksammat den viktiga klimatfrågan och där alla världens ledare träffades i Paris för ett av mänsklighetens viktigaste möten. Häng med på en återblick för att spana in en del av det vi på Telge Energi har gjort under 2015. 1) I början av året bestämmer vi oss för att utöka våra öppettider så att alla kunder kan få hjälp även på kvällstid. Så numer når man oss måndag-torsdag kl 8-20 och på fredagar kl 8-17. Vi är mycket stolta över alla duktiga medarbetare vi har som jobbar med att ge den allra bästa servicen! 2) I mars presenterar varumärkesbyrån Differ den årliga undersökningen “Sveriges Grönaste Varumärke”. Målsättningen är att följa konsumenternas syn på miljö- och hållbarhetsarbete bland företag i utvalda branscher, bland annat elbranschen. Telge Energi utsågs i undersökningen till Sveriges näst grönaste varumärke i elbranschen. På listans bottenplatser hittade man eljättarna Vattenfall och E.O.N. På den totala listan med 87 olika varumärken hamnade Telge Energi på plats 8. 3) I april startar vi Solelkommissionen tillsammans med HSB, Solkompaniet och Familjebostäder, som representant för Stockholms allmännyttiga bostadsbolag. För att nå 10 % solel år 2030 krävs en förändrad lagstiftning som ger elkunder, både privata och företag, enkla och långsiktiga förutsättningar att bli egna solelsproducenter. Dagens lagstiftning styr mot gammeldags energiproduktion och skapar inte förutsättningar för egenproduktion av el – det är anledningarna till att vi går samman och bildar Solelkommissionen. 4) I april drar vi också igång vår kampanj med en koldioxiddiet “CO2-dieten” som skulle få svenskarna att reflektera över sina klimatvanor. Och lite intressant är det att några av våra konkurrenter nu hakar på samma tema. Det måste väl betyda att de verkligen gillar det vi gör… 5) I maj åker vi tillsammans med vår barnpanel, klass 4B i Blombackaskolan, studenter från KTH och mekatronikern Andreas Hammar (känd från SVT Bolibompa) till Tekniska museet i Stockholm för att laborera kring förnybar energi. Och resultatet blir både en skräprobot och en soldriven godismaskin. 6) I varma, soliga juli åker vi till Almedalen för att kolla in de viktigaste nyheterna och trenderna inom energi och hållbarhet. Redan när vi kommer fram hittar vi spännande saker att dyka in i. 7) Solelkommissionen och jag håller ett fullsatt seminarium om solel i Almedalen strax innan vi ska åka tillbaka hem. Intresset var stort och både politiker, media och andra var på plats för att diskutera de viktiga frågorna kring solelens framtid – ur ett kundperspektiv. 8) Efter sommaren träffar jag och min kollega Stefan Sundelius miljöpartiets talesperson Lise Nordin, för att prata om solenergins framtid. Vi berättar, bland annat, att vi tillsammans med Solelkommissionen försöker vi göra livet enklare för alla som är och vill bli småskaliga solelsproducenter. 9) Vi fortsatte vårt samarbete med Världsnaturfonden WWF med fokus på frågor som rör förnybar energi och biologisk mångfald. I början av sommaren var vi där på studiebesök och i november blev Ångermanälvsprojektets rapport klar. Hela 266 åtgärdspunkter, varav 111 inte kostar ett öre. 10) I början av november lanserar vi ett nytt koncept med schysst energi till föreningslivet – Klubbkraft. Ett initiativ som ska göra världen lite bättre. Via sin idrottsklubb kan medlemmar och andra teckna avtal om ren el och samtidigt få pengar till klubbkassan. Först ut är Sveriges största klubb IF Brommapojkarna. 11) Den 25-28 november är det dags för kanske årets största och viktigaste händelse. 64 barn från 22 länder samlas i Södertälje. Barnens eget klimattoppmöte, Children´s Climate Conference (CCC15). Med på den stora konferensdagen var runt 500 barn och många medier bevakade, skrev och rapporterade. 12) När barnens klimatkonferens i Södertälje var slut stod det klart att barnens budskap skulle nå hela vägen till det stora klimattoppmötet i Paris. Vilken lycka! Barnen lämnar över sin kommuniké och gör skillnad på riktigt! 13) Inför Children´s Climate Conference spelar Mariette in den härliga låten “The Next Generation Calls”. Pengar som kommer från nedladdningar går till Musikhjälpens insamling med insamlingstema “Ingen ska behöva fly undan klimatet”. Några av barnen som var med på konferensen fick vara med och sjunga tillsammans med Mariette i Musikhjälpen i december. Här kan du se och höra när de sjunger i studion i Linköping. 14) I december kommer resultatet från SKI, Svenskt Kvalitetsindex som visar en positiv trend – alltfler elkunder är nöjda. Jättekul att inte bara Telge Energi, utan hela branschen går framåt. Kunder är numer lika nöjda med sina elbolag som de är med sina banker. Annat intressant i undersökningen är att kunder som byter elbolag på grund av pris, sällan blir särskilt nöjda. Och det är väl så, att priset är bara en del i att man blir nöjd med en tjänst eller produkt. Det finns så mycket mer som är viktigt för att man ska vara nöjd. Eller vad säger du? Ja, mycket har hänt under det senaste året och det här är bara en liten del. Allt det här har vi haft möjlighet att göra tack vare alla våra elkunder. Jag och mina kollegor ser nu framåt och har laddat om under jullovet. Fyllda med ny energi fortsätter vi nu under 2016 tillsammans rädda världen – kilowattimme för kilowattimme.

Redaktör:
Jens Ljunggren

Dela på Facebook

Lysande höjdpunkter för Telge Energi 2015

2016-01-24
När jag blickar tillbaka på året känns det som väldigt mycket har hänt. Det har varit ett supermiljöår där fler äntligen uppmärksammat den viktiga klimatfrågan och där alla världens ledare träffades i Paris för ett av mänsklighetens viktigaste möten.

Häng med på en återblick för att spana in en del av det vi på Telge Energi har gjort under 2015.

1) I början av året bestämmer vi oss för att utöka våra öppettider så att alla kunder kan få hjälp även på kvällstid. Så numer når man oss måndag-torsdag kl 8-20 och på fredagar kl 8-17. Vi är mycket stolta över alla duktiga medarbetare vi har som jobbar med att ge den allra bästa servicen!

2) I mars presenterar varumärkesbyrån Differ den årliga undersökningen “Sveriges Grönaste Varumärke”. Målsättningen är att följa konsumenternas syn på miljö- och hållbarhetsarbete bland företag i utvalda branscher, bland annat elbranschen. Telge Energi utsågs i undersökningen till Sveriges näst grönaste varumärke i elbranschen. På listans bottenplatser hittade man eljättarna Vattenfall och E.O.N. På den totala listan med 87 olika varumärken hamnade Telge Energi på plats 8.

3) I april startar vi Solelkommissionen tillsammans med HSB, Solkompaniet och Familjebostäder, som representant för Stockholms allmännyttiga bostadsbolag. För att nå 10 % solel år 2030 krävs en förändrad lagstiftning som ger elkunder, både privata och företag, enkla och långsiktiga förutsättningar att bli egna solelsproducenter. Dagens lagstiftning styr mot gammeldags energiproduktion och skapar inte förutsättningar för egenproduktion av el – det är anledningarna till att vi går samman och bildar Solelkommissionen.

4) I april drar vi också igång vår kampanj med en koldioxiddiet “CO2-dieten” som skulle få svenskarna att reflektera över sina klimatvanor. Och lite intressant är det att några av våra konkurrenter nu hakar på samma tema. Det måste väl betyda att de verkligen gillar det vi gör…

5) I maj åker vi tillsammans med vår barnpanel, klass 4B i Blombackaskolan, studenter från KTH och mekatronikern Andreas Hammar (känd från SVT Bolibompa) till Tekniska museet i Stockholm för att laborera kring förnybar energi. Och resultatet blir både en skräprobot och en soldriven godismaskin.

6) I varma, soliga juli åker vi till Almedalen för att kolla in de viktigaste nyheterna och trenderna inom energi och hållbarhet. Redan när vi kommer fram hittar vi spännande saker att dyka in i.

7) Solelkommissionen och jag håller ett fullsatt seminarium om solel i Almedalen strax innan vi ska åka tillbaka hem. Intresset var stort och både politiker, media och andra var på plats för att diskutera de viktiga frågorna kring solelens framtid – ur ett kundperspektiv.

8) Efter sommaren träffar jag och min kollega Stefan Sundelius miljöpartiets talesperson Lise Nordin, för att prata om solenergins framtid. Vi berättar, bland annat, att vi tillsammans med Solelkommissionen försöker vi göra livet enklare för alla som är och vill bli småskaliga solelsproducenter.

9) Vi fortsatte vårt samarbete med Världsnaturfonden WWF med fokus på frågor som rör förnybar energi och biologisk mångfald. I början av sommaren var vi där på studiebesök och i november blev Ångermanälvsprojektets rapport klar. Hela 266 åtgärdspunkter, varav 111 inte kostar ett öre.

10) I början av november lanserar vi ett nytt koncept med schysst energi till föreningslivet – Klubbkraft. Ett initiativ som ska göra världen lite bättre. Via sin idrottsklubb kan medlemmar och andra teckna avtal om ren el och samtidigt få pengar till klubbkassan. Först ut är Sveriges största klubb IF Brommapojkarna.

11) Den 25-28 november är det dags för kanske årets största och viktigaste händelse. 64 barn från 22 länder samlas i Södertälje. Barnens eget klimattoppmöte, Children´s Climate Conference (CCC15). Med på den stora konferensdagen var runt 500 barn och många medier bevakade, skrev och rapporterade.

12) När barnens klimatkonferens i Södertälje var slut stod det klart att barnens budskap skulle nå hela vägen till det stora klimattoppmötet i Paris. Vilken lycka! Barnen lämnar över sin kommuniké och gör skillnad på riktigt!

13) Inför Children´s Climate Conference spelar Mariette in den härliga låten “The Next Generation Calls”. Pengar som kommer från nedladdningar går till Musikhjälpens insamling med insamlingstema “Ingen ska behöva fly undan klimatet”. Några av barnen som var med på konferensen fick vara med och sjunga tillsammans med Mariette i Musikhjälpen i december. Här kan du se och höra när de sjunger i studion i Linköping.

14) I december kommer resultatet från SKI, Svenskt Kvalitetsindex som visar en positiv trend – alltfler elkunder är nöjda. Jättekul att inte bara Telge Energi, utan hela branschen går framåt. Kunder är numer lika nöjda med sina elbolag som de är med sina banker. Annat intressant i undersökningen är att kunder som byter elbolag på grund av pris, sällan blir särskilt nöjda.

Och det är väl så, att priset är bara en del i att man blir nöjd med en tjänst eller produkt. Det finns så mycket mer som är viktigt för att man ska vara nöjd. Eller vad säger du?

Ja, mycket har hänt under det senaste året och det här är bara en liten del. Allt det här har vi haft möjlighet att göra tack vare alla våra elkunder. Jag och mina kollegor ser nu framåt och har laddat om under jullovet. Fyllda med ny energi fortsätter vi nu under 2016 tillsammans rädda världen – kilowattimme för kilowattimme.

Senaste nyheter