Klimatsmart - genvägen till sköna gröna köp

Löfbergs Lila medlem i Hagainitiativet

https://www.klimatsmart.se/images/news/hagaklimat250x62.jpg

Löfbergs Lila är ny medlem i företagsnätverket Hagainitiativet. I Hagainitiativet ingår sedan tidigare tio välkända företag; Axfood, Coca-Cola Enterprises Sverige, Fortum Värme, JM, Lantmännen, Procter& Gamble Sverige, Scan, Stena Metall, Svenska Statoil och Vasakronan. Hagainitiativet vill minska näringslivets klimatpåverkan, lyfta klimatfrågan som en av de viktigaste framtidsfrågorna och inspirera fler företag att ta aktivt klimatansvar. Löfbergs Lila arbetar hårt med hållbarhetsfrågor både i kaffets ursprungsland och på hemmaplan. I sin produktion fokuserar Löfbergs Lila bland annat hårt på energisidan. Sedan 1991 har Löfbergs Lila fördubblat sin produktion utan att öka sin elförbrukning. Sedan 2005 har Löfbergs Lila dessutom gått från uppvärmning med olja till fjärrvärme samt tecknat avtal om vindkraftsel och därigenom minskat sin klimatpåverkan per lokalyta med cirka 80 procent. - Hållbarhetsarbete är en viktig del av vårt företagsansvar och något vi arbetat med under lång tid. Det handlar dels om att göra gott, dels om att erbjuda en produkt som attraherar våra konsumenter. Hagainitiativet ger oss möjlighet att bidra med vår kunskap samtidigt som vi får lära av tio andra välkända bolag med starkt klimatfokus. Det är naturligtvis oerhört stimulerande, säger Lars Appelqvist, vd på Löfbergs Lila. Med de klimatförändringar som världen står inför behöver fler aktörer agera och Hagainitiativet samlar företag som engagerar sig för minskad klimatpåverkan i näringslivet. Löfbergs Lila har som mål att minska sin klimatpåverkan med 40 procent till 2020, från 2005 års nivå, vilket uppfyller de höga krav Hagainitiativet ställer. - Med Löfbergs Lilas starka varumärke får vi ännu större möjlighet att påverka näringslivets klimatansvar. De tar inte bara ansvar för den klimatpåverkan företaget har i Sverige utan arbetar också med den klimatpåverkan odlingen av kaffebönor har. Det ligger i linje med den utmaning företag har framöver som innebär att man behöver väga in klimatpåverkan både uppströms och nedströms i företagets värdekedja, säger Nina Ekelund, projektledare för Hagainitiativet. Hagainitiativet består av företag från olika branscher som verkar för ett lönsamt näringsliv med minimal klimatpåverkan. I nätverket ingår Axfood, Coca-Cola Enterprises Sverige, Fortum Värme, JM, Lantmännen, Löfbergs Lila, Procter & Gamble Sverige, Scan, Svenska Statoil, Stena Metall samt Vasakronan. Nätverket projektleds av Tricorona Climate Partner. För mer information, kontakta: Lars Appelqvist, vd på Löfbergs Lila, 054-14 01 29 Nina Ekelund, Program Director för Hagainitiativet, 0735-02 24 64.

NYHETSBREV

 

Kategorier

Redaktör:
Jens Ljunggren

Dela på Facebook

Löfbergs Lila medlem i Hagainitiativet

2012-02-24
Löfbergs Lila är ny medlem i företagsnätverket Hagainitiativet. I Hagainitiativet ingår sedan tidigare tio välkända företag; Axfood, Coca-Cola Enterprises Sverige, Fortum Värme, JM, Lantmännen, Procter& Gamble Sverige, Scan, Stena Metall, Svenska Statoil och Vasakronan. Hagainitiativet vill minska näringslivets klimatpåverkan, lyfta klimatfrågan som en av de viktigaste framtidsfrågorna och inspirera fler företag att ta aktivt klimatansvar.

Löfbergs Lila arbetar hårt med hållbarhetsfrågor både i kaffets ursprungsland och på hemmaplan. I sin produktion fokuserar Löfbergs Lila bland annat hårt på energisidan. Sedan 1991 har Löfbergs Lila fördubblat sin produktion utan att öka sin elförbrukning. Sedan 2005 har Löfbergs Lila dessutom gått från uppvärmning med olja till fjärrvärme samt tecknat avtal om vindkraftsel och därigenom minskat sin klimatpåverkan per lokalyta med cirka 80 procent.

- Hållbarhetsarbete är en viktig del av vårt företagsansvar och något vi arbetat med under lång tid. Det handlar dels om att göra gott, dels om att erbjuda en produkt som attraherar våra konsumenter. Hagainitiativet ger oss möjlighet att bidra med vår kunskap samtidigt som vi får lära av tio andra välkända bolag med starkt klimatfokus. Det är naturligtvis oerhört stimulerande, säger Lars Appelqvist, vd på Löfbergs Lila.

Med de klimatförändringar som världen står inför behöver fler aktörer agera och Hagainitiativet samlar företag som engagerar sig för minskad klimatpåverkan i näringslivet. Löfbergs Lila har som mål att minska sin klimatpåverkan med 40 procent till 2020, från 2005 års nivå, vilket uppfyller de höga krav Hagainitiativet ställer.

- Med Löfbergs Lilas starka varumärke får vi ännu större möjlighet att påverka näringslivets klimatansvar. De tar inte bara ansvar för den klimatpåverkan företaget har i Sverige utan arbetar också med den klimatpåverkan odlingen av kaffebönor har. Det ligger i linje med den utmaning företag har framöver som innebär att man behöver väga in klimatpåverkan både uppströms och nedströms i företagets värdekedja, säger Nina Ekelund, projektledare för Hagainitiativet.

Hagainitiativet består av företag från olika branscher som verkar för ett lönsamt näringsliv med minimal klimatpåverkan. I nätverket ingår Axfood, Coca-Cola Enterprises Sverige, Fortum Värme, JM, Lantmännen, Löfbergs Lila, Procter & Gamble Sverige, Scan, Svenska Statoil, Stena Metall samt Vasakronan. Nätverket projektleds av Tricorona Climate Partner.

För mer information, kontakta:
Lars Appelqvist, vd på Löfbergs Lila, 054-14 01 29
Nina Ekelund, Program Director för Hagainitiativet, 0735-02 24 64.

Senaste nyheter