Klimatsmart - genvägen till sköna gröna köp

Lekeberg har flest miljöbilar i Sverige

https://www.klimatsmart.se/images/news/gronabilister250x59pa.jpg

Januari-juli 2011 var bara 62,3 % av alla nya bilar i Lekeberg miljöbilar, mot 35,1 % samma period 2010. Det är landets högsta miljöbilsandel. Snittet för hela landet var 37,8 % januari-juli 2011, mot 37,3 % samma tid 2010. En så hög miljöbilsandel är inspirerande och viktig för miljön, menar Gröna Bilister. – Vägtrafiken står för ungefär en tredjedel av Sveriges samlade klimatpåverkan, så det är helt avgörande att minska bilismens utsläpp. Att icke-miljöbilarna nu är på undantag i kommunen är en viktig signal till marknaden och betyder dessutom bättre luft i staden, säger Mattias Goldmann, Gröna Bilister. Januari till juli 2011 registrerades 43 miljöbilar i Lekeberg mot 20 samma tid 2010. Nationellt registrerades 66 667 miljöbilar januari till juli, i linje med Gröna Bilisters prognos på 120 000 miljöbilar i år. Miljöbilsmixen är dock miljömässigt klart sämre än tidigare. - Sex av tio miljöbilar går på diesel, ett fossilt drivmedel med en hög mängd utsläpp som riksdag och regering har beslutat att vi ska bort från för att rädda klimatet och förbättra den lokala luftkvaliteten. Gasbilarna, som har lägst klimatpåverkan har backat, liksom etanolbilarna och i hela landet har det bara registrerats ett hundratal elbilar. Det är en trist utveckling, säger Mattias Goldmann. Gröna Bilister har tagit fram en enkel checklista för kommunens arbete med att minska klimatpåverkan från nya bilar: 1. Slå fast ett mål, förslagsvis ett snitt på 100 gram fossil koldioxid per kilometer för nya bilar år 2012. 2. Gå före. Inte en enda kommun har ännu 100% miljöbilar framförda på förnybara drivmedel i den egna fordonsflottan. Vem ska bli först? 3. Skapa en lokal marknad. Begär att transporttjänster kommunen köper ska gå på förnybara drivmedel, så växer marknaden. 4. Stimulera. Delfinansiera merkostnaden för el- och gasbilar, ge miljöbilar gratis parkering eller reservera de mest attraktiva p-platserna åt bilar med låga utsläpp. 5. Informera mera. Myterna om etanol, biogas och el är många och okunskapen stor. Se till att kommunens invånare vet tillräckligt för att kunna fatta ett bra beslut. - Många kommuner har redan gjort mycket av vad vi föreslår, men statistiken visar att det inte går att slå sig till ro. Andelen miljöbilar måste öka snabbare och varje miljöbil måste bli renare, säger Mattias Goldmann. De tio kommuner med högst miljöbilsandel januari-juli 2011 är: 1. Lekeberg 62,3% (35,1 % 2010) 2. Kramfors 60,0 % (41,8 %) 3. Torsås 59,3 % (39,6 %) 4. Hammarö 56,9 % (36,1 %) 5. Boxholm 56, 6 % (36,4 %) 6. Munkfors 56,5 % (32,0 %) 7. Nordmalin 56,2 % (25,0 %) 8. Vänersborg 55,0 % (50, 8 %) 9. Norsjö 54,2 % (33, 3%) 10. Dals-Ed 53,9 % (56,6 %) De tio kommuner med lägst miljöbilsandel januari-juli 2011 är: 1. Arjeplog 6,7 % (33,3 % 2010) 2. Åsele 10,0 % (33,3 %) 3. Ragunda 13,2 % (24,1 %) 4. Åre 15,6 % (22,1 %) 5. Habo 15, 6 % (13,7 %) 6. Härjedalen 17,7 % (17,9 %) 7. Älvdalen 18,6 % (19,4 %) 8. Strömsund 19,0 % (15,8 %) 9. Pajala 20,0 % (34,5 %) 10. Älvsbyn 20,5 % (41,5 %) Samtliga uppgifter är baserade på BilSweden statistik. För mer information, kontakta: Mattias Goldmann, 070-309 00 45, mattias.goldmann@gronabilister.se.

NYHETSBREV

 

Kategorier

Redaktör:
Jens Ljunggren

Dela på Facebook

Lekeberg har flest miljöbilar i Sverige

2011-08-22
Januari-juli 2011 var bara 62,3 % av alla nya bilar i Lekeberg miljöbilar, mot 35,1 % samma period 2010. Det är landets högsta miljöbilsandel. Snittet för hela landet var 37,8 % januari-juli 2011, mot 37,3 % samma tid 2010. En så hög miljöbilsandel är inspirerande och viktig för miljön, menar Gröna Bilister.

– Vägtrafiken står för ungefär en tredjedel av Sveriges samlade klimatpåverkan, så det är helt avgörande att minska bilismens utsläpp. Att icke-miljöbilarna nu är på undantag i kommunen är en viktig signal till marknaden och betyder dessutom bättre luft i staden, säger Mattias Goldmann, Gröna Bilister.

Januari till juli 2011 registrerades 43 miljöbilar i Lekeberg mot 20 samma tid 2010. Nationellt registrerades 66 667 miljöbilar januari till juli, i linje med Gröna Bilisters prognos på 120 000 miljöbilar i år. Miljöbilsmixen är dock miljömässigt klart sämre än tidigare.

- Sex av tio miljöbilar går på diesel, ett fossilt drivmedel med en hög mängd utsläpp som riksdag och regering har beslutat att vi ska bort från för att rädda klimatet och förbättra den lokala luftkvaliteten. Gasbilarna, som har lägst klimatpåverkan har backat, liksom etanolbilarna och i hela landet har det bara registrerats ett hundratal elbilar. Det är en trist utveckling, säger Mattias Goldmann.

Gröna Bilister har tagit fram en enkel checklista för kommunens arbete med att minska klimatpåverkan från nya bilar:

1. Slå fast ett mål, förslagsvis ett snitt på 100 gram fossil koldioxid per kilometer för nya bilar år 2012.

2. Gå före. Inte en enda kommun har ännu 100% miljöbilar framförda på förnybara drivmedel i den egna fordonsflottan. Vem ska bli först?

3. Skapa en lokal marknad. Begär att transporttjänster kommunen köper ska gå på förnybara drivmedel, så växer marknaden.

4. Stimulera. Delfinansiera merkostnaden för el- och gasbilar, ge miljöbilar gratis parkering eller reservera de mest attraktiva p-platserna åt bilar med låga utsläpp.

5. Informera mera. Myterna om etanol, biogas och el är många och okunskapen stor. Se till att kommunens invånare vet tillräckligt för att kunna fatta ett bra beslut.

- Många kommuner har redan gjort mycket av vad vi föreslår, men statistiken visar att det inte går att slå sig till ro. Andelen miljöbilar måste öka snabbare och varje miljöbil måste bli renare, säger Mattias Goldmann.

De tio kommuner med högst miljöbilsandel januari-juli 2011 är:
1. Lekeberg 62,3% (35,1 % 2010)
2. Kramfors 60,0 % (41,8 %)
3. Torsås 59,3 % (39,6 %)
4. Hammarö 56,9 % (36,1 %)
5. Boxholm 56, 6 % (36,4 %)
6. Munkfors 56,5 % (32,0 %)
7. Nordmalin 56,2 % (25,0 %)
8. Vänersborg 55,0 % (50, 8 %)
9. Norsjö 54,2 % (33, 3%)
10. Dals-Ed 53,9 % (56,6 %)

De tio kommuner med lägst miljöbilsandel januari-juli 2011 är:
1. Arjeplog 6,7 % (33,3 % 2010)
2. Åsele 10,0 % (33,3 %)
3. Ragunda 13,2 % (24,1 %)
4. Åre 15,6 % (22,1 %)
5. Habo 15, 6 % (13,7 %)
6. Härjedalen 17,7 % (17,9 %)
7. Älvdalen 18,6 % (19,4 %)
8. Strömsund 19,0 % (15,8 %)
9. Pajala 20,0 % (34,5 %)
10. Älvsbyn 20,5 % (41,5 %)

Samtliga uppgifter är baserade på BilSweden statistik.

För mer information, kontakta:
Mattias Goldmann, 070-309 00 45, mattias.goldmann@gronabilister.se.

Senaste nyheter