Klimatsmart - genvägen till sköna gröna köp

Kyckling är svenskarnas nya favorit

https://www.klimatsmart.se/images/news/svenskfagel171x250b.jpg

På tio år har konsumtionen av kyckling i Sverige ökat med 50 procent. I en undersökning från Novus Opinion framkommer att kycklingen ligger i den absoluta toppen när svenskarna väljer favoritmat. Nästan två av tre svenskar väljer kyckling när de handlar. Och så många som 8 av 10 vill ha svensk kyckling. — Undersökningen visar att kycklingen är mest populär som vardagsmat, men att vi också gärna väljer kyckling till helgen eller när vi har fest. Vi svenskar har verkligen tagit det vita köttet till våra hjärtan. Hela 44 procent av de tillfrågade äter mer kyckling idag än för fem år sedan, säger Maria Donis, vd Svensk Fågel. De viktigaste anledningarna till att vi äter mer kyckling är att det är gott och lättlagat. Att kyckling också är lätt att variera och fettsnålt är något som uppskattas av svenskarna. Den populäraste delen på kycklingen är fortfarande filén, men även lårfilé och klubba köps av allt fler. När det gäller tillagning så är vi dock väldigt konservativa. Det är fortfarande klassisk svensk grillkrydda som de allra flesta vill ha. Även om det asiatiska köket växer sig allt starkare när det gäller kyckling. — Kyckling har gjort en fantastisk resa från den klassiska helstekta söndagskycklingen till att även vara en vardagsräddare som kan varieras i oändlighet. Undersökningen pekar på att många barnfamiljer väljer kyckling för dess goda smak. Den svenska kycklingbonden inger förtroende. Hela 82 procent har ganska eller mycket högt förtroende för svenska kycklingbönder när det exempelvis gäller livsmedelssäkerhet. Och en stor majoritet anser att just den svenska kycklingen har hög kvalitet, jämfört med den importerade. Dock är fortfarande så mycket som 30 procent av all kyckling som konsumeras i Sverige importerad varav cirka 80 procent går till storkökssidan. — Vår största utmaning är fortfarande den höga importen. Här har vi som bransch en stor utmaning i att bli ännu bättre på att berätta varför konsumenter och upphandlingsansvariga ska välja just svensk kyckling med kvalitet. Kycklingen med Svensk Fågels märkning är kläckt, uppfödd, slaktad och förädlad i Sverige under de kanske tuffaste kontrollprogrammen i världen. Svensk Fågel är branschorganisationen för svensk kyckling och kalkon. Vi representerar hela kedjan, från avelsföretag, kläckerier och fodertillverkare till bönder och slakterier. Medlemsföretagen är: Lantmännen Kronfågel, Guldfågeln, Lagerbergs Kyckling, Knäreds Kyckling, Bjärefågel och Ingelsta Kalkon. Alla arbetar mot samma mål – att ta fram världens bästa kyckling. För mer information, kontakta: Maria Donis, vd Svensk Fågel, 08-787 55 21, 0708-25 48 58, maria.donis@svenskfagel.se.

NYHETSBREV

 

Kategorier

Redaktör:
Jens Ljunggren

Dela på Facebook

Kyckling är svenskarnas nya favorit

2011-03-28
På tio år har konsumtionen av kyckling i Sverige ökat med 50 procent. I en undersökning från Novus Opinion framkommer att kycklingen ligger i den absoluta toppen när svenskarna väljer favoritmat. Nästan två av tre svenskar väljer kyckling när de handlar. Och så många som 8 av 10 vill ha svensk kyckling.

— Undersökningen visar att kycklingen är mest populär som vardagsmat, men att vi också gärna väljer kyckling till helgen eller när vi har fest. Vi svenskar har verkligen tagit det vita köttet till våra hjärtan. Hela 44 procent av de tillfrågade äter mer kyckling idag än för fem år sedan, säger Maria Donis, vd Svensk Fågel.

De viktigaste anledningarna till att vi äter mer kyckling är att det är gott och lättlagat. Att kyckling också är lätt att variera och fettsnålt är något som uppskattas av svenskarna. Den populäraste delen på kycklingen är fortfarande filén, men även lårfilé och klubba köps av allt fler. När det gäller tillagning så är vi dock väldigt konservativa. Det är fortfarande klassisk svensk grillkrydda som de allra flesta vill ha. Även om det asiatiska köket växer sig allt starkare när det gäller kyckling.

— Kyckling har gjort en fantastisk resa från den klassiska helstekta söndagskycklingen till att även vara en vardagsräddare som kan varieras i oändlighet. Undersökningen pekar på att många barnfamiljer väljer kyckling för dess goda smak. Den svenska kycklingbonden inger förtroende. Hela 82 procent har ganska eller mycket högt förtroende för svenska kycklingbönder när det exempelvis gäller livsmedelssäkerhet. Och en stor majoritet anser att just den svenska kycklingen har hög kvalitet, jämfört med den importerade. Dock är fortfarande så mycket som 30 procent av all kyckling som konsumeras i Sverige importerad varav cirka 80 procent går till storkökssidan.

— Vår största utmaning är fortfarande den höga importen. Här har vi som bransch en stor utmaning i att bli ännu bättre på att berätta varför konsumenter och upphandlingsansvariga ska välja just svensk kyckling med kvalitet. Kycklingen med Svensk Fågels märkning är kläckt, uppfödd, slaktad och förädlad i Sverige under de kanske tuffaste kontrollprogrammen i världen.

Svensk Fågel är branschorganisationen för svensk kyckling och kalkon. Vi representerar hela kedjan, från avelsföretag, kläckerier och fodertillverkare till bönder och slakterier. Medlemsföretagen är: Lantmännen Kronfågel, Guldfågeln, Lagerbergs Kyckling, Knäreds Kyckling, Bjärefågel och Ingelsta Kalkon. Alla arbetar mot samma mål – att ta fram världens bästa kyckling.

För mer information, kontakta:
Maria Donis, vd Svensk Fågel, 08-787 55 21, 0708-25 48 58, maria.donis@svenskfagel.se.

Se även hela pressmeddelandet inklusive två grafer i en pdf: www.mynewsdesk.com/se/pressroom/svensk_fagel_ab/pressrelease/download/resource_attached_pdf_document/605288

Senaste nyheter