Klimatsmart - genvägen till sköna gröna köp

Kör eldriven trehjuling och bli som barn på nytt

https://www.klimatsmart.se/images/news/justgreen250x280.jpg

Sanningen och säga så kommer jag knappt ihåg så mycket av min första trehjuling, mer än det min pappa berättade för mig att grannen backade på den med sin bil och förvandlade den till oigenkännlighet. Jag tror mig ha ett vagt minne av händelsen då det inte blev någon mer trehjuling för min del. På den tiden var det ett hjul fram och två i bak och framdrivningen skedde medels pedaler i framhjulet. Nu får jag möjlighet att under våren testa nya betydligt modernare trehjuliga fordon, med två hjul i fram och ett i bak och elmotor som kan få upp ekipaget i 45 km/tim. Jag ska nu få prova en iTango och en ego2 från Just Green AB som är generalagenten i Sverige och Norge. Enligt uppgift ska de vara mindre risk att köra omkull med. Detta tack vare sin moderna teknik, där bl.a. framhjulen viker sig vid svängar som gör att kurvtekniken är densamma som att köra tvåhjuligt. Men med den stora skillnaden att den står på rätt köl i alla situationer. Jag har sett ett Youtube klipp, där mannen som utvecklat iTango, obehindrat kör upp-och -nedför en trappa på snedden, utan några som helst problem. Men sanningen att säga så är ju inte trappkörning det fordonet främst är avsett för. Utan det är ett eldrivet fordon som ska underlätta vardagen för de som pendlar till och från jobbet, lämnar och hämtar på dagis, åker och handlar, kör till olika fritidsaktiviteter eller bara vill ut och cruisa. Vad är iTango och ego2? Jo, det är elmopeder med den senaste tekniken vad gäller komfort, säkerhet, batterikapacitet och räckvidd. Ego2 är tillverkad under GoodYear licens och säljs under deras varumärke. Bägge får köras på vägar, gator och på cykelbanor, vilket gör dem till ett allsidigt fordon som ger mycket god mobilitet i våra nu alltmer förtätade stadskärnor. Och inte bara där. iTango och ego2 används av många även på landsbygden som arbetsfordon och på skärgårdsöar där biltrafik inte är möjlig. Så användningsområdena är vitt spridda. Man kan säga att de är multi purpose vehicles, fast i det lite mindre formatet. Med låg vikt och senaste batteritekniken har i Tango och ego2 en räckvidd upp till 50 km med ett batteri och dubbelt så långt på två batterier., vilket räcker mer än väl för de sträckor den är byggd för. Att det tar mindre än fem timmar att ladda upp ett helt tomt batteri med bara 5A säkring gör att du pluggar in den i enfasuttaget hemma under natten. Och på morgonen är den återigen fulladdad för nya uppdrag. Vi på Klimatsmart.se kommer ha förmånen att få långtidstesta Just Greens modeller under våren och vi kommer publicera ett antal artiklar hur dessa tester går. Då kommer vi också gå in i mer detaljgranskning av varje fordon och de olika situationerna vi försätter oss i. Artikelserien startar 1:a april och pågår i två månader. Åk med oss så får ni veta mer. Fortsättning följer… /Jonas Jernberg, Redaktör Klimatsmart.se

Redaktör:
Jens Ljunggren

Dela på Facebook

Kör eldriven trehjuling och bli som barn på nytt

2018-03-14
Eldriven trehjuling med körglädje
Sanningen och säga så kommer jag knappt ihåg så mycket av min första trehjuling, mer än det min pappa berättade för mig att grannen backade på den med sin bil och förvandlade den till oigenkännlighet.

Jag tror mig ha ett vagt minne av händelsen då det inte blev någon mer trehjuling för min del. På den tiden var det ett hjul fram och två i bak och framdrivningen skedde medels pedaler i framhjulet.

Nu får jag möjlighet att under våren testa nya betydligt modernare trehjuliga fordon, med två hjul i fram och ett i bak och elmotor som kan få upp ekipaget i 45 km/tim. Jag ska nu få prova en iTango och en ego2 från Just Green AB som är generalagenten i Sverige och Norge.

Enligt uppgift ska de vara mindre risk att köra omkull med. Detta tack vare sin moderna teknik, där bl.a. framhjulen viker sig vid svängar som gör att kurvtekniken är densamma som att köra tvåhjuligt. Men med den stora skillnaden att den står på rätt köl i alla situationer. Jag har sett ett Youtube klipp, där mannen som utvecklat iTango, obehindrat kör upp-och -nedför en trappa på snedden, utan några som helst problem.

Men sanningen att säga så är ju inte trappkörning det fordonet främst är avsett för. Utan det är ett eldrivet fordon som ska underlätta vardagen för de som pendlar till och från jobbet, lämnar och hämtar på dagis, åker och handlar, kör till olika fritidsaktiviteter eller bara vill ut och cruisa.

Vad är iTango och ego2?

Jo, det är elmopeder med den senaste tekniken vad gäller komfort, säkerhet, batterikapacitet och räckvidd. Ego2 är tillverkad under GoodYear licens och säljs under deras varumärke. Bägge får köras på vägar, gator och på cykelbanor, vilket gör dem till ett allsidigt fordon som ger mycket god mobilitet i våra nu alltmer förtätade stadskärnor.

Och inte bara där. iTango och ego2 används av många även på landsbygden som arbetsfordon och på skärgårdsöar där biltrafik inte är möjlig. Så användningsområdena är vitt spridda. Man kan säga att de är multi purpose vehicles, fast i det lite mindre formatet.

Med låg vikt och senaste batteritekniken har i Tango och ego2 en räckvidd upp till 50 km med ett batteri och dubbelt så långt på två batterier., vilket räcker mer än väl för de sträckor den är byggd för. Att det tar mindre än fem timmar att ladda upp ett helt tomt batteri med bara 5A säkring gör att du pluggar in den i enfasuttaget hemma under natten. Och på morgonen är den återigen fulladdad för nya uppdrag.

Vi på Klimatsmart.se kommer ha förmånen att få långtidstesta Just Greens modeller under våren och vi kommer publicera ett antal artiklar hur dessa tester går. Då kommer vi också gå in i mer detaljgranskning av varje fordon och de olika situationerna vi försätter oss i. Artikelserien startar 1:a april och pågår i två månader. Åk med oss så får ni veta mer.

Fortsättning följer…

/Jonas Jernberg, Redaktör Klimatsmart.se
Källa: JustGreen

Senaste nyheter