Klimatsmart - genvägen till sköna gröna köp

Klimatsäker vattenkraft i Indalsälven

https://www.klimatsmart.se/images/news/cramo179x40a.jpg

För att säkra vattenflödet i Indalsälven byggs nu en av Europas största dammluckor. Vattenfall är beställare och till projektet levererar Cramo bodar, liftar och annan maskinell utrustnings som krävs för betong- och anläggningsarbeten. När Vattenfall storsatsar på en ombyggnad av kraftverket Bergeforsen är Cramo leverantör till byggföretaget Ellextre, Vattenfall och huvudentreprenören Lemminkäinen. Projektet är stort och omsätter omkring 600 miljoner kronor. Kraftverket ligger naturskönt mitt i vackra Indalsälven strax norr om Sundsvall. Sedan 1955 har turbinerna snurrat och levererat el. Ägare är Vattenfall och Eon som nu genomför en större ombyggnad av kraftverket. Redan 2003 förstärktes dammen och nu handlar det om att skapa ett helt nytt avtappningssystem som ska vara dimensionerat för att klara framtida klimatförändringar. I det arbetet ingår en ny dammlucka och en 400 meter lång kanal som leder vattnet på sidan om kraftverket. Tidigare har man tagit höjd för högsta vattenflöden på en 100-årsperiod. Nu bygger man enligt beräkningar för att säkra flödet för nästkommande 10 000-årsperiod. Cramo och Ellextre har under lång tid samarbetat kring olika projekt inom hus-, industri- och anläggningsbyggnad. Peter Nehrer är vd på Ellextre och menar att projektet vid Bergeforsen är extra roligt eftersom det handlar om ett större kraftverksjobb. Ett område man gärna vill expandera inom. – Det är en klart växande del av vår verksamhet. Just nu är vi också involverade i ett liknade projekt i Edsbyn. Samarbetet med Cramo fungerar väldigt bra. Nyligen avslutade vi ett projekt tillsammans där vi ansvarade för grundläggning av en 100 meter lång mesaugn åt hygien- och pappersföretaget sca. Bergeforsen är ett lika stort och komplicerat projekt och då är det viktigt att ha en partner man kan lita på. Projektet drog igång i juni och redan nu har man blottlagt det stora berget på sidan av forsen där avtappningsrännan och tunneln ska byggas. Under förhistorisk tid skedde vulkanutbrott i de här trakterna och vulkaniskt material spreds över stora landområden. Det har gjort berget poröst på vissa ställen vilket man också måste ta hänsyn till när man bygger det nya avtappningssystemet. En bit bort finns de befintliga dammluckorna. På sidan om dem forsar vattnet vidare ut i älven som omsluts av vackra granskogsbeklädda marker. Fallhöjden är 23 meter och alldeles intill ligger en av Sveriges största laxodlingar. Strax efter dammen och ovanför älven går både järnvägen och väg 331, vilket bland annat innebär att en ny vägbro om 180 meter måste byggas i ett senare skede. Bygget får också konsekvenser för miljön runt omkring vilket har inneburit att flera fastigheter har rivits. Ellextres produktionschef Mikael Åsander understryker vidden av projektet. – För vår del handlar det om att göra alla betongarbeten i den nya dammluckan och avtappningsrännan som ska reglera vattenflöden. Cirka 15 000 kubikmeter betong beräknar vi går åt för att färdigställa den. Enligt c-g Henriksson, samordnande byggledare på Vattenfall, blir dammluckan en av Europas största. – Luckan blir cirka 12 meter hög och 25 meter bred. Nedanför den byggs en betongkonstruktion där vattnet ska forsa ner till en så kallad energiomvandlare som ska bromsa upp vattenflödet. Det är en rejäl grop – hela 140 meter lång, 60 meter djup och med en bottenbredd på 40 meter. I botten byggs en 10 meter hög betongkonstruktion som dämpar vattenflödet. Efter det anläggs en tunnel för att leda vattnet ut i älven igen. Tunnelröret får 500 kvadratmeters area och blir 60 meter långt. Gunnar Morath är Cramos regionchef. Han och Cramos projektansvarige Folke Hansson är eniga om att det är ett tufft jobb som väntar de medverkande. – I ett så här komplicerat projekt är det förstås viktigt att allting klaffar och att all utrustning finns på plats när den behövs, säger Folke Hansson. – I och med att vi känner varandra så väl är beslutsgångarna snabba och vi kan lösa förfrågningar och problem snabbt. Något som också är viktigt i ett så här omfattande projekt, säger Gunnar Morath. Den nya dammluckan och avtappningsrännan ska vara klara att tas i drift våren 2014.

NYHETSBREV

 

Kategorier

Redaktör:
Jens Ljunggren

Dela på Facebook

Klimatsäker vattenkraft i Indalsälven

2011-11-01
För att säkra vattenflödet i Indalsälven byggs nu en av Europas största dammluckor. Vattenfall är beställare och till projektet levererar Cramo bodar, liftar och annan maskinell utrustnings som krävs för betong- och anläggningsarbeten.

När Vattenfall storsatsar på en ombyggnad av kraftverket Bergeforsen är Cramo leverantör till byggföretaget Ellextre, Vattenfall och huvudentreprenören Lemminkäinen. Projektet är stort och omsätter omkring 600 miljoner kronor. Kraftverket ligger naturskönt mitt i vackra Indalsälven strax norr om Sundsvall. Sedan 1955 har turbinerna snurrat och levererat el. Ägare är Vattenfall och Eon som nu genomför en större ombyggnad av kraftverket. Redan 2003 förstärktes dammen och nu handlar det om att skapa ett helt nytt avtappningssystem som ska vara dimensionerat för att klara framtida klimatförändringar. I det arbetet ingår en ny dammlucka och en 400 meter lång kanal som leder vattnet på sidan om kraftverket.

Tidigare har man tagit höjd för högsta vattenflöden på en 100-årsperiod. Nu bygger man enligt beräkningar för att säkra flödet för nästkommande 10 000-årsperiod. Cramo och Ellextre har under lång tid samarbetat kring olika projekt inom hus-, industri- och anläggningsbyggnad. Peter Nehrer är vd på Ellextre och menar att projektet vid Bergeforsen är extra roligt eftersom det handlar om ett större kraftverksjobb. Ett område man gärna vill expandera inom.

– Det är en klart växande del av vår verksamhet. Just nu är vi också involverade i ett liknade projekt i Edsbyn. Samarbetet med Cramo fungerar väldigt bra. Nyligen avslutade vi ett projekt tillsammans där vi ansvarade för grundläggning av en 100 meter lång mesaugn åt hygien- och pappersföretaget sca. Bergeforsen är ett lika stort och komplicerat projekt och då är det viktigt att ha en partner man kan lita på.

Projektet drog igång i juni och redan nu har man blottlagt det stora berget på sidan av forsen där avtappningsrännan och tunneln ska byggas. Under förhistorisk tid skedde vulkanutbrott i de här trakterna och vulkaniskt material spreds över stora landområden. Det har gjort berget poröst på vissa ställen vilket man också måste ta hänsyn till när man bygger det nya avtappningssystemet. En bit bort finns de befintliga dammluckorna. På sidan om dem forsar vattnet vidare ut i älven som omsluts av vackra granskogsbeklädda marker. Fallhöjden är 23 meter och alldeles intill ligger en av Sveriges största laxodlingar.

Strax efter dammen och ovanför älven går både järnvägen och väg 331, vilket bland annat innebär att en ny vägbro om 180 meter måste byggas i ett senare skede. Bygget får också konsekvenser för miljön runt omkring vilket har inneburit att flera fastigheter har rivits. Ellextres produktionschef Mikael Åsander understryker vidden av projektet.
– För vår del handlar det om att göra alla betongarbeten i den nya dammluckan och avtappningsrännan som ska reglera vattenflöden. Cirka 15 000 kubikmeter betong beräknar vi går åt för att färdigställa den.

Enligt c-g Henriksson, samordnande byggledare på Vattenfall, blir dammluckan en av Europas största.
– Luckan blir cirka 12 meter hög och 25 meter bred. Nedanför den byggs en betongkonstruktion där vattnet ska forsa ner till en så kallad energiomvandlare som ska bromsa upp vattenflödet. Det är en rejäl grop – hela 140 meter lång, 60 meter djup och med en bottenbredd på 40 meter. I botten byggs en 10 meter hög betongkonstruktion som dämpar vattenflödet. Efter det anläggs en tunnel för att leda vattnet ut i älven igen. Tunnelröret får 500 kvadratmeters area och blir 60 meter långt.

Gunnar Morath är Cramos regionchef. Han och Cramos projektansvarige Folke Hansson är eniga om att det är ett tufft jobb som väntar de medverkande.
– I ett så här komplicerat projekt är det förstås viktigt att allting klaffar och att all utrustning finns på plats när den behövs, säger Folke Hansson.
– I och med att vi känner varandra så väl är beslutsgångarna snabba och vi kan lösa förfrågningar och problem snabbt. Något som också är viktigt i ett så här omfattande projekt, säger Gunnar Morath.

Den nya dammluckan och avtappningsrännan ska vara klara att tas i drift våren 2014.
Källa: Cramo

Senaste nyheter