Klimatsmart - genvägen till sköna gröna köp

Klimatneutrala transporter avhandlades

https://www.klimatsmart.se/images/news/and250x230.jpg

Hur ska vi möta transportsektorns hållbarhetsutmaningar? Det var en av de stora frågorna på IVL Miljöinstitutets seminarium "Hållbara Transporter", som hölls i Stockholm igår. Anna Dubois, professor och ledare för styrkeområdet transport vid Chalmers tekniska högskola, inledde dagen med en utblick kring transportsektorns hållbarhetsutmaningar. - Sverige står för en liten del av den globala transportvolymen, men vi har ändå mycket stora förutsättningar att vara ledande när det gäller forskning och utveckling, då vi har två stora tillverkare av tunga vägfordon som bedriver utveckling i Sverige. En stor utmaning, menar AnnaDubois, är att samverkan mellan forskning och utbildning och företag och myndigheter kan bli bättre. - Vi har komit långt, men det finns ännu mer att göra. Industrinrelevansen måste komineras med vetenskapens excelelens och intregritet och, icke att förglömma, samhällsnyttan. Vi behöver en akademi som kan ställa sig upp och säga till näringslivet: ”Stopp! Nu är vi påväg i fel riktning, säger Anna Dubois. En av dagens flera debatter hade titeln ”Stora infrastruktursatsningar – gasa eller bromsa för miljöns skull?” var de flesta överens om att det är möjligt att kombinera näringspolitik och klimatpolitik. Jonas Eliasson, professor i transportsystemanalys på KTH, menade att det är viktigt att näringslivet inte är en skyddad verkstad som får göra vad de vill, utan ska ha höga miljökrav på sig. - Sverige måste inse att vi inte är bäst i klassen. Många andra länder ligger före oss i den gröna kapplöpningen, säger Matilda Ernkrans, socialdemokratisk riksdagsledamot och miljötalesperson. Ingela Bendrot, statssekreterare på näringsdepartementet, replikerade att svenskt näringsliv ligger i framkant när det gäller miljöarbete. På frågan om varför det är så svårt att i tid planera omgörningar av infrastrukturen svarade trafikborgarråd Ulla Hamilton att den långa genomföringstiden för förändringar beror på att beslutsfattandet går för långsamt och att överklagande av beslut tar lång tid. På eftermiddagens session om KNEG, klimatneutrala godstransporter på väg, rådde i stort sett konsensus om att målet att alla godstransporter i Sverige ska vara klimatneutrala går att åstadkomma. - Det går att nå målen, men det kräver flera åtgärder och styrmedel. Alla åtgärder befinner sig i olika grad av kommersialisering och behöver olika stödsystem. Politiken och näringen måste bli mer involverade och på fler sätt, säger Anders Ahlbäck, projektledare på Göteborgs miljövetenskapliga centrum, när han presenterar en sammanfattning av KNEGs resultatkonferens som hölls i oktober.

NYHETSBREV

 

Kategorier

Redaktör:
Jens Ljunggren

Dela på Facebook

Klimatneutrala transporter avhandlades

2012-11-21
Anders Ahlbäck presenterar KNEGs resultatrapport.
Hur ska vi möta transportsektorns hållbarhetsutmaningar? Det var en av de stora frågorna på IVL Miljöinstitutets seminarium "Hållbara Transporter", som hölls i Stockholm igår.

Anna Dubois, professor och ledare för styrkeområdet transport vid Chalmers tekniska högskola, inledde dagen med en utblick kring transportsektorns hållbarhetsutmaningar.

- Sverige står för en liten del av den globala transportvolymen, men vi har ändå mycket stora förutsättningar att vara ledande när det gäller forskning och utveckling, då vi har två stora tillverkare av tunga vägfordon som bedriver utveckling i Sverige.

En stor utmaning, menar AnnaDubois, är att samverkan mellan forskning och utbildning och företag och myndigheter kan bli bättre.

- Vi har komit långt, men det finns ännu mer att göra. Industrinrelevansen måste komineras med vetenskapens excelelens och intregritet och, icke att förglömma, samhällsnyttan. Vi behöver en akademi som kan ställa sig upp och säga till näringslivet: ”Stopp! Nu är vi påväg i fel riktning, säger Anna Dubois.

En av dagens flera debatter hade titeln ”Stora infrastruktursatsningar – gasa eller bromsa för miljöns skull?” var de flesta överens om att det är möjligt att kombinera näringspolitik och klimatpolitik. Jonas Eliasson, professor i transportsystemanalys på KTH, menade att det är viktigt att näringslivet inte är en skyddad verkstad som får göra vad de vill, utan ska ha höga miljökrav på sig.

- Sverige måste inse att vi inte är bäst i klassen. Många andra länder ligger före oss i den gröna kapplöpningen, säger Matilda Ernkrans, socialdemokratisk riksdagsledamot och miljötalesperson.

Ingela Bendrot, statssekreterare på näringsdepartementet, replikerade att svenskt näringsliv ligger i framkant när det gäller miljöarbete.

På frågan om varför det är så svårt att i tid planera omgörningar av infrastrukturen svarade trafikborgarråd Ulla Hamilton att den långa genomföringstiden för förändringar beror på att beslutsfattandet går för långsamt och att överklagande av beslut tar lång tid.

På eftermiddagens session om KNEG, klimatneutrala godstransporter på väg, rådde i stort sett konsensus om att målet att alla godstransporter i Sverige ska vara klimatneutrala går att åstadkomma.

- Det går att nå målen, men det kräver flera åtgärder och styrmedel. Alla åtgärder befinner sig i olika grad av kommersialisering och behöver olika stödsystem. Politiken och näringen måste bli mer involverade och på fler sätt, säger Anders Ahlbäck, projektledare på Göteborgs miljövetenskapliga centrum, när han presenterar en sammanfattning av KNEGs resultatkonferens som hölls i oktober.

Senaste nyheter