Redaktör:
Jens Ljunggren
KappAhl miljöanpassar direktreklamen
2009-05-04
KappAhl kommer, som första större detaljhandelsföretag i Sverige, att klimatneutralisera sin adresserade direktreklam som skickas ut via Posten. Det första utskicket sker i dagarna. Genom att använda Postens nya miljöanpassade direktreklam tar KappAhl miljöansvar för de utsläpp som utskicken orsakar.
För att minimera miljöpåverkan, sker transporterna med tåg så långt det är möjligt. Alla utsläpp redovisas och koldioxidutsläppen klimatneutraliseras.
Den adresserade direktreklamen som skickas ut med Posten transporteras med tåg som uppfyller Bra Miljöval, enligt kraven från Svenska Naturskyddsföreningen. Utsläppen som transporterna orsakar, beräknas och redovisas av Posten i en miljövarudeklaration. Dessa utsläpp kompenseras sedan genom att de klimatneutraliseras.
Returer skickas inte tillbaks till KappAhl utan återvinns på ett ansvarsfullt och miljöanpassat sätt. Det ger färre transporter och därmed minskad klimatpåverkan.
– Vårt första utskick med Postens miljöanpassade direktreklam gör vi i dagarna. Det känns bra att vara först ut. Jag hoppas att andra företag följer efter. Det här är ett led i KappAhls miljöarbete som vi driver på många olika plan. Vi prioriterar miljö- och klimatfrågorna och vill att vår klimatpåverkan ska vara så liten som möjligt, säger Ann-Marie Heinonen, KappAhls miljöchef.
Fakta om klimatneutraliseringen:
Kompensationen sker inom ramen för CDM-systemet (Clean Development Mechanism) som ingår i FN:s organisation och regleras av Kyotoprotokollet. Posten har valt Gold Standard, en ännu högre standard utöver CDM, som definieras av WWF och över 50 andra organisationer. Konkret innebär det att Posten stödjer ett utsläppsreducerande projekt i Kina via sin partner, Tricorona Climate Partner, en av världens största aktörer på CDM-projekt.
För ytterligare information:
Ann-Marie Heinonen, Miljöchef, 031-771 55 95, 0704-71 55 95
Annette Ravenshorst, Informationschef, 031-771 56 31, 0704-71 56 31
För att minimera miljöpåverkan, sker transporterna med tåg så långt det är möjligt. Alla utsläpp redovisas och koldioxidutsläppen klimatneutraliseras.
Den adresserade direktreklamen som skickas ut med Posten transporteras med tåg som uppfyller Bra Miljöval, enligt kraven från Svenska Naturskyddsföreningen. Utsläppen som transporterna orsakar, beräknas och redovisas av Posten i en miljövarudeklaration. Dessa utsläpp kompenseras sedan genom att de klimatneutraliseras.
Returer skickas inte tillbaks till KappAhl utan återvinns på ett ansvarsfullt och miljöanpassat sätt. Det ger färre transporter och därmed minskad klimatpåverkan.
– Vårt första utskick med Postens miljöanpassade direktreklam gör vi i dagarna. Det känns bra att vara först ut. Jag hoppas att andra företag följer efter. Det här är ett led i KappAhls miljöarbete som vi driver på många olika plan. Vi prioriterar miljö- och klimatfrågorna och vill att vår klimatpåverkan ska vara så liten som möjligt, säger Ann-Marie Heinonen, KappAhls miljöchef.
Fakta om klimatneutraliseringen:
Kompensationen sker inom ramen för CDM-systemet (Clean Development Mechanism) som ingår i FN:s organisation och regleras av Kyotoprotokollet. Posten har valt Gold Standard, en ännu högre standard utöver CDM, som definieras av WWF och över 50 andra organisationer. Konkret innebär det att Posten stödjer ett utsläppsreducerande projekt i Kina via sin partner, Tricorona Climate Partner, en av världens största aktörer på CDM-projekt.
För ytterligare information:
Ann-Marie Heinonen, Miljöchef, 031-771 55 95, 0704-71 55 95
Annette Ravenshorst, Informationschef, 031-771 56 31, 0704-71 56 31
Källa: KappAhl
Senaste nyheter
-
2023-10-30
Spowdi vinner utmärkelse för klimatsmart jordbruksinnovationWorld Economic Forum har utsett Spowdi till Top Innovator i dess Smarter Climate Farmers Challenge.… -
2023-09-20
En av Sveriges största solcellsparker planeras i HallandStatkraft lämnade förra veckan in anmälan om samråd, enligt 12 kapitlet 6§ miljöbalken, för att… -
2023-09-18
Ny avfallstjänst hjälper företag minska koldioxidutsläppStena Recycling lanserar en ny digital tjänst som ska ge företag mer kunskap om hur deras… -
2023-09-13
Göteborg först med batteri-swap för elmopederTvå innovationsprojekt har banat väg för en ny satsning inom mikromobilitet och logistik i… -
2023-09-11
Åtta av tio vill ha mer grönska i svenska städerBevarandet av den biologiska mångfalden och ekosystemen har inte bara ett egenvärde, utan är… -
2023-09-08
Ekologisk höstmarknad i Järna 9 septNu på lördag den 9 september kl. 10-16 kommer vi vara med på Skillebyholms höstmarknad! Vi… -
2023-09-06
Ny kalkylator visar stora vinster med ekologisktGenom att välja ekologiskt i matbutiken kan stora mängder bekämpningsmedel och konstgödsel stoppas.… -
2023-09-01
Stor outnyttjad potential i cirkulär ekonomi i NordenEn förhållandevis liten andel av den nordiska industrin är i dag cirkulär och det finns stora… -
2023-08-30
Var med och rösta fram Sveriges bästa klimat startupNär ansökningstiden nu löpt ut för årets upplaga av Startup 4 Climate, en av Europas största… -
2023-08-28
Världens största flytandegörningsenhet för biogas i SödertörnBiokraft passerade i torsdags en viktig milstolpe när den nybyggda anläggningen för flytandegörning…