Klimatsmart - genvägen till sköna gröna köp

INDISKA undersöker hållbar konsumtion

https://www.klimatsmart.se/images/news/indiska-handla-medvetet250x162.jpg

En knapp tredjedel av mode- och inredningskonsumenterna i Sverige uppger att de handlar mer hållbart idag än för tre år sedan. Samtidigt behövs mer information om var och hur man handlar hållbart. Resultatet är en del ur en undersökning kring hållbar konsumtion genomförd av Novus på uppdrag av familjeföretaget INDISKA. En knapp tredjedel, varav något fler kvinnor, uppger i undersökningen att de handlar mer hållbart idag än för tre år sedan, och ungefär lika många uppger att de handlar ungefär lika hållbart. En tredjedel uppger att de tycker att det är svårt att veta hur man ska gå tillväga. Bland de knappt 13 % som uppger att de inte tänker särskilt mycket på att handla hållbart är det en övervikt av män och unga i åldern 18-29 år. INDISKA, som nyligen lanserade sin hållbarhetsplattform We Fight For Change, ville genom undersökningen ta reda på mer om hur hållbart vi svenskar konsumerar mode och inredning. I svaren syns även att mer information kring var man kan handla mer hållbart och vad det egentligen innebär, tillsammans med lägre priser och fler tillgängliga hållbara produkter som är mer i fas med mode är några saker som skulle göra att fler väljer att handla hållbart mode och inredning. - Vi företag i branschen behöver inte bara ta ett ansvar när det gäller miljö, sociala frågor och etik, vi behöver också bli mycket bättre på att informera våra kunder om frågor som rör hållbarhet. Det finns mycket man kan göra som konsument, och vi har en viktig roll i att upplysa våra kunder i allt från designprocess, materialval, tvättråd, hantverket bakom produkter, att främja återanvändning och mycket mera så att fler kan göra medvetna val, säger Fredrik Henriksson, Kommunikationschef på INDISKA. I undersökningen, där 1026 personer deltog, syns även att fler än hälften (63 %, men även här något fler kvinnor 71/57) tycker det är viktigt att företag tar ansvar för att produkter tillverkas på ett hållbart sätt (miljö, arbetsförhållanden, rättvisa löner etc.). Samtidigt är det 6 av 10 som lägger lite eller ingen tid alls på att ta reda på mer om företagens hållbarhetsarbete. - Inom familjeföretaget har ett ansvarsfullt företagande alltid varit viktigt. Från morfars dagar, då det handlade om sunt förnuft till idag, när vi arbetar systematiskt både här hemma och på plats i Indien tillsammans med våra leverantörer. Hållbarhetsarbetet är ständigt pågående och kan alltid leda till nya förbättringar. Vi kallar det We Fight For Change och vill fortsätta att ta med våra kunder på denna resa, säger Sofie Gunolf, VD på INDISKA.

NYHETSBREV

 

Kategorier

Redaktör:
Jens Ljunggren

Dela på Facebook

INDISKA undersöker hållbar konsumtion

2015-09-01
En knapp tredjedel av mode- och inredningskonsumenterna i Sverige uppger att de handlar mer hållbart idag än för tre år sedan. Samtidigt behövs mer information om var och hur man handlar hållbart.

Resultatet är en del ur en undersökning kring hållbar konsumtion genomförd av Novus på uppdrag av familjeföretaget INDISKA. En knapp tredjedel, varav något fler kvinnor, uppger i undersökningen att de handlar mer hållbart idag än för tre år sedan, och ungefär lika många uppger att de handlar ungefär lika hållbart.

En tredjedel uppger att de tycker att det är svårt att veta hur man ska gå tillväga. Bland de knappt 13 % som uppger att de inte tänker särskilt mycket på att handla hållbart är det en övervikt av män och unga i åldern 18-29 år.

INDISKA, som nyligen lanserade sin hållbarhetsplattform We Fight For Change, ville genom undersökningen ta reda på mer om hur hållbart vi svenskar konsumerar mode och inredning. I svaren syns även att mer information kring var man kan handla mer hållbart och vad det egentligen innebär, tillsammans med lägre priser och fler tillgängliga hållbara produkter som är mer i fas med mode är några saker som skulle göra att fler väljer att handla hållbart mode och inredning.

- Vi företag i branschen behöver inte bara ta ett ansvar när det gäller miljö, sociala frågor och etik, vi behöver också bli mycket bättre på att informera våra kunder om frågor som rör hållbarhet. Det finns mycket man kan göra som konsument, och vi har en viktig roll i att upplysa våra kunder i allt från designprocess, materialval, tvättråd, hantverket bakom produkter, att främja återanvändning och mycket mera så att fler kan göra medvetna val, säger Fredrik Henriksson, Kommunikationschef på INDISKA.

I undersökningen, där 1026 personer deltog, syns även att fler än hälften (63 %, men även här något fler kvinnor 71/57) tycker det är viktigt att företag tar ansvar för att produkter tillverkas på ett hållbart sätt (miljö, arbetsförhållanden, rättvisa löner etc.). Samtidigt är det 6 av 10 som lägger lite eller ingen tid alls på att ta reda på mer om företagens hållbarhetsarbete.

- Inom familjeföretaget har ett ansvarsfullt företagande alltid varit viktigt. Från morfars dagar, då det handlade om sunt förnuft till idag, när vi arbetar systematiskt både här hemma och på plats i Indien tillsammans med våra leverantörer. Hållbarhetsarbetet är ständigt pågående och kan alltid leda till nya förbättringar. Vi kallar det We Fight For Change och vill fortsätta att ta med våra kunder på denna resa, säger Sofie Gunolf, VD på INDISKA.
Källa: INDISKA

Senaste nyheter