Klimatsmart - genvägen till sköna gröna köp

I Göteborg värms Stena Lines fartyg med fjärrvärme

https://www.klimatsmart.se/images/news/stena250x131.jpg

Göteborg Energi och Stena Line har ett spännande samarbete som har utmynnat i att fartyget Stena Danica blir första fartyg som ansluts till fjärrvärmenätet. Genom att använda befintligt teknik på nytt sätt minskar utsläppen av koldioxid till en fjärdedel. – Det är första gången som fjärrvärme ansluts till ett fartyg som är i drift och lämnar land med jämna mellanrum. Anslutningarna behöver kopplas i och kopplas ur, samtidigt som de måste kunna följa fartygets rörelser, säger Johan Henrikson, Key Account Manager på Göteborg Energi. Med fjärrvärme får Stena Line bort användningen av dieseldrivna ångpannor för uppvärmning när fartyget ligger i land. Planen är att på sikt även använda fjärrvärmen för varmvatten och för att hålla motorerna varma. Genom att Stena Danica ansluts till fjärrvärmenätet minskar utsläppen av koldioxid med ungefär 75 procent, från cirka 800 ton till 195 ton koldioxid per år. Ett väl utbyggt fjärrvärmenät är en förutsättning och befintlig teknik, som normalt används till hus, används på ett nytt sätt för att passa ett rörligt fartyg. Samarbetet mellan Göteborg Energi och Stena Line är en del av ett EU-projekt, ”Celsius”, som drivs av Göteborg Energi i samarbete med Göteborg Stad. Stena Line investerar cirka 1 miljon kronor i projektet. Dessutom får projektet ett visst EU-stöd. Investeringen kommer att betala sig inom ett par år genom minskade energikostnader och miljövinsterna blir stora, enligt ett pressmeddelande från Göteborg Energi.

NYHETSBREV

 

Kategorier

Redaktör:
Jens Ljunggren

Dela på Facebook

I Göteborg värms Stena Lines fartyg med fjärrvärme

2013-08-14
Göteborg Energi och Stena Line har ett spännande samarbete som har utmynnat i att fartyget Stena Danica blir första fartyg som ansluts till fjärrvärmenätet. Genom att använda befintligt teknik på nytt sätt minskar utsläppen av koldioxid till en fjärdedel.

– Det är första gången som fjärrvärme ansluts till ett fartyg som är i drift och lämnar land med jämna mellanrum. Anslutningarna behöver kopplas i och kopplas ur, samtidigt som de måste kunna följa fartygets rörelser, säger Johan Henrikson, Key Account Manager på Göteborg Energi.

Med fjärrvärme får Stena Line bort användningen av dieseldrivna ångpannor för uppvärmning när fartyget ligger i land. Planen är att på sikt även använda fjärrvärmen för varmvatten och för att hålla motorerna varma.

Genom att Stena Danica ansluts till fjärrvärmenätet minskar utsläppen av koldioxid med ungefär 75 procent, från cirka 800 ton till 195 ton koldioxid per år. Ett väl utbyggt fjärrvärmenät är en förutsättning och befintlig teknik, som normalt används till hus, används på ett nytt sätt för att passa ett rörligt fartyg.

Samarbetet mellan Göteborg Energi och Stena Line är en del av ett EU-projekt, ”Celsius”, som drivs av Göteborg Energi i samarbete med Göteborg Stad. Stena Line investerar cirka 1 miljon kronor i projektet. Dessutom får projektet ett visst EU-stöd. Investeringen kommer att betala sig inom ett par år genom minskade energikostnader och miljövinsterna blir stora, enligt ett pressmeddelande från Göteborg Energi.

Senaste nyheter