Klimatsmart - genvägen till sköna gröna köp

Helen valde bort egen bil

https://www.klimatsmart.se/images/news/ore227x341.jpg

Helen Lindholm är den flitigaste användaren av Helsingborgs elbilspool. I genomsnitt kör hon poolbil var tredje dag. Och det fungerar toppen, tycker hon. Helen bor på Söder i Helsingborg. Hon och exmaken har gemensam vårdnad om parets barn. Det gällde även familjens gamla bil som Helen hade varannan vecka. Hon började leta ny bil och upptäckte då elbilspoolen, blev medlem och nu har hon tillgång till bil utan att äga en. – Det fungerar fantastiskt bra, mycket bättre än jag trodde först, berättar Helen som under hösten varit den flitigaste privatanvändaren i poolen. – Jag slipper trasslet och kostnaderna för parkering. Sen slipper jag allt krångel med byte till vinterdäck, service, försäkring och biltvätt. Helen använder poolbil de veckor hon har hand om barnen. Hon bokar bilen via internet, hämtar den och kör barnen till skolan. Sen kör hon till sitt jobb på Arbetsförmedlingen. Bilen lämnar hon vid poolparkeringen vid Oj. Enligt Helen är det sällan problem med tillgången på bilar. Tekniken med bokning och upplåsningen av bilen fungerar bra. – Nackdelen är om det dyker upp saker med kort varsel, till exempel om barnen vill hem till en kompis. Jag kan ju inte vara helt säker på att det finns en bil tillgänglig. Och räckvidden är begränsad. – Men miljömässigt känns det bra, nu när kommunen arbetar för bättre luft i centrum! Även om dagens system med bokning via internet fungerar bra så vore det enklare med en app, tycker Helen. Enligt Mikael Kilter, vd på Move About, är en sådan app under utveckling. För mer information, kontakta: Per Lundgren, elbilsexpert, Öresundskraft, 070-418 32 14. Helen Lindholm, poolbilsanvändare, 076-772 54 06 Göran Skoglund, Öresundskraft, 070-418 34 35.

Redaktör:
Jens Ljunggren

Dela på Facebook

Helen valde bort egen bil

2013-01-07
Helen Lindholm är den flitigaste användaren av Helsingborgs elbilspool. I genomsnitt kör hon poolbil var tredje dag. Och det fungerar toppen, tycker hon.

Helen bor på Söder i Helsingborg. Hon och exmaken har gemensam vårdnad om parets barn. Det gällde även familjens gamla bil som Helen hade varannan vecka. Hon började leta ny bil och upptäckte då elbilspoolen, blev medlem och nu har hon tillgång till bil utan att äga en.

– Det fungerar fantastiskt bra, mycket bättre än jag trodde först, berättar Helen som under hösten varit den flitigaste privatanvändaren i poolen.

– Jag slipper trasslet och kostnaderna för parkering. Sen slipper jag allt krångel med byte till vinterdäck, service, försäkring och biltvätt.

Helen använder poolbil de veckor hon har hand om barnen. Hon bokar bilen via internet, hämtar den och kör barnen till skolan. Sen kör hon till sitt jobb på Arbetsförmedlingen. Bilen lämnar hon vid poolparkeringen vid Oj.

Enligt Helen är det sällan problem med tillgången på bilar. Tekniken med bokning och upplåsningen av bilen fungerar bra.

– Nackdelen är om det dyker upp saker med kort varsel, till exempel om barnen vill hem till en kompis. Jag kan ju inte vara helt säker på att det finns en bil tillgänglig. Och räckvidden är begränsad.

– Men miljömässigt känns det bra, nu när kommunen arbetar för bättre luft i centrum!

Även om dagens system med bokning via internet fungerar bra så vore det enklare med en app, tycker Helen. Enligt Mikael Kilter, vd på Move About, är en sådan app under utveckling.

För mer information, kontakta:
Per Lundgren, elbilsexpert, Öresundskraft, 070-418 32 14.
Helen Lindholm, poolbilsanvändare, 076-772 54 06
Göran Skoglund, Öresundskraft, 070-418 34 35.

Senaste nyheter