Klimatsmart - genvägen till sköna gröna köp

Hela 45% misstror företags klimatinfo

https://www.klimatsmart.se/images/news/hagainitiativet250x66i.jpg

Idag presenteras Hagainitiativets undersökning ”Svenska folkets syn på greenwash i näringslivet”. Undersökningen visar att mer än varannan svensk lägger märke till företags klimatinformation men nästan hälften av svenskarna har svårt att lita på den. Hagainitiativet genomförde denna SIFO-undersökning för att få en bild av svenska folkets syn på klimatinformation och deras trovärdighet. Undersökningen presenteras idag på Hagainitiativets seminarium i Almedalen kl 10-12 i Teaterskeppet. I Hagainitiativet ingår åtta svenska storföretag; Axfood, Coca-Cola Enterprises Sverige, Fortum Värme, JM, Procter & Gamble Sverige, Stena Metall, Svenska Statoil och Vasakronan. Nätverket projektleds av Tricorona. Hagainitiativets undersökning visar bland annat att: • 57% lägger märke till om företag beskriver sina produkter eller tjänsters klimatpåverkan. • 45% litar inte på företags klimatinformation. • 7% har bara den senaste månaden sett miljöinformation som inte är trovärdig. • Företagen bör i ökad utsträckning hänvisa till myndigheters och vetenskapliga bedömningar (35%), använda en oberoende klimatmärkning (33%) och ge mer exakta uppgifter från företaget om deras klimatpåverkan (24%). - Fortum Värmes mätningar och beräkningar är sedan länge kontrollerade av myndigheter och verifieras dessutom av en tredje part. Men SIFO-undersökningen visar att vi måste bli bättre på att kommunicera detta. För att höja trovärdigheten överlag krävs standardiserade beräknings- och redovisningsmodeller i kombination med oberoende verifieringar av beräkningarna. Det måste också vara lätt att skilja mellan åsikter och fakta, och den fakta som presenteras ska vara oantastlig, säger Ulf Wikström, miljöchef på Fortum Värme som är ett företagen i Hagainitiativet. - Att nästan varannan svensk har svårt att lita på företagens klimatinformation betyder att de måste bli mer transparenta och tydliga. Ett första steg skulle kunna vara att alla använde samma beräkningsstandard för klimatberäkningar. Vi beräknar enligt GHG-protokollet, den mest använda internationella redovisningsstandarden, och uppmanar alla företag att göra det, säger Nina Ekelund, projektledare för Hagainitiativet. För mer information, kontakta: Nina Ekelund, projektledare för Hagainitiativet, Tricorona Climate Partner, 0735-02 24 64.

NYHETSBREV

 

Kategorier

Redaktör:
Jens Ljunggren

Dela på Facebook

Hela 45% misstror företags klimatinfo

2011-07-04
Idag presenteras Hagainitiativets undersökning ”Svenska folkets syn på greenwash i näringslivet”. Undersökningen visar att mer än varannan svensk lägger märke till företags klimatinformation men nästan hälften av svenskarna har svårt att lita på den.

Hagainitiativet genomförde denna SIFO-undersökning för att få en bild av svenska folkets syn på klimatinformation och deras trovärdighet. Undersökningen presenteras idag på Hagainitiativets seminarium i Almedalen kl 10-12 i Teaterskeppet. I Hagainitiativet ingår åtta svenska storföretag; Axfood, Coca-Cola Enterprises Sverige, Fortum Värme, JM, Procter & Gamble Sverige, Stena Metall, Svenska Statoil och Vasakronan. Nätverket projektleds av Tricorona.

Hagainitiativets undersökning visar bland annat att:
• 57% lägger märke till om företag beskriver sina produkter eller tjänsters klimatpåverkan.

• 45% litar inte på företags klimatinformation.

• 7% har bara den senaste månaden sett miljöinformation som inte är trovärdig.

• Företagen bör i ökad utsträckning hänvisa till myndigheters och vetenskapliga bedömningar (35%), använda en oberoende klimatmärkning (33%) och ge mer exakta uppgifter från företaget om deras klimatpåverkan (24%).

- Fortum Värmes mätningar och beräkningar är sedan länge kontrollerade av myndigheter och verifieras dessutom av en tredje part. Men SIFO-undersökningen visar att vi måste bli bättre på att kommunicera detta. För att höja trovärdigheten överlag krävs standardiserade beräknings- och redovisningsmodeller i kombination med oberoende verifieringar av beräkningarna. Det måste också vara lätt att skilja mellan åsikter och fakta, och den fakta som presenteras ska vara oantastlig, säger Ulf Wikström, miljöchef på Fortum Värme som är ett företagen i Hagainitiativet.

- Att nästan varannan svensk har svårt att lita på företagens klimatinformation betyder att de måste bli mer transparenta och tydliga. Ett första steg skulle kunna vara att alla använde samma beräkningsstandard för klimatberäkningar. Vi beräknar enligt GHG-protokollet, den mest använda internationella redovisningsstandarden, och uppmanar alla företag att göra det, säger Nina Ekelund, projektledare för Hagainitiativet.

För mer information, kontakta:
Nina Ekelund, projektledare för Hagainitiativet, Tricorona Climate Partner, 0735-02 24 64.

Hämta rapporten här: Svenska folkets syn på greenwash i näringslivet: tr.anp.se/track

Senaste nyheter