Klimatsmart - genvägen till sköna gröna köp

Har vi moral i elbranschen

https://www.klimatsmart.se/images/news/dinel182x100.jpg

Visst har vi det, frågan är bara hur hög den är. Under Energimyndighetens konferens Energiutblick förra veckan diskuterades just moralen i vår bransch. I en debattsession mellan politiker på hela skalan från Moderaterna till Vänsterpartiet och Miljöpartiet fanns vår koncern-vd Lotta Brändström som stack ut med högsta moralen för sitt Göteborg Energi. Man hade nämligen enats om att branschens moral låg si sådär, en femma på en skala 1-10. Hur såg då partierna själva på sin moral? Jo, bättre än elbranschen men lite blygsamt sattes 6. Det var i detta läge Lotta klämde i med sin sjua för sitt företag och fick oss Göteborg Energiare i publiken att sträcka på oss. Debattörerna var överraskande överens om vikten av att arbeta för ett hållbart energisystem och att det behövdes en långsiktig och politiskt förankrad plan med klara spelregler. Oenigheten gällde hur snabbt man ska gå fram. Vänstersidan vill se att Sverige driver på och tar ledartröjan medan moderaterna ansåg att hållbarheten är viktig på alla fronter, inte minst den ekonomiska, och ser farhågor i en forcering. Vad man också var överens om var att man ville se kunnigare kunder om både energianvändning och elens ursprung. Vattenfalls gamla kampanj ”Två hål i väggen” lyftes fram som skräckexempel. Sådana budskap ville ingen av debattörerna se mer av. Boråsaren Tenfjord-Toftby tyckte dock hennes energibolag varit ännu värre genom att de marknadsfört sig med dammsugning i underkläder. Har då inte Göteborg Energi gått i några fallgropar med sin kommunikation. Jo, svarade Lotta utan att specificera men skyllde fadäserna på säljiver. Vad förväntar sig då debattörerna av elbranschens aktörer? Vänsterpartisten Jens Holm målade upp sin önskelista. Han såg framtidens elhandelsföretag satsa på att få kunderna att göra egen el, installera solceller och gå samman i vindkooperativ. Men det är ju inte mer visionärt än att DinEl redan är framme! Lotta gjorde dock ingen poäng av detta utan tog i stället upp behovet av att flytta fram positionerna när det gäller energieffektivisering och jobba närmare kunderna. Hon ser nya affärsmöjligheter i att ligga i framkant. Däremot menade hon att det är en resa innan Göteborg Energi fullt ut har ett hållbart energisystem och nämnde miljarderna det kostar att konvertera naturgas till biogas och de 10-tals miljarder som krävs för att bara få hälften av elproduktionen förnybar. Vilken moral tycker kunderna att DinEl har, det skulle vara intressant att veta? Skrivet av Håkan på DinEls blogg.

NYHETSBREV

 

Kategorier

Redaktör:
Jens Ljunggren

Dela på Facebook

Har vi moral i elbranschen

2012-03-23
Visst har vi det, frågan är bara hur hög den är. Under Energimyndighetens konferens Energiutblick förra veckan diskuterades just moralen i vår bransch. I en debattsession mellan politiker på hela skalan från Moderaterna till Vänsterpartiet och Miljöpartiet fanns vår koncern-vd Lotta Brändström som stack ut med högsta moralen för sitt Göteborg Energi. Man hade nämligen enats om att branschens moral låg si sådär, en femma på en skala 1-10. Hur såg då partierna själva på sin moral? Jo, bättre än elbranschen men lite blygsamt sattes 6. Det var i detta läge Lotta klämde i med sin sjua för sitt företag och fick oss Göteborg Energiare i publiken att sträcka på oss.

Debattörerna var överraskande överens om vikten av att arbeta för ett hållbart energisystem och att det behövdes en långsiktig och politiskt förankrad plan med klara spelregler. Oenigheten gällde hur snabbt man ska gå fram. Vänstersidan vill se att Sverige driver på och tar ledartröjan medan moderaterna ansåg att hållbarheten är viktig på alla fronter, inte minst den ekonomiska, och ser farhågor i en forcering.

Vad man också var överens om var att man ville se kunnigare kunder om både energianvändning och elens ursprung. Vattenfalls gamla kampanj ”Två hål i väggen” lyftes fram som skräckexempel. Sådana budskap ville ingen av debattörerna se mer av. Boråsaren Tenfjord-Toftby tyckte dock hennes energibolag varit ännu värre genom att de marknadsfört sig med dammsugning i underkläder. Har då inte Göteborg Energi gått i några fallgropar med sin kommunikation. Jo, svarade Lotta utan att specificera men skyllde fadäserna på säljiver.

Vad förväntar sig då debattörerna av elbranschens aktörer? Vänsterpartisten Jens Holm målade upp sin önskelista. Han såg framtidens elhandelsföretag satsa på att få kunderna att göra egen el, installera solceller och gå samman i vindkooperativ. Men det är ju inte mer visionärt än att DinEl redan är framme! Lotta gjorde dock ingen poäng av detta utan tog i stället upp behovet av att flytta fram positionerna när det gäller energieffektivisering och jobba närmare kunderna. Hon ser nya affärsmöjligheter i att ligga i framkant. Däremot menade hon att det är en resa innan Göteborg Energi fullt ut har ett hållbart energisystem och nämnde miljarderna det kostar att konvertera naturgas till biogas och de 10-tals miljarder som krävs för att bara få hälften av elproduktionen förnybar.

Vilken moral tycker kunderna att DinEl har, det skulle vara intressant att veta?

Skrivet av Håkan på DinEls blogg.

Senaste nyheter