Redaktör:
Gita Ljunggren
Kung Markatta klimatkompenserar
2009-06-08
Kung Markatta är det första företaget i dagligvaru-branschen att klimatkompensera för alla sina transporter!
Kung Markatta klimatkompenserar för alla sina godstransporter i samarbete med U&W [you&we] genom trädplantering i Chiapas, Mexico.
”Vi vill ta ansvar för den klimatpåverkan som uppstår i transportledet och som inte går att undvika på kort sikt” säger Peter Enberg delägare och marknadsansvarig på Kung Markatta.
"Kung Markattas kunder slipper nu välja mellan närproducerat och ekologiskt. Genom att klimatkompensera alla våra transporter kan man säga att det växer fikonträd, tebuskar och kokospalmer i hela Sverige" fortsätter Peter Enberg. " All uppvärmning av vårt lager och kontor i Örebro sker med halmeldning och vi köper grön el. Med klimatkompensationen tar vi nu ett ytterligare steg för att minimera vår påverkan på klimatet. Vi är jätteglada att vi har tagit det här steget och hoppas att fler företag följer efter."
"Att plantera träd i Chiapas känns viktigt också för att det ger jordbrukarfamiljer ökade möjligheter till försörjning genom att träden ger virke, ved, frukter och djurfoder", säger Peter Enberg. "Det handlar också om att återställa skogsmark, motverka jorderosion och minska trycket på naturskogen."
Kung Markatta anlitar konsultföretaget U&W (you&we) genom klimatinitiativet ZeroMission. "Kompensation är ingen långsiktig lösning på klimatförändringarna, utan på sikt måste energin du använder vara helt förnyelsebar. Men fram till dess kan du kompensera för de växthusgaser som kvarstår efter de åtgärder du vidtagit på kort sikt. Att avskogning och markanvändning, som står för 18 procent av utsläppen av växthusgaser, också påverkas positivt, ser vi som en bonus.", berättar Jens Johansson, partner på U&W [you&we].
Vid trädplantering samarbetar U&W [you&we] med Plan Vivo, vilket är en organisation som står bakom en certifiering med samma namn. Rent konkret beräknas det årliga utsläpp kunden vill kompensera för och ett belopp som motsvarar utsläppsmängden investeras i skogsjordbruk och trädplantering.
"Strävan med ZeroMission Träd är att få en positiv miljöpåverkan genom att återbeskoga degraderad mark, motverka erosion, bidra till förbättrat kretslopp av vatten och att öka resiliens och biologisk mångfald genom plantering av olika inhemska trädarter. De projekt som får stöd på detta sätt är väl integrerade i den sociala strukturen på platsen. Det betyder att även den sociala nyttan för lokalbefolkningen är väsentlig," avslutar Jens Johansson.
För ytterligare information kontakta:
Kung Markatta: Peter Enberg, 019-307311, peter.enberg@kungmarkatta.se
U&W [you&we]: Jens Johansson, 08-346565, jens.johansson@uwab.se
Kung Markatta klimatkompenserar för alla sina godstransporter i samarbete med U&W [you&we] genom trädplantering i Chiapas, Mexico.
”Vi vill ta ansvar för den klimatpåverkan som uppstår i transportledet och som inte går att undvika på kort sikt” säger Peter Enberg delägare och marknadsansvarig på Kung Markatta.
"Kung Markattas kunder slipper nu välja mellan närproducerat och ekologiskt. Genom att klimatkompensera alla våra transporter kan man säga att det växer fikonträd, tebuskar och kokospalmer i hela Sverige" fortsätter Peter Enberg. " All uppvärmning av vårt lager och kontor i Örebro sker med halmeldning och vi köper grön el. Med klimatkompensationen tar vi nu ett ytterligare steg för att minimera vår påverkan på klimatet. Vi är jätteglada att vi har tagit det här steget och hoppas att fler företag följer efter."
"Att plantera träd i Chiapas känns viktigt också för att det ger jordbrukarfamiljer ökade möjligheter till försörjning genom att träden ger virke, ved, frukter och djurfoder", säger Peter Enberg. "Det handlar också om att återställa skogsmark, motverka jorderosion och minska trycket på naturskogen."
Kung Markatta anlitar konsultföretaget U&W (you&we) genom klimatinitiativet ZeroMission. "Kompensation är ingen långsiktig lösning på klimatförändringarna, utan på sikt måste energin du använder vara helt förnyelsebar. Men fram till dess kan du kompensera för de växthusgaser som kvarstår efter de åtgärder du vidtagit på kort sikt. Att avskogning och markanvändning, som står för 18 procent av utsläppen av växthusgaser, också påverkas positivt, ser vi som en bonus.", berättar Jens Johansson, partner på U&W [you&we].
Vid trädplantering samarbetar U&W [you&we] med Plan Vivo, vilket är en organisation som står bakom en certifiering med samma namn. Rent konkret beräknas det årliga utsläpp kunden vill kompensera för och ett belopp som motsvarar utsläppsmängden investeras i skogsjordbruk och trädplantering.
"Strävan med ZeroMission Träd är att få en positiv miljöpåverkan genom att återbeskoga degraderad mark, motverka erosion, bidra till förbättrat kretslopp av vatten och att öka resiliens och biologisk mångfald genom plantering av olika inhemska trädarter. De projekt som får stöd på detta sätt är väl integrerade i den sociala strukturen på platsen. Det betyder att även den sociala nyttan för lokalbefolkningen är väsentlig," avslutar Jens Johansson.
För ytterligare information kontakta:
Kung Markatta: Peter Enberg, 019-307311, peter.enberg@kungmarkatta.se
U&W [you&we]: Jens Johansson, 08-346565, jens.johansson@uwab.se
Källor:
Senaste nyheter
-
2023-01-02
Returnerade varor slängs - billigare än att sälja igen
Inte nöjd med julklapparna? Det du skickar i retur slängs förmodligen. För e-handelsföretag är det… -
2020-06-19
Nyttadesign Bra Miljöval-märker sina yoga och meditationsprodukter
I maj blev Nyttadesign först i Sverige att märka sina produkter för yoga, meditation och… -
2019-11-05
Ekologiska matlådor, skolmat och hälsohus i Uppsala
Vi anser att ett ekologiskt val alltid är ett smart val! Så skriver KRAV-certifierade… -
2019-10-20
Välj miljömärkta produkter som skapar miljönytta
Genom oberoende miljömärkningar kan man som konsument göra konkret miljönytta. Det kan vara allt… -
2019-10-17
World Ecolabel Day miljömärkningarnas dag
Allt fler vill göra hållbara val men många upplever att det är svårt att veta vilka alternativ som… -
2019-04-04
Weledas duschkräm nominerad till Organic Beauty Awards
För 4:e året i rad arrangerar NOC Sweden tävlingen Organic Beauty Awards, en tävling där en… -
2019-03-10
Världens mest ekovänliga hudvård för barn
Weleda utsågs under 2018 till världens mest ekovänliga hudvårdsmärke för barn. I mer än 50 år har… -
2019-01-30
Prisbelönta ekologiska Weleda Skin Food-serien växer
Nu lanseras den prisbelönade kändisfavoriten Skin Food i en serie om fyra hudvårdande produkter.… -
2019-01-21
Ny ekologisk duschkräm för barn
Weleda Kids 2in1 Shampoo & Body Wash är en kombinerad rengöring med ekologiskt schampo & duschkräm… -
2018-11-30
WWF tipsar om hållbara julklappar
Varje år köper svenska folket julklappar för miljarder. Vår konsumtion sätter ett stort tryck på…





