Klimatsmart - genvägen till sköna gröna köp

Hållbarhetsturné för gymnasieungdomar

https://www.klimatsmart.se/images/news/ungdomar250x93.jpg

Ungdomar är sämst i Sverige på att panta, men är de pantade när det kommer till vår gemensamma framtid? Ungdomar.se och några av världens mest inflytelserika företag och organisationer gör nu en storsatsning för att utbilda 5 000 gymnasieungdomar i hållbarhetsfrågor – och lära dem att deras val är viktiga! I april åker de ut på en stor Hållbarhetsturné till nio orter i Sverige. – Vi tog studenten 2006 och det här är verkligen något som vi saknade på gymnasiet. Nu vill vi skapa debatt, och få ambassadörer som kan driva på förändringar, säger Hannah Andersson och Kim Jakobsson, initiativtagare till Hållbarhetsturnén. Tillsammans med några av Sveriges och världens absolut största och mest inflytelserika företag ska 5 000 gymnasieelever få vrida och vända på hållbarhetsfrågor. De får lära sig vad som står på den svenska hållbarhetsagendan i dag, vilka nötter som företagen jobbar på att knäcka – och, inte minst; de får en chans att ställa företagen mot väggen. Ungdomar.se, Sveriges största informationssajt om hälsa och välmående, gör med det här kunskapsprojektet en enorm satsning, där de tillsammans med bland annat IKEA, Coca-Cola, Pantamera och SPP skapar diskussion kring ett extremt aktuellt ämne: Hur kan var och en ta sitt samhällsansvar och främja en mer hållbar utveckling? Turnéns fokus ligger på miljöfrågor, innovation och företags sociala ansvar. – Syftet är att inspirera ungdomarna, att utbilda och framför allt att öka medvetenheten om hållbar utveckling, och det blir en unik mötesplats för ungdomar, näringsliv och ideella organisationer. Vi är fantastiskt stolta och det ska bli otroligt kul att komma ut och inspirera landets unga, säger Hannah Andersson, projektledare. Och frågan kan inte vara mer aktuell. Unga är de i Sverige som är allra sämst på att panta. Många känner uppgivenhet, ”vad kan lilla jag göra för att förbättra världen?” Och bara tio procent av våra 15–17-åringar tar hänsyn till miljö- och etikaspekter när de står inför ett köp, visar en undersökning som Konsumentverket har gjort. Samtidigt har unga makten att förändra! Ungdomar.se är övertygade om det och hoppas att Hållbarhetsturnén ska förmedla en ljusare bild av en framtid som ibland uppmålas som mörk. Att den ska kunna ge lust, hopp och framtidstro i en fråga som länge varit uppgiven. ”Hållbarhet borde vara ett obligatoriskt ämne i skolan. En del tror att det bara handlar om källsortering. Och om man inte har föräldrar som bryr sig eller lärare som bryr sig, hur ska man då kunna lära sig?" Emilia Norrby, 18, Stockholm Stina Billinger på SPP har två år i rad utsetts till en av de fem företagsledarna i Sverige som påverkar mest i hållbarhetsfrågor. Hon är en av många experter som kommer att vara med på turnén, där hon ska prata om företags sociala ansvar och hur var och en kan påverka genom att göra medvetna val: – För oss var det helt självklart att vi skulle vara med på det här, det är ett fantastiskt initiativ! Vi vill visa ungdomarna vilken enorm möjlighet de har att påverka den hållbara utvecklingen. Jag tycker att 90-talisterna är en helt klockren generation och jag hoppas att de ska förstå vilken makt de faktiskt har! Den 2 april tuffar Hållbarhetsturnén i gång och först ut är Stockholm. Den 7 maj avslutas alltihop med en paneldebatt i Stockholm – där bland annat handelsminister Ewa Björling kommer att delta. Och för alla som inte får möjlighet att besöka turnén finns Hållbarhetswebben.se – en helt ny plattform för hållbarhetsintresserade ungdomar. Projektledare Hannah Andersson tror stenhårt på projektet: – Vi vet att det finns ett stort behov bland Sveriges ungdomar och nu vill vi skapa ambassadörer som kan driva på förändringar! Turnéstäder: 2 april–Stockholm, 3–Göteborg, 4–Linköping, 10–Malmö, 11–Jönköping, 12–Örebro, 16–Sundsvall, 17–Gävle, 18–Uppsala, 7 maj–Paneldebatt i Stockholm. Samarbetspartners: Ikea, Coca-Cola tillsammans med Pantamera, SPP, Siemens, Nordea, Telia, Högskolan i Gävle, Skånemejerier, Löfbergs Lila, Sustainergies, The Body Shop, Plan Sverige. Informationspartners: Utrikesdepartementet, WWF, Trafikverket, Fonden för mänskliga rättigheter, Heroes of Today. För mer information, kontakta: Hannah Andersson, Projektledare, 073-369 81 00, hannah.andersson@ungdomar.se Kim Jakobsson, Operativ chef, 076-555 60 58, kim.jakobsson@ungdomar.se André Vifot Haas, Chefredaktör, 073-448 94 41, andre.vifothaas@ungdomar.se Matilda Bjerlöw, Journalist/Kommunikatör, 073-366 04 46, matilda.bjerlow@ungdomar.se.

Redaktör:
Jens Ljunggren

Dela på Facebook

Hållbarhetsturné för gymnasieungdomar

2012-03-12
Ungdomar är sämst i Sverige på att panta, men är de pantade när det kommer till vår gemensamma framtid? Ungdomar.se och några av världens mest inflytelserika företag och organisationer gör nu en storsatsning för att utbilda 5 000 gymnasieungdomar i hållbarhetsfrågor – och lära dem att deras val är viktiga! I april åker de ut på en stor Hållbarhetsturné till nio orter i Sverige.

– Vi tog studenten 2006 och det här är verkligen något som vi saknade på gymnasiet. Nu vill vi skapa debatt, och få ambassadörer som kan driva på förändringar, säger Hannah Andersson och Kim Jakobsson, initiativtagare till Hållbarhetsturnén.

Tillsammans med några av Sveriges och världens absolut största och mest inflytelserika företag ska 5 000 gymnasieelever få vrida och vända på hållbarhetsfrågor. De får lära sig vad som står på den svenska hållbarhetsagendan i dag, vilka nötter som företagen jobbar på att knäcka – och, inte minst; de får en chans att ställa företagen mot väggen.
Ungdomar.se, Sveriges största informationssajt om hälsa och välmående, gör med det här kunskapsprojektet en enorm satsning, där de tillsammans med bland annat IKEA, Coca-Cola, Pantamera och SPP skapar diskussion kring ett extremt aktuellt ämne: Hur kan var och en ta sitt samhällsansvar och främja en mer hållbar utveckling? Turnéns fokus ligger på miljöfrågor, innovation och företags sociala ansvar.

– Syftet är att inspirera ungdomarna, att utbilda och framför allt att öka medvetenheten om hållbar utveckling, och det blir en unik mötesplats för ungdomar, näringsliv och ideella organisationer. Vi är fantastiskt stolta och det ska bli otroligt kul att komma ut och inspirera landets unga, säger Hannah Andersson, projektledare.

Och frågan kan inte vara mer aktuell. Unga är de i Sverige som är allra sämst på att panta. Många känner uppgivenhet, ”vad kan lilla jag göra för att förbättra världen?” Och bara tio procent av våra 15–17-åringar tar hänsyn till miljö- och etikaspekter när de står inför ett köp, visar en undersökning som Konsumentverket har gjort. Samtidigt har unga makten att förändra! Ungdomar.se är övertygade om det och hoppas att Hållbarhetsturnén ska förmedla en ljusare bild av en framtid som ibland uppmålas som mörk. Att den ska kunna ge lust, hopp och framtidstro i en fråga som länge varit uppgiven.

”Hållbarhet borde vara ett obligatoriskt ämne i skolan. En del tror att det bara handlar om källsortering. Och om man inte har föräldrar som bryr sig eller lärare som bryr sig, hur ska man då kunna lära sig?" Emilia Norrby, 18, Stockholm

Stina Billinger på SPP har två år i rad utsetts till en av de fem företagsledarna i Sverige som påverkar mest i hållbarhetsfrågor. Hon är en av många experter som kommer att vara med på turnén, där hon ska prata om företags sociala ansvar och hur var och en kan påverka genom att göra medvetna val:

– För oss var det helt självklart att vi skulle vara med på det här, det är ett fantastiskt initiativ! Vi vill visa ungdomarna vilken enorm möjlighet de har att påverka den hållbara utvecklingen. Jag tycker att 90-talisterna är en helt klockren generation och jag hoppas att de ska förstå vilken makt de faktiskt har!

Den 2 april tuffar Hållbarhetsturnén i gång och först ut är Stockholm. Den 7 maj avslutas alltihop med en paneldebatt i Stockholm – där bland annat handelsminister Ewa Björling kommer att delta. Och för alla som inte får möjlighet att besöka turnén finns Hållbarhetswebben.se – en helt ny plattform för hållbarhetsintresserade ungdomar.

Projektledare Hannah Andersson tror stenhårt på projektet:
– Vi vet att det finns ett stort behov bland Sveriges ungdomar och nu vill vi skapa ambassadörer som kan driva på förändringar!

Turnéstäder: 2 april–Stockholm, 3–Göteborg, 4–Linköping, 10–Malmö, 11–Jönköping, 12–Örebro, 16–Sundsvall, 17–Gävle, 18–Uppsala, 7 maj–Paneldebatt i Stockholm.

Samarbetspartners: Ikea, Coca-Cola tillsammans med Pantamera, SPP, Siemens, Nordea, Telia, Högskolan i Gävle, Skånemejerier, Löfbergs Lila, Sustainergies, The Body Shop, Plan Sverige.

Informationspartners: Utrikesdepartementet, WWF, Trafikverket, Fonden för mänskliga rättigheter, Heroes of Today.

För mer information, kontakta:
Hannah Andersson, Projektledare, 073-369 81 00, hannah.andersson@ungdomar.se
Kim Jakobsson, Operativ chef, 076-555 60 58, kim.jakobsson@ungdomar.se
André Vifot Haas, Chefredaktör, 073-448 94 41, andre.vifothaas@ungdomar.se
Matilda Bjerlöw, Journalist/Kommunikatör, 073-366 04 46, matilda.bjerlow@ungdomar.se.

Besök även hållbarhetswebben: www.hållbarhetswebben.se
Källa: Ungdomar.se

Senaste nyheter