Klimatsmart - genvägen till sköna gröna köp

Hållbara Fjärrvärmedagar i Lund gav nya insikter

https://www.klimatsmart.se/images/news/svenskfjarrvarme250x100.png

Lund hälsade alla deltagare på Svensk Fjärrvärmes konferens, Fjärrvärmedagarna, välkomna med värme och strålande sol. En mycket passande inramning. Årets tema var Hållbarhet, och inte bara hållbarhet ur miljöperspektiv utan i dess vidare bemärkelse där även social och ekonomisk hållbarhet räknas in. Fjärrvärmedagarna med tema hållbarhet hölls under två dagar i förra veckan. Eftersom konferensen hölls i Lund var det Kraftringens vd, Sylvia Michel som inledningstalade. Kraftringen ägs av de fyra kommunerna Lund, Eslöv, Höör och Lomma och har som målsättning att vara en självklar aktör i omställningen till ett hållbart samhälle. Tillsammans med region Skåne har Kraftringen satt upp målet om ett fossilfritt Skåne 2020. Sylvia Michel påpekade att fjärrvärmen är en viktig del i det arbetet och att viktiga dimensioner för hållbarhetsarbetet är att ha systemperspektiv och att sträva efter lägsta möjliga primärenergianvändning. Ökat fokus på hållbarhet - en affärsmöjlighet: Eftersom begreppet hållbarhet innefattar så mycket mer än bara miljöarbete var det stor bredd på föredragen. Vad är ett hållbart företag och egentligen och vad ger hållbart fjärrvärmeföretagande för möjligheter? Det var frågor som tre föredragshållare försökte svara på: Emma Ihre, hållbarhetschef på advokatbyrån Mannheimer & Swartling talade om hållbarhetskriterier, om hur stor förvirring det råder kring begreppet och om hur många fler som granskas idag. Klas Gustafsson, vice vd Tekniska verken i Linköping slog fast att när man ska ta sig an ett hållbarhetsarbete bör man inte fråga vad det kostar: Det är fel fråga. Rätt fråga är: Hur mycket pengar genererar det? - Vi omvandlar miljöproblem till affärsmöjligheter, sa Klas Gustafsson apropå att de producerar värme och el från avfall. Och när det gäller kritiken mot avfallsimport tyckte han att vi ska börja ställa frågan om frihandel med jungfruliga råvaror, som olja från mellanöstern, är av godo medan frihandel med återvunna råvaror är av ondo? Vad är det våra kunder köper av oss mer än fjärrvärme? frågade Henrik Bristav, hållbarhetsstrateg Umeå Energi. Jo, de köper bekvämlighet/trygghet, tid och gott samvete. För att ge kunderna bilden av fjärrvärmenäten som möjliggörare kanske vi också ska ge dem möjlighet att lagra energi? och göra näten till ett slags värmebank där man kan sätta in värme och ta ut när man behöver. Hållbarhetsperspektiv hos fjärrvärmekunderna För att även få fjärrvärmekundernas perspektiv var representanter från Wilborgs, Vasakronan och Riksbyggen där och gav sin syn på fjärrvärme och hållbarhet. Deras föredrag gjorde det tydligt att hållbarhet är viktigt för de stora kunderna. Det blev också tydligt att det är koldioxidutsläpp snarare än resurshushållning som är i fokus för dem. Dag två startade med att företrädare för Sony Mobile Communications, ABB och Storebrand Asset Management Sverige gav tre goda exempel på hållbart företagande från sina respektive branscher. Jonas Ahlén vd på Storebrand visade en intressant uppgift, nämligen att andelen globala konsumenter som anser att företag behöver lägga minst lika stor vikt på samhällets intressen som på företagets egna, har ökat från 56 procent 2009, till 87 procent 2012. Förutom allt detta fick deltagarna höra mer om arbetsmiljö och säkerhet, hållbara leverantörskedjor och föreskrifter för mätare och mätning. Vad är en risk? Enligt Kristina Lygnerud, strateg och affärsutvecklare på Borås Energi och Miljö, är en risk en händelse som medför att utfallet avviker från det förväntade. Hon talade sedan om hur de systematiskt arbetar med risk-/möjlighetsarbete på Borås Energi och Miljö. Ingrid Nohlgren, avdelningschef på WSP Sverige avslutade Fjärrvärmedagarna. Hon har lett ett Fjärrsynsprojekt som analyserat drivkrafter, framgångsfaktorer och hinder för regionala fjärrvärmesamarbeten. Hon har tittat på både redan inledda samarbeten och även analyserat var möjligheterna till nya hållbara samarbeten finns. Vi som hade möjlighet att delta i Fjärrvärmedagarna åkte hem fullmatade med nya insikter och möten med nya och redan kända kollegor från branschen.

NYHETSBREV

 

Kategorier

Redaktör:
Jens Ljunggren

Dela på Facebook

Hållbara Fjärrvärmedagar i Lund gav nya insikter

2015-04-30
Lund hälsade alla deltagare på Svensk Fjärrvärmes konferens, Fjärrvärmedagarna, välkomna med värme och strålande sol. En mycket passande inramning. Årets tema var Hållbarhet, och inte bara hållbarhet ur miljöperspektiv utan i dess vidare bemärkelse där även social och ekonomisk hållbarhet räknas in.

Fjärrvärmedagarna med tema hållbarhet hölls under två dagar i förra veckan. Eftersom konferensen hölls i Lund var det Kraftringens vd, Sylvia Michel som inledningstalade. Kraftringen ägs av de fyra kommunerna Lund, Eslöv, Höör och Lomma och har som målsättning att vara en självklar aktör i omställningen till ett hållbart samhälle.

Tillsammans med region Skåne har Kraftringen satt upp målet om ett fossilfritt Skåne 2020. Sylvia Michel påpekade att fjärrvärmen är en viktig del i det arbetet och att viktiga dimensioner för hållbarhetsarbetet är att ha systemperspektiv och att sträva efter lägsta möjliga primärenergianvändning.

Ökat fokus på hållbarhet - en affärsmöjlighet:

Eftersom begreppet hållbarhet innefattar så mycket mer än bara miljöarbete var det stor bredd på föredragen. Vad är ett hållbart företag och egentligen och vad ger hållbart fjärrvärmeföretagande för möjligheter?

Det var frågor som tre föredragshållare försökte svara på: Emma Ihre, hållbarhetschef på advokatbyrån Mannheimer & Swartling talade om hållbarhetskriterier, om hur stor förvirring det råder kring begreppet och om hur många fler som granskas idag.

Klas Gustafsson, vice vd Tekniska verken i Linköping slog fast att när man ska ta sig an ett hållbarhetsarbete bör man inte fråga vad det kostar: Det är fel fråga. Rätt fråga är: Hur mycket pengar genererar det?

- Vi omvandlar miljöproblem till affärsmöjligheter, sa Klas Gustafsson apropå att de producerar värme och el från avfall. Och när det gäller kritiken mot avfallsimport tyckte han att vi ska börja ställa frågan om frihandel med jungfruliga råvaror, som olja från mellanöstern, är av godo medan frihandel med återvunna råvaror är av ondo?

Vad är det våra kunder köper av oss mer än fjärrvärme? frågade Henrik Bristav, hållbarhetsstrateg Umeå Energi. Jo, de köper bekvämlighet/trygghet, tid och gott samvete. För att ge kunderna bilden av fjärrvärmenäten som möjliggörare kanske vi också ska ge dem möjlighet att lagra energi? och göra näten till ett slags värmebank där man kan sätta in värme och ta ut när man behöver.

Hållbarhetsperspektiv hos fjärrvärmekunderna
För att även få fjärrvärmekundernas perspektiv var representanter från Wilborgs, Vasakronan och Riksbyggen där och gav sin syn på fjärrvärme och hållbarhet. Deras föredrag gjorde det tydligt att hållbarhet är viktigt för de stora kunderna. Det blev också tydligt att det är koldioxidutsläpp snarare än resurshushållning som är i fokus för dem.

Dag två startade med att företrädare för Sony Mobile Communications, ABB och Storebrand Asset Management Sverige gav tre goda exempel på hållbart företagande från sina respektive branscher.

Jonas Ahlén vd på Storebrand visade en intressant uppgift, nämligen att andelen globala konsumenter som anser att företag behöver lägga minst lika stor vikt på samhällets intressen som på företagets egna, har ökat från 56 procent 2009, till 87 procent 2012.

Förutom allt detta fick deltagarna höra mer om arbetsmiljö och säkerhet, hållbara leverantörskedjor och föreskrifter för mätare och mätning.

Vad är en risk?
Enligt Kristina Lygnerud, strateg och affärsutvecklare på Borås Energi och Miljö, är en risk en händelse som medför att utfallet avviker från det förväntade. Hon talade sedan om hur de systematiskt arbetar med risk-/möjlighetsarbete på Borås Energi och Miljö.

Ingrid Nohlgren, avdelningschef på WSP Sverige avslutade Fjärrvärmedagarna. Hon har lett ett Fjärrsynsprojekt som analyserat drivkrafter, framgångsfaktorer och hinder för regionala fjärrvärmesamarbeten.

Hon har tittat på både redan inledda samarbeten och även analyserat var möjligheterna till nya hållbara samarbeten finns.

Vi som hade möjlighet att delta i Fjärrvärmedagarna åkte hem fullmatade med nya insikter och möten med nya och redan kända kollegor från branschen.

Senaste nyheter