Klimatsmart - genvägen till sköna gröna köp

Hagainitiativet går längre än klimatmål

https://www.klimatsmart.se/images/news/hagainitiativet250x66g.jpg

Idag presenteras Hagainitiativets gemensamma klimatbokslut. Alla medlemsföretag har som mål att minska sin klimatpåverkan med minst 40 procent till år 2020, och några av företagen går ännu längre. Företagen i Hagainitiativet har hittills minskat sin klimatpåverkan med upp till 90 procent utifrån sitt basår. Detta visar att företagen går åt rätt håll och att det inte bara är tomma löften från näringslivet. I Hagainitiativet ingår åtta välkända företag; Axfood, Coca-Cola Enterprises Sverige, Fortum Värme, JM, Procter& Gamble Sverige, Stena Metall, Svenska Statoil och Vasakronan. - Vi har som mål att minska vår klimatpåverkan med 75% till 2020. Vi har redan minskat med 60% från 2009. Detta främst genom inköp av ursprungsmärkt el och minskade utsläpp för våra godstransporter och tjänsteresor, säger Åsa Domeij, chef för miljö och socialt ansvar på Axfood. - Vi har på Coca-Cola beslutat att vi ska minska vår klimatpåverkan med 80% fram till 2020. Redan nu har vi minskat med 12% från 2004 genom minskade utsläpp från alla våra områden. Vi har minskat stort på transportsidan bland annat genom att våra lastbilstransporter har ersatts av båt och tåg, säger Peter Bodor, informationsdirektör på Coca-Cola Enterprises Sverige. - Vi på Svenska Statoil har beslutat att vi ska minska våra egna utsläpp med 50% till 2020 från 2008 års nivå. Vår energianvändning har minskat med 27% och dessutom har våra utsläpp från tjänsteresor och transporter minskat med 22% tack vare optimerad ruttplanering och utbildning i ecodriving, säger miljöchef Gunilla Blomkvist. Hagainitiativet vill förutom att minska företagens egen klimatpåverkan, entusiasmera andra företag att göra likadant. Att beräkna företagets klimatpåverkan är det första steget i en klimatstrategi. Hagainitiativets nästa steg är att lyfta fram de klimatpositiva initiativ som sker vilket innebär minskade utsläpp utanför företagens traditionella ansvar, hos exempelvis kunder eller leverantörer, som bidrar till att deras koldioxidfotavtryck minskar. - Om Sverige ska ligga i framkant med konkurrenskraftiga företag i framtiden så måste alla företag mäta sina utsläpp och sätta upp klimatmål och jag hoppas att Hagainitiativet kan inspirera de som ännu inte kommit igång, säger Nina Ekelund, program director för Hagainitiativet. För mer information, kontakta: - Åsa Domeij, chef miljö och socialt ansvar på Axfood, 0730-77 43 07 - Peter Bodor, Coca-Cola Sverige, 0706-48 70 65 - Gunilla Blomkvist, miljöchef Gunilla Blomkvist, 070-429 66 10 - Nina Ekelund, program director Hagainitiativet, Tricorona Climate Partner, 073-502 24 64.

NYHETSBREV

 

Kategorier

Redaktör:
Jens Ljunggren

Dela på Facebook

Hagainitiativet går längre än klimatmål

2011-06-22
Idag presenteras Hagainitiativets gemensamma klimatbokslut. Alla medlemsföretag har som mål att minska sin klimatpåverkan med minst 40 procent till år 2020, och några av företagen går ännu längre. Företagen i Hagainitiativet har hittills minskat sin klimatpåverkan med upp till 90 procent utifrån sitt basår. Detta visar att företagen går åt rätt håll och att det inte bara är tomma löften från näringslivet.

I Hagainitiativet ingår åtta välkända företag; Axfood, Coca-Cola Enterprises Sverige, Fortum Värme, JM, Procter& Gamble Sverige, Stena Metall, Svenska Statoil och Vasakronan.

- Vi har som mål att minska vår klimatpåverkan med 75% till 2020. Vi har redan minskat med 60% från 2009. Detta främst genom inköp av ursprungsmärkt el och minskade utsläpp för våra godstransporter och tjänsteresor, säger Åsa Domeij, chef för miljö och socialt ansvar på Axfood.

- Vi har på Coca-Cola beslutat att vi ska minska vår klimatpåverkan med 80% fram till 2020. Redan nu har vi minskat med 12% från 2004 genom minskade utsläpp från alla våra områden. Vi har minskat stort på transportsidan bland annat genom att våra lastbilstransporter har ersatts av båt och tåg, säger Peter Bodor, informationsdirektör på Coca-Cola Enterprises Sverige.

- Vi på Svenska Statoil har beslutat att vi ska minska våra egna utsläpp med 50% till 2020 från 2008 års nivå. Vår energianvändning har minskat med 27% och dessutom har våra utsläpp från tjänsteresor och transporter minskat med 22% tack vare optimerad ruttplanering och utbildning i ecodriving, säger miljöchef Gunilla Blomkvist.

Hagainitiativet vill förutom att minska företagens egen klimatpåverkan, entusiasmera andra företag att göra likadant. Att beräkna företagets klimatpåverkan är det första steget i en klimatstrategi. Hagainitiativets nästa steg är att lyfta fram de klimatpositiva initiativ som sker vilket innebär minskade utsläpp utanför företagens traditionella ansvar, hos exempelvis kunder eller leverantörer, som bidrar till att deras koldioxidfotavtryck minskar.

- Om Sverige ska ligga i framkant med konkurrenskraftiga företag i framtiden så måste alla företag mäta sina utsläpp och sätta upp klimatmål och jag hoppas att Hagainitiativet kan inspirera de som ännu inte kommit igång, säger Nina Ekelund, program director för Hagainitiativet.

För mer information, kontakta:
- Åsa Domeij, chef miljö och socialt ansvar på Axfood, 0730-77 43 07
- Peter Bodor, Coca-Cola Sverige, 0706-48 70 65
- Gunilla Blomkvist, miljöchef Gunilla Blomkvist, 070-429 66 10
- Nina Ekelund, program director Hagainitiativet, Tricorona Climate Partner, 073-502 24 64.

Hämta Hagainitiativets klimatbokslut här: tr.anp.se/track

Senaste nyheter