Klimatsmart - genvägen till sköna gröna köp

Gymnasieungdomar vill få bort plastpåsar

https://www.klimatsmart.se/images/news/pasmonstret187x250.jpg

Fem tjejer på Martin Koch-gymnasiet i Hedemora har låtit sig inspireras av företaget ABOB (A Better Option Bag) och startat UF-företaget Bag in Bag för att tillsammans med ABOB sprida budskapet vidare. Under höst- och vårterminen kommer de unga företagarna att marknadsföra ett bättre alternativ till plastpåsen – ABOB:s återanvändbara A Better Option Bag. Till sin hjälp tar de Påsmonstret. – Vi vill inspirera folk att tänka grönt i vardagen, säger Johan Wahlström, marknadsansvarig på ABOB. Engångsmissbruk är något som de flesta av oss gör oss skyldiga till utan att ens tänka på det. I dagens samhälle har vi vant oss vid att det gödslas plastpåsar över oss. En svensk familj gör av med 800 plastpåsar per år. Och då pratar vi bara om dem som vi köper i mataffärer, inte gratispåsar från klädbutiker. Vad gör Påsmonstret i Hedemora? – Till skillnad från situation i många länder där plastpåsen förbjudits så lever plastpåsen en relativt skyddad tillvaro i Sverige. Inför klimatmötet i Köpenhamn 2009 kom vi upp med idén att skapa ett påsmonster för att skapa debatt. Något som blev en succé. Påsmonstret har sedan dykt upp i olika sammanhang och nu även i Dalarna. Vår påsmonsterdräkt innehåller ungefär så många påsar som varje svensk gör av med om året. Det är ett lekfullt och avväpnande sätt att visa allas vårt engångsmissbruk av påsar. Det fungera lika bra för vuxna som för barn att så ett frö att tänka i nya banor. För vem vill vara ett fult påsmonster när det finns ett snyggt, praktiskt och hållbart alternativ? Varför är A Better Option Bag ett bättre alternativ? – Vi tror att om man vill ha förändring måste det vara enkelt, snyggt och roligt, samtidigt som produkten såklart ska vara funktionell, uppfylla miljökraven och ta ett socialt ansvar. Det är tanken bakom våra väskor, liksom att det ska inspirera till fler bra miljöval. Ingen kan göra allt, men alla kan göra något. Att säga nej till plastpåsen är en bra början att tänka i nya banor. A Better Option Bag är lika mycket ett ställningstagande som visar att du bryr dig. Bag in Bag UF drivs av fem tjejer på Martin Koch-gymnasiet i Hedemora. Med en vision att göra det lite enklare för sina kunder att bli medvetna konsumenter och värna om miljön så kommer de att marknadsföra A Better Option Bag i Hedemora med omnejd. Tjejerna kommer också att delta på Propellern som är Högskolan Dalarnas största event samt vid julmarknaden i Hedemora. Vem som får ikläda sig rollen som Påsmonstret i företaget vill de dock inte avslöja. För mer information, hör av dig till oss: Bag in Bag - Louise Akselsson, 0706-307 323, baginbag.uf@fc.hedemora.se ABOB - Johan Wahlström, 0709-710 800, johan@abob.se

NYHETSBREV

 

Kategorier

Redaktör:
Jens Ljunggren

Dela på Facebook

Gymnasieungdomar vill få bort plastpåsar

2010-10-29
Påsmonstret
Fem tjejer på Martin Koch-gymnasiet i Hedemora har låtit sig inspireras av företaget ABOB (A Better Option Bag) och startat UF-företaget Bag in Bag för att tillsammans med ABOB sprida budskapet vidare.

Under höst- och vårterminen kommer de unga företagarna att marknadsföra ett bättre alternativ till plastpåsen – ABOB:s återanvändbara A Better Option Bag. Till sin hjälp tar de Påsmonstret.

– Vi vill inspirera folk att tänka grönt i vardagen, säger Johan Wahlström, marknadsansvarig på ABOB. Engångsmissbruk är något som de flesta av oss gör oss skyldiga till utan att ens tänka på det. I dagens samhälle har vi vant oss vid att det gödslas plastpåsar över oss. En svensk familj gör av med 800 plastpåsar per år. Och då pratar vi bara om dem som vi köper i mataffärer, inte gratispåsar från klädbutiker.

Vad gör Påsmonstret i Hedemora?
– Till skillnad från situation i många länder där plastpåsen förbjudits så lever plastpåsen en relativt skyddad tillvaro i Sverige. Inför klimatmötet i Köpenhamn 2009 kom vi upp med idén att skapa ett påsmonster för att skapa debatt. Något som blev en succé. Påsmonstret har sedan dykt upp i olika sammanhang och nu även i Dalarna. Vår påsmonsterdräkt innehåller ungefär så många påsar som varje svensk gör av med om året. Det är ett lekfullt och avväpnande sätt att visa allas vårt engångsmissbruk av påsar. Det fungera lika bra för vuxna som för barn att så ett frö att tänka i nya banor. För vem vill vara ett fult påsmonster när det finns ett snyggt, praktiskt och hållbart alternativ?

Varför är A Better Option Bag ett bättre alternativ?
– Vi tror att om man vill ha förändring måste det vara enkelt, snyggt och roligt, samtidigt som produkten såklart ska vara funktionell, uppfylla miljökraven och ta ett socialt ansvar. Det är tanken bakom våra väskor, liksom att det ska inspirera till fler bra miljöval. Ingen kan göra allt, men alla kan göra något. Att säga nej till plastpåsen är en bra början att tänka i nya banor. A Better Option Bag är lika mycket ett ställningstagande som visar att du bryr dig.

Bag in Bag UF drivs av fem tjejer på Martin Koch-gymnasiet i Hedemora. Med en vision att göra det lite enklare för sina kunder att bli medvetna konsumenter och värna om miljön så kommer de att marknadsföra A Better Option Bag i Hedemora med omnejd. Tjejerna kommer också att delta på Propellern som är Högskolan Dalarnas största event samt vid julmarknaden i Hedemora. Vem som får ikläda sig rollen som Påsmonstret i företaget vill de dock inte avslöja.

För mer information, hör av dig till oss:
Bag in Bag - Louise Akselsson, 0706-307 323, baginbag.uf@fc.hedemora.se
ABOB - Johan Wahlström, 0709-710 800, johan@abob.se
Foto: ABOB

Senaste nyheter