Klimatsmart - genvägen till sköna gröna köp

Grön offentlig upphandling

https://www.klimatsmart.se/images/news/miljostyrningsradet132x148a.jpg

En ny rapport har kommit från Nordiska ministerrådet där de bland annat listar följande för- och nackdelar med Grön offentlig upphandling. Fördelarna med Grön offentlig upphandling: • Ett flexibelt styrmedel jämfört med andra typer av regleringar • Fungerar på marknadens villkor vilket är mycket mer accepterat av industrin än lagstiftning och skatter • Det är inte så irreversibelt som andra styrmedel • Det kan påverka utanför den nationella gränsen • Specifika krav kan ställas i specifikationen så resultatet är känt. • För komplexa produkter kan detta vara den enda framkomliga vägen och miljöanpassad offentlig upphandling kan leda till innovativa lösningar. Dock finns även nackdelar med miljöanpassad offentlig upphandling som styrmedel. Dessa är bland annat: • Ofta är den relativa storleken på offentlig upphandling för liten för att miljöanpassad offentlig upphandling ska kunna användas som ett betydelsefult styrmedel • Ledarskap och visioner nödvändigt på alla nivåer • Det är avgörande att adressera strukturella och lagliga barriärer • Den miljömässiga förbättringen tenderar att gå långsamt • Det krävs specialkompetens hos upphandlare, vilket är en skillnad från lagar och skatter, då detta annars hanteras av industrin. Dessutom rekommenderar studien en utökad kunskap gällande LCC-metodik inom offentlig sektor samt att prioritera miljöanpassad offentlig upphandling som ett verktyg på central nivå. Författarna menar också att det är viktigt att dela goda exempel och dokumentation för att öka användandet och minska kostnaderna.

NYHETSBREV

 

Kategorier

Redaktör:
Jens Ljunggren

Dela på Facebook

Grön offentlig upphandling

2010-05-10
En ny rapport har kommit från Nordiska ministerrådet där de bland annat listar följande för- och nackdelar med Grön offentlig upphandling.
Fördelarna med Grön offentlig upphandling:

• Ett flexibelt styrmedel jämfört med andra typer av regleringar
• Fungerar på marknadens villkor vilket är mycket mer accepterat av industrin än lagstiftning och skatter
• Det är inte så irreversibelt som andra styrmedel
• Det kan påverka utanför den nationella gränsen
• Specifika krav kan ställas i specifikationen så resultatet är känt.
• För komplexa produkter kan detta vara den enda framkomliga vägen och miljöanpassad offentlig upphandling kan leda till innovativa lösningar.

Dock finns även nackdelar med miljöanpassad offentlig upphandling som styrmedel. Dessa är bland annat:

• Ofta är den relativa storleken på offentlig upphandling för liten för att miljöanpassad offentlig upphandling ska kunna användas som ett betydelsefult styrmedel
• Ledarskap och visioner nödvändigt på alla nivåer
• Det är avgörande att adressera strukturella och lagliga barriärer
• Den miljömässiga förbättringen tenderar att gå långsamt
• Det krävs specialkompetens hos upphandlare, vilket är en skillnad från lagar och skatter, då detta annars hanteras av industrin.

Dessutom rekommenderar studien en utökad kunskap gällande LCC-metodik inom offentlig sektor samt att prioritera miljöanpassad offentlig upphandling som ett verktyg på central nivå.

Författarna menar också att det är viktigt att dela goda exempel och dokumentation för att öka användandet och minska kostnaderna.

Läs hela rapporten på: www.norden.org/sv/publikationer/publikationer/2009-593

Senaste nyheter