Klimatsmart - genvägen till sköna gröna köp

Gåshaga Gourmet har ekologisk olivolja

https://www.klimatsmart.se/images/news/gashagagourmetolivolja236x250.jpg

Delikatessföretaget Gåshaga Gourmet lanserar den exklusiva olivoljeserien Château d’Estoublon i Sverige. Oljan kommer att säljas hos utvalda kunder som t ex NK Saluhall, M. Seger Eftr., Firren, Cajsa Warg, Gertrude, B.A.R. och Lux. Château d’Estoublon lanseras den 15 april kl. 08.30 på Restaurang B.A.R. på Blasieholmen i Stockholm. Stjärnkocken Henrik Norström kommer att skapa flera olika små rätter där de olika olivoljesmakerna får komma till sitt fulla uttryck. Ägarna till Château d’Estoublon Valérie och Rémy Reboul kommer att berätta om sitt arbete med olivodlingarna och om den unika flaskan. Château d’Estoublon är en handplockad, ekologisk, kallpressad jungfruolja med benämningar som ”Vierge Extra Monovariétale” och ”A.O.C. Vallée des Baux de Provence”. Oljan kommer i fem smaker utifrån de olika olivsorterna som odlas samt i en blandvariant. Varken tillsatser eller raffinering används i den helt mekaniska processen. Oliverna som ligger till bas för oljan i den svenska lanseringen plockades för hand mellan 4 november och 20 december 2010, de kallpressades inom 24 timmar och oljan som därefter lades på fat tappades upp på flaska i slutet av mars 2011. - Det är en ära att få representera Château d’Estoublon i Sverige. Denna exklusiva olivolja är ett perfekt komplement till vårt växande utbud av delikatessvaror, säger Lotta och Fredric Ankarcrona, grundare och ägare till Gåshaga Gourmet. Château d’Estoublon, som årligen tar fram prisbelönta viner, oljor och kryddor, ägs och drivs av Valérie och Rémy Reboul. Valérie, som kommer från den schweiziska familjen som äger klockmärket Breitling, ansvarar för olivoljan och kvalitetssäkrar personligen i alla led. - Min vision är att kunna ge bort en förstklassig olivolja på samma sätt som man ger bort en flaska Grand Cru. Att designen på den unika flaskan lever upp till oljans utsökta smak har varit viktigt för mig, säger Valérie Reboul, ägare till Château d’Estoublon. Château d’Estoublon säljs idag bland annat på Harrods, Galeries Lafayette och Le Bon Marché och för den svenska lanseringen har följande samarbetspartners valts ut: NK Saluhall, M. Seger Eftr., Firren, Cajsa Warg, Gertrude, Cordon Bleu, Sabis i Fältöversten, Ica i Saltsjöbaden, Butik Grön, Garden Bistro, Matdistriktet och Tehuset Java Odengatan. Château d’Estoublon kommer även att användas i köket på restaurang Lux och säljas på restaurang B.A.R. som fortsätter att utveckla sitt ”saluhallskoncept” med försäljning över disk. För mer information, kontakta: Fredric eller Lotta Ankarcrona, info@gashagagourmet.se, 0733-25 40 20, 0709-58 06 60 Madeleine Ek, madeleine@ekpr.com, 0733-66 72 20.

NYHETSBREV

 

Kategorier

Redaktör:
Jens Ljunggren

Dela på Facebook

Gåshaga Gourmet har ekologisk olivolja

2011-04-14
Delikatessföretaget Gåshaga Gourmet lanserar den exklusiva olivoljeserien Château d’Estoublon i Sverige. Oljan kommer att säljas hos utvalda kunder som t ex NK Saluhall, M. Seger Eftr., Firren, Cajsa Warg, Gertrude, B.A.R. och Lux.

Château d’Estoublon lanseras den 15 april kl. 08.30 på Restaurang B.A.R. på Blasieholmen i Stockholm. Stjärnkocken Henrik Norström kommer att skapa flera olika små rätter där de olika olivoljesmakerna får komma till sitt fulla uttryck. Ägarna till Château d’Estoublon Valérie och Rémy Reboul kommer att berätta om sitt arbete med olivodlingarna och om den unika flaskan.

Château d’Estoublon är en handplockad, ekologisk, kallpressad jungfruolja med benämningar som ”Vierge Extra Monovariétale” och ”A.O.C. Vallée des Baux de Provence”. Oljan kommer i fem smaker utifrån de olika olivsorterna som odlas samt i en blandvariant. Varken tillsatser eller raffinering används i den helt mekaniska processen. Oliverna som ligger till bas för oljan i den svenska lanseringen plockades för hand mellan 4 november och 20 december 2010, de kallpressades inom 24 timmar och oljan som därefter lades på fat tappades upp på flaska i slutet av mars 2011.

- Det är en ära att få representera Château d’Estoublon i Sverige. Denna exklusiva olivolja är ett perfekt komplement till vårt växande utbud av delikatessvaror, säger Lotta och Fredric Ankarcrona, grundare och ägare till Gåshaga Gourmet.

Château d’Estoublon, som årligen tar fram prisbelönta viner, oljor och kryddor, ägs och drivs av Valérie och Rémy Reboul. Valérie, som kommer från den schweiziska familjen som äger klockmärket Breitling, ansvarar för olivoljan och kvalitetssäkrar personligen i alla led.

- Min vision är att kunna ge bort en förstklassig olivolja på samma sätt som man ger bort en flaska Grand Cru. Att designen på den unika flaskan lever upp till oljans utsökta smak har varit viktigt för mig, säger Valérie Reboul, ägare till Château d’Estoublon.

Château d’Estoublon säljs idag bland annat på Harrods, Galeries Lafayette och Le Bon Marché och för den svenska lanseringen har följande samarbetspartners valts ut: NK Saluhall, M. Seger Eftr., Firren, Cajsa Warg, Gertrude, Cordon Bleu, Sabis i Fältöversten, Ica i Saltsjöbaden, Butik Grön, Garden Bistro, Matdistriktet och Tehuset Java Odengatan. Château d’Estoublon kommer även att användas i köket på restaurang Lux och säljas på restaurang B.A.R. som fortsätter att utveckla sitt ”saluhallskoncept” med försäljning över disk.

För mer information, kontakta:
Fredric eller Lotta Ankarcrona, info@gashagagourmet.se, 0733-25 40 20, 0709-58 06 60
Madeleine Ek, madeleine@ekpr.com, 0733-66 72 20.

Senaste nyheter