Klimatsmart - genvägen till sköna gröna köp

Fritidsresor Sveriges grönaste resor

https://www.klimatsmart.se/images/news/fritidsresor200x200.gif

För andra året i rad utses Fritidsresor till grönaste charterreseaarrangör av svenska folket i en oberoende undersökning. - Det är fantastiskt glädjande och visar att vi är på rätt väg. Vårt miljöarbete tål definitivt att jämföras, säger Jim Hofverberg som är Fritidsresors miljökoordinator. - En grundpelare i arbetet är att inte kommunicera något som vi inte kan stå för. Utmärkelsen är därför ett bra bevis för att vårt arbete med miljöfrågor uppmärksammas även om det inte alltid basuneras ut. Bara under det senaste året har Fritidsresor: - Inlett extern miljöcertifiering av alla familjeanläggningarna Blue Village i Europa. - Lanserat den näst intill klimatneutrala anläggnigen Blue Village Aegean Park på Rhodos. - Gjort en miljoninvestering i ny, grön teknik för att minimera utsläpp från det egna flygbolaget TUIfly Nordic. Som enda researrangör i Norden skänker Fritidsresor dessutom pengar direkt till CO2-kompenserande projekt genom klimatbidraget 5+5:-. Hittills under 2009 har kunder och företag tillsammans skänkt 3,3 miljoner kronor varav hälften kommer från kunderna och hälften från Fritidsresor. Under 2008 blev det totalt 4,8 miljoner. Sveriges grönaste varumärke omfattar totalt 97 varumärken i nio branscher. De branscher som ingått i undersökningen är: bank och försäkring, bensin, bilar, dagligvaror, energi, heminredning, konfektion, reseföretag/hotell och snabbmat. Total vinnare av Sveriges grönaste varumärke 2009 blev Grumme då respondenterna svarade spontant. De svenska charterresearrangörerna ingår i kategorin Reseföretag/hotell som även innefattar spårtrafik, färerederier, hotell, flygbolag etc. Kategorivinnare 2009 blev SJ. Undersökningen genomförs årligen av varumärkesföretaget Differ. Det är en oberoende och riksrepresentativ konsumentundersökning gjord i YouGov Internetpanel som mäter hur miljövänliga svenska folket upplever att varumärken är på svenska marknaden. I undersökningen som presenterades i sin helhet den åttonde oktober deltar 1041 respondenter över 18 år. För mer information, kontakta: Jim Hofverberg: 0739-888 479, 08-720 72 78, Koordinator för miljö och socialt ansvarstagande, Fritidsresegruppen.

NYHETSBREV

 

Kategorier

Redaktör:
Jens Ljunggren

Dela på Facebook

Fritidsresor Sveriges grönaste resor

2009-10-15
För andra året i rad utses Fritidsresor till grönaste charterreseaarrangör av svenska folket i en oberoende undersökning.

- Det är fantastiskt glädjande och visar att vi är på rätt väg. Vårt miljöarbete tål definitivt att jämföras, säger Jim Hofverberg som är Fritidsresors miljökoordinator.

- En grundpelare i arbetet är att inte kommunicera något som vi inte kan stå för. Utmärkelsen är därför ett bra bevis för att vårt arbete med miljöfrågor uppmärksammas även om det inte alltid basuneras ut.

Bara under det senaste året har Fritidsresor:
- Inlett extern miljöcertifiering av alla familjeanläggningarna Blue Village i Europa.
- Lanserat den näst intill klimatneutrala anläggnigen Blue Village Aegean Park på Rhodos.
- Gjort en miljoninvestering i ny, grön teknik för att minimera utsläpp från det egna flygbolaget TUIfly Nordic.

Som enda researrangör i Norden skänker Fritidsresor dessutom pengar direkt till CO2-kompenserande projekt genom klimatbidraget 5+5:-. Hittills under 2009 har kunder och företag tillsammans skänkt 3,3 miljoner kronor varav hälften kommer från kunderna och hälften från Fritidsresor. Under 2008 blev det totalt 4,8 miljoner.

Sveriges grönaste varumärke omfattar totalt 97 varumärken i nio branscher. De branscher som ingått i undersökningen är: bank och försäkring, bensin, bilar, dagligvaror, energi, heminredning, konfektion, reseföretag/hotell och snabbmat. Total vinnare av Sveriges grönaste varumärke 2009 blev Grumme då respondenterna svarade spontant.

De svenska charterresearrangörerna ingår i kategorin Reseföretag/hotell som även innefattar spårtrafik, färerederier, hotell, flygbolag etc. Kategorivinnare 2009 blev SJ.

Undersökningen genomförs årligen av varumärkesföretaget Differ. Det är en oberoende och riksrepresentativ konsumentundersökning gjord i YouGov Internetpanel som mäter hur miljövänliga svenska folket upplever att varumärken är på svenska marknaden. I undersökningen som presenterades i sin helhet den åttonde oktober deltar 1041 respondenter över 18 år.

För mer information, kontakta:
Jim Hofverberg: 0739-888 479, 08-720 72 78, Koordinator för miljö och socialt ansvarstagande, Fritidsresegruppen.

Senaste nyheter