Klimatsmart - genvägen till sköna gröna köp

Förnybar el hos Axfood efter KRAVs direktiv

https://www.klimatsmart.se/images/news/asa-domeij250x195.jpg

– Kostnadsfrågan är inget problem. Det finns ingen anledning att avstå från förnybar el av kostnadsskäl, säger Åsa Domeij som är ansvarig för miljö och socialt ansvar på Axfood. KRAV har infört en regel som säger att alla anslutna företag ska gå över till förnybar el. Med anledning av det kontaktar vi Axfood som sedan 2010 har förnybar el på merparten av sina anläggningar, både butiker, kontor och lager. – Det var inget komplicerat att införa. Axfood upphandlar elen och det är i princip inte svårare att göra det för ett stort företag än för en privatperson, snarare är det lättare att förhandla, säger Åsa Domeij. Vad har ni vunnit? – Vi gör en miljöredovisning som visar på kraftigt minskat koldioxidutsläpp och det ger ökad trovärdighet för både medarbetare och kunder. Jag kan vända på det och säga att det är svårt att förklara varför vi skulle ha el från kolkraftverk när man kan köpa bättre. Det skulle minska trovärdigheten för hela miljöarbetet internt, svarar Åsa Domeij. Från 2011 till 2013 har Axfood minskat sina koldioxidutsläpp från 27 000 ton till 16 000 ton. All el som Axfood köper själva är förnybar, men i några köpcentra finns butiker där fastigheten står för el som inte är förnybar. – Det drar upp koldioxidutsläppen mycket, säger Åsa Domeij. Axfood arbetar också med att minska den mängd el som förbrukas och har kommit en bra bit på väg. 2014 var elförbrukningen per kvadratmeter butiksyta 394 kWh från att ha varit 609 kWh år 2011. Men Åsa Domeij menar att det finns mycket mer att göra. Exempel på detta är bättre kontinuerlig mätning i butik och lager, att förbättra driften i butiken och att vid ombyggnad byta till bättre teknik. – Det blir fler och fler kylda hyllmeter, säger hon och nämner färsk pasta och färdiga kylda rätter som exempel på produkter som efterfrågas alltmer. – Då är det ännu viktigare att bli effektivare, säger hon. Idag utgör kylningen halva Axfoods elförbrukning. Bygget av solcellsanläggningen på taket till Dagabs fryslager i Göteborg är ett exempel på en av Axfoods åtgärder för att minska utsläppen av koldioxid. Anläggningen invigdes i mitten av 2013 och är en av Sveriges största. Den täcker 10 procent av fryslagrets årsbehov. Anläggningen producerar 100 000 kWh per år. – Den el vi producerar gör vi av med själva. På sommarhalvåret går det åt mest och det är då solcellsanläggningen producerar bra, säger Åsa Domeij. Axfood har också varit med och grundat Hagainitiativet som bland annat innebär att ett antal företag åtagit sig att sänka sina koldioxidutsläpp och också uppmanar andra att göra det. Axfood strävar efter att bli klimatneutrala till år 2020.

NYHETSBREV

 

Kategorier

Redaktör:
Jens Ljunggren

Dela på Facebook

Förnybar el hos Axfood efter KRAVs direktiv

2014-09-29
Åsa Domeij, miljöchef Axfood
– Kostnadsfrågan är inget problem. Det finns ingen anledning att avstå från förnybar el av kostnadsskäl, säger Åsa Domeij som är ansvarig för miljö och socialt ansvar på Axfood.

KRAV har infört en regel som säger att alla anslutna företag ska gå över till förnybar el. Med anledning av det kontaktar vi Axfood som sedan 2010 har förnybar el på merparten av sina anläggningar, både butiker, kontor och lager.

– Det var inget komplicerat att införa. Axfood upphandlar elen och det är i princip inte svårare att göra det för ett stort företag än för en privatperson, snarare är det lättare att förhandla, säger Åsa Domeij.

Vad har ni vunnit?

– Vi gör en miljöredovisning som visar på kraftigt minskat koldioxidutsläpp och det ger ökad trovärdighet för både medarbetare och kunder. Jag kan vända på det och säga att det är svårt att förklara varför vi skulle ha el från kolkraftverk när man kan köpa bättre. Det skulle minska trovärdigheten för hela miljöarbetet internt, svarar Åsa Domeij.

Från 2011 till 2013 har Axfood minskat sina koldioxidutsläpp från 27 000 ton till 16 000 ton. All el som Axfood köper själva är förnybar, men i några köpcentra finns butiker där fastigheten står för el som inte är förnybar.

– Det drar upp koldioxidutsläppen mycket, säger Åsa Domeij.

Axfood arbetar också med att minska den mängd el som förbrukas och har kommit en bra bit på väg. 2014 var elförbrukningen per kvadratmeter butiksyta 394 kWh från att ha varit 609 kWh år 2011. Men Åsa Domeij menar att det finns mycket mer att göra. Exempel på detta är bättre kontinuerlig mätning i butik och lager, att förbättra driften i butiken och att vid ombyggnad byta till bättre teknik.

– Det blir fler och fler kylda hyllmeter, säger hon och nämner färsk pasta och färdiga kylda rätter som exempel på produkter som efterfrågas alltmer.

– Då är det ännu viktigare att bli effektivare, säger hon.

Idag utgör kylningen halva Axfoods elförbrukning.
Bygget av solcellsanläggningen på taket till Dagabs fryslager i Göteborg är ett exempel på en av Axfoods åtgärder för att minska utsläppen av koldioxid. Anläggningen invigdes i mitten av 2013 och är en av Sveriges största. Den täcker 10 procent av fryslagrets årsbehov. Anläggningen producerar 100 000 kWh per år.

– Den el vi producerar gör vi av med själva. På sommarhalvåret går det åt mest och det är då solcellsanläggningen producerar bra, säger Åsa Domeij.

Axfood har också varit med och grundat Hagainitiativet som bland annat innebär att ett antal företag åtagit sig att sänka sina koldioxidutsläpp och också uppmanar andra att göra det. Axfood strävar efter att bli klimatneutrala till år 2020.
Källa: KRAV
Foto: Elisabeth Ohlson Wallin

Senaste nyheter