Klimatsmart - genvägen till sköna gröna köp

Förändringar i framtiden

https://www.klimatsmart.se/images/news/gri250x188.jpg

Att inte behöva bygga nytt och behöva bygga om är hållbart. Då går det inte åt nytt byggmaterial och det krävs inga materialtransporter. Inte heller blir det några rivningsmassor eller materialspill om det inte byggs något nytt eller byggs om. Det hållbaraste byggandet borde således vara att inte bygga alls. Vore det så skulle den här bloggen sluta här. Själv skulle jag börja leta efter arbete i en helt annan bransch. Inom tungindustri finns tänket med hållbarhet redan idag. Det emellertid inte rubricerats som hållbarhet utan ett sätt att slippa framtida störningar i produktionen. Redan i planeringen och projekteringen finns det med transportöppning för framtida in- och uttransporter av utrustning. Det blir enklare i framtiden om det bara är att öppna en port när utrustning ska bytas istället för att riva en vägg och sedan sätta igen. Man slipper störningen i produktionen när öppningen tas upp och senare när den ska sättas igen. Ett annat sätt att bygga hållbart inom tung industri för att slippa ombyggnad är att ta en dimension större på balkar och pelare. På så sätt blir det möjligt att byta till tyngre utrustning utan att bygga om huset. Genom att ta en grövre dimension så minskas materialåtgången och avfall på lite längre sikt. Sådant har fram tills nu inte rubricerats om en hållbar åtgärd utan som ett sätta att slippa produktionsstörningar. För att tänka framåt inför kommande förändringar av verksamhet och utrustning krävs perspektiv på ägande och förvaltning. För en beställare som bygger på spekulation handlar det om vinst på kort sikt medan transportöppningar är på lång sikt. Hållbart byggande handlar om hållbar förvaltning. Om förvaltaren har perspektivet tio, tjugo, trettio eller hundra år så kan det bli intressant att anläggningen ska kunna stå där länge utan störande ombyggnad. Frågan är hur lång in i framtiden förberedande arbeten ska göras. I Stockholm byggdes för mer än femtio år sedan tunnelbanestationen vid Odenplan. Då gjordes förberedelser för utbyggnad mot Solna. I samband med bygget av Citybanan har utbyggnaden av tunnelbanan till Solna och Karolinska sjukhuset blivit aktuellt igen. Idag kan vi tycka att det var förutseende att planerare och politiker i mitten på förra seklet. Hur ska vi i byggbranschen kunna bygga hållbart för framtida förändringar? Vem är bäst att skåda framåt? Skrivet av Nina Hagdahl på Swecos sustainability blog.

NYHETSBREV

 

Kategorier

Redaktör:
Jens Ljunggren

Dela på Facebook

Förändringar i framtiden

2013-05-22
Att inte behöva bygga nytt och behöva bygga om är hållbart. Då går det inte åt nytt byggmaterial och det krävs inga materialtransporter. Inte heller blir det några rivningsmassor eller materialspill om det inte byggs något nytt eller byggs om. Det hållbaraste byggandet borde således vara att inte bygga alls. Vore det så skulle den här bloggen sluta här. Själv skulle jag börja leta efter arbete i en helt annan bransch.

Inom tungindustri finns tänket med hållbarhet redan idag. Det emellertid inte rubricerats som hållbarhet utan ett sätt att slippa framtida störningar i produktionen. Redan i planeringen och projekteringen finns det med transportöppning för framtida in- och uttransporter av utrustning. Det blir enklare i framtiden om det bara är att öppna en port när utrustning ska bytas istället för att riva en vägg och sedan sätta igen. Man slipper störningen i produktionen när öppningen tas upp och senare när den ska sättas igen.

Ett annat sätt att bygga hållbart inom tung industri för att slippa ombyggnad är att ta en dimension större på balkar och pelare. På så sätt blir det möjligt att byta till tyngre utrustning utan att bygga om huset. Genom att ta en grövre dimension så minskas materialåtgången och avfall på lite längre sikt. Sådant har fram tills nu inte rubricerats om en hållbar åtgärd utan som ett sätta att slippa produktionsstörningar.

För att tänka framåt inför kommande förändringar av verksamhet och utrustning krävs perspektiv på ägande och förvaltning. För en beställare som bygger på spekulation handlar det om vinst på kort sikt medan transportöppningar är på lång sikt. Hållbart byggande handlar om hållbar förvaltning. Om förvaltaren har perspektivet tio, tjugo, trettio eller hundra år så kan det bli intressant att anläggningen ska kunna stå där länge utan störande ombyggnad.

Frågan är hur lång in i framtiden förberedande arbeten ska göras. I Stockholm byggdes för mer än femtio år sedan tunnelbanestationen vid Odenplan. Då gjordes förberedelser för utbyggnad mot Solna. I samband med bygget av Citybanan har utbyggnaden av tunnelbanan till Solna och Karolinska sjukhuset blivit aktuellt igen. Idag kan vi tycka att det var förutseende att planerare och politiker i mitten på förra seklet.

Hur ska vi i byggbranschen kunna bygga hållbart för framtida förändringar? Vem är bäst att skåda framåt?

Skrivet av Nina Hagdahl på Swecos sustainability blog.

Senaste nyheter