Klimatsmart - genvägen till sköna gröna köp

Elbil från Fortum och Valmet Automotive

https://www.klimatsmart.se/images/news/valmet_eva1_h_large250x167.jpg

På bilsalongen i Genève premiärvisas nu elbilskonceptet EVA, en stadsbil med plats för 2+2 personer och med en räckvidd på 160 kilometer. Fortum, som är partner i projektet, har med utgångspunkt från de flertal laddinfrastrukturprojekt företaget arbetar med utvecklat en nyutvecklad laddningslösning med laddningsstationer som kan fjärrstyras via sms. Alla delar av konceptet har utvecklats utifrån en designfilosofi där enkelhet och långt driven moduluppbyggnad i kombination med innovativa lösningar för gränssnittet mellan människa och teknik stått i fokus. - Vi har i våra laddinfrastrukturprojekt, som samarbetet kring Elbilsstad 2030 med Stockholms stad, bland annat testat ett flertal olika laddningsstationer, och tittat på när och hur man laddar. De erfarenheter vi fått genom dessa samarbeten har vi använt i detta projekt, säger Marie Fossum, affärsutvecklingschef på Fortum. Laddningsstationen behöver inte bara vara robust och klara de påfrestningar som de kommer att utsättas för i utemiljön - den behöver även än så länge hantera ett stort antal olika anslutningar. Fortum jobbar tillsammans med andra aktörer för en standardisering men än så länge dröjer det. Bilen EVA baseras på en innovativ sk space frame helt i aluminium som är optimerad för en elbil. Den är helt moduluppbyggd vilket gör att det är mycket lätt att ta fram olika typer av fordon och karosser. Genom att använda en direktdrivande elmotor har drivlinan kunnat förenklas ytterligare vilket ger både lägre produktionskostnader och en mer robust konstruktion. Nokia har i projektet utvecklat ett avancerat gränssnitt specifikt för EVA och Fortum har arbetat med laddningen. - Utvecklingen inom mobil kommunikation går fort och det är mycket medvetet att gränssnittet i EVA bygger på det. Vi har även flyttat kontrollen över stolpen till mobilen. Det öppnar även upp för andra typer av betallösningar och samarbeten, säger Marie Fossum. En förklaring till EVA-konceptets starka fokus på en slimmad produktion är att Valmet Automotive inte avser att producera bilen under eget namn, däremot är den kända finska uppdragstillverkaren, med såväl Saabs cabrioletmodeller som Porsche Boxster på meritlistan, intresserade av att ytterligare förstärka sin profil som kunnig elbilstillverkare, leverantör av konstruktionstjänster och tekniska lösningar inom elbilsområdet. Idag tillverkar Valmet stadselbilen Think och elfordonet Garia golf car och ska börja tillverka premiumhybriden Fisker Karma senare i år. - Ett av hindren för en snabb penetration av marknaden är en hög inköpskostnad. Med en långt driven moduluppbyggnad och en utformning av hela drivpaketet där vi försökt reducera komplexiteten har vi åstadkommit en eldriven stadsbil som är mycket kostnadseffektiv att tillverka, säger projektchef Jari Mattila, Valmet Automotive. För ytterligare information kontakta; Agneta Molinder, Fortum Sverige, 08-671 71 34.

NYHETSBREV

 

Kategorier

Redaktör:
Jens Ljunggren

Dela på Facebook

Elbil från Fortum och Valmet Automotive

2010-03-03
På bilsalongen i Genève premiärvisas nu elbilskonceptet EVA, en stadsbil med plats för 2+2 personer och med en räckvidd på 160 kilometer. Fortum, som är partner i projektet, har med utgångspunkt från de flertal laddinfrastrukturprojekt företaget arbetar med utvecklat en nyutvecklad laddningslösning med laddningsstationer som kan fjärrstyras via sms. Alla delar av konceptet har utvecklats utifrån en designfilosofi där enkelhet och långt driven moduluppbyggnad i kombination med innovativa lösningar för gränssnittet mellan människa och teknik stått i fokus.

- Vi har i våra laddinfrastrukturprojekt, som samarbetet kring Elbilsstad 2030 med Stockholms stad, bland annat testat ett flertal olika laddningsstationer, och tittat på när och hur man laddar. De erfarenheter vi fått genom dessa samarbeten har vi använt i detta projekt, säger Marie Fossum, affärsutvecklingschef på Fortum.

Laddningsstationen behöver inte bara vara robust och klara de påfrestningar som de kommer att utsättas för i utemiljön - den behöver även än så länge hantera ett stort antal olika anslutningar. Fortum jobbar tillsammans med andra aktörer för en standardisering men än så länge dröjer det.

Bilen EVA baseras på en innovativ sk space frame helt i aluminium som är optimerad för en elbil. Den är helt moduluppbyggd vilket gör att det är mycket lätt att ta fram olika typer av fordon och karosser. Genom att använda en direktdrivande elmotor har drivlinan kunnat förenklas ytterligare vilket ger både lägre produktionskostnader och en mer robust konstruktion. Nokia har i projektet utvecklat ett avancerat gränssnitt specifikt för EVA och Fortum har arbetat med laddningen.

- Utvecklingen inom mobil kommunikation går fort och det är mycket medvetet att gränssnittet i EVA bygger på det. Vi har även flyttat kontrollen över stolpen till mobilen. Det öppnar även upp för andra typer av betallösningar och samarbeten, säger Marie Fossum.

En förklaring till EVA-konceptets starka fokus på en slimmad produktion är att Valmet Automotive inte avser att producera bilen under eget namn, däremot är den kända finska uppdragstillverkaren, med såväl Saabs cabrioletmodeller som Porsche Boxster på meritlistan, intresserade av att ytterligare förstärka sin profil som kunnig elbilstillverkare, leverantör av konstruktionstjänster och tekniska lösningar inom elbilsområdet. Idag tillverkar Valmet stadselbilen Think och elfordonet Garia golf car och ska börja tillverka premiumhybriden Fisker Karma senare i år.

- Ett av hindren för en snabb penetration av marknaden är en hög inköpskostnad. Med en långt driven moduluppbyggnad och en utformning av hela drivpaketet där vi försökt reducera komplexiteten har vi åstadkommit en eldriven stadsbil som är mycket kostnadseffektiv att tillverka, säger projektchef Jari Mattila, Valmet Automotive.

För ytterligare information kontakta;
Agneta Molinder, Fortum Sverige, 08-671 71 34.

Senaste nyheter