Klimatsmart - genvägen till sköna gröna köp

Effektiva bränsletransporter sparar pengar och miljö

https://www.klimatsmart.se/images/news/svenskfjarrvarme-ulrika-jardfelt147x220.jpg

Svensk Fjärrvärmes vd, Ulrika Jardfelt, är en av flera undertecknare till en debattartikel i Norrbottens-Kuriren den 2/2. I artikeln uppmanar de regeringen att snarast ta beslut om att tillåta fordon med 74 tons bruttovikt - för att värna välfärd, jobb och tillväxt genom att minska utsläppen och kostnaderna för näringslivet. - För fjärrvärmebranschen är detta en viktig fråga eftersom omställningen till biobränsle har ökat antalet bränsletransporter på vägarna, säger Ulrika Jardfelt, vd Svensk Fjärrvärme. - Övergången till förnybara bränslen i fjärrvärmen har redan minskat Sveriges koldioxidutsläpp enormt, men det finns mer att göra. Biobränsle är upp till tio gånger mer skrymmande än de tidigare fossila bränslena eftersom det har en lägre energiintensitet. Om man kan tillåta tyngre lastbilar som rymmer mer minskar både kostnaderna och miljöpåverkan från transporterna, fortsätter hon. Studier visar att bränsleförbrukningen minskar med cirka 10-15 procent, vid övergången till fordon med högre lastkapacitet, trots att längden är densamma. "Det betyder att CO2-utsläppen, och andra emissioner, minskar i motsvarande grad. Ingen annan teknisk lösning kan idag minska bränsleförbrukningen lika effektivt." skriver de 19 undertecknarna i artikeln. De påtalar också att färre lastbilar på vägarna även skulle bidra till att öka trafiksäkerheten. Trafikverket och Transportstyrelsen har tagit fram ett förslag om att tillåta fordon med en bruttovikt på 74 ton. Alla relevanta remissinstanser – inklusive Naturvårdsverket och Energimyndigheten – är positiva till förslaget, så undertecknarna uppmanar regeringen att ta chansen att med minska utsläppen från transporter och samtidigt värna välfärd, jobb och tillväxt, genom att ta förverkliga Trafikverkets och Transportstyrelsens förslag.

NYHETSBREV

 

Kategorier

Redaktör:
Jens Ljunggren

Dela på Facebook

Effektiva bränsletransporter sparar pengar och miljö

2015-02-02
Ulrika Jardfelt, vd Svensk Fjärrvärme
Svensk Fjärrvärmes vd, Ulrika Jardfelt, är en av flera undertecknare till en debattartikel i Norrbottens-Kuriren den 2/2. I artikeln uppmanar de regeringen att snarast ta beslut om att tillåta fordon med 74 tons bruttovikt - för att värna välfärd, jobb och tillväxt genom att minska utsläppen och kostnaderna för näringslivet.

- För fjärrvärmebranschen är detta en viktig fråga eftersom omställningen till biobränsle har ökat antalet bränsletransporter på vägarna, säger Ulrika Jardfelt, vd Svensk Fjärrvärme.

- Övergången till förnybara bränslen i fjärrvärmen har redan minskat Sveriges koldioxidutsläpp enormt, men det finns mer att göra. Biobränsle är upp till tio gånger mer skrymmande än de tidigare fossila bränslena eftersom det har en lägre energiintensitet. Om man kan tillåta tyngre lastbilar som rymmer mer minskar både kostnaderna och miljöpåverkan från transporterna, fortsätter hon.

Studier visar att bränsleförbrukningen minskar med cirka 10-15 procent, vid övergången till fordon med högre lastkapacitet, trots att längden är densamma. "Det betyder att CO2-utsläppen, och andra emissioner, minskar i motsvarande grad. Ingen annan teknisk lösning kan idag minska bränsleförbrukningen lika effektivt." skriver de 19 undertecknarna i artikeln. De påtalar också att färre lastbilar på vägarna även skulle bidra till att öka trafiksäkerheten.

Trafikverket och Transportstyrelsen har tagit fram ett förslag om att tillåta fordon med en bruttovikt på 74 ton. Alla relevanta remissinstanser – inklusive Naturvårdsverket och Energimyndigheten – är positiva till förslaget, så undertecknarna uppmanar regeringen att ta chansen att med minska utsläppen från transporter och samtidigt värna välfärd, jobb och tillväxt, genom att ta förverkliga Trafikverkets och Transportstyrelsens förslag.

Senaste nyheter