Klimatsmart - genvägen till sköna gröna köp

Duni miljöanalyserar med U&W [you&we]

https://www.klimatsmart.se/images/news/duni_logo_105x70.gif

Under 2008 genomfördes en omfattande analys av Dunis miljö- och klimatpåverkan i samarbete med U&W [you&we]. Med analysen som grund togs miljöstrategin och handlingsplanen, Our Green Challenge, fram med sikte på att till år 2012, bland annat minska koldioxidutsläppen med 25 %, minska energianvändningen med 15 %, och att bidra till ett uthålligt skogsbruk genom att använda FSC-märkt skogsråvara. U&W [you&we] är ett konsultbolag som under de senaste 15 åren har hjälpt många företag att inkludera miljö- och hållbarhetsaspekter i sin affärsverksamhet och att göra detta affärsdrivande. För Duni har miljö länge varit en prioriterad fråga men de senaste årens kunskap och insikt kring klimatförändringar har gjort att Duni beslutat intensifiera sina ansträngningar. - Alla företag måste ta hänsyn till miljöutmaningar och Duni är inget undantag. Under vår sextioåriga historia har vi genomfört ett stort antal positiva åtgärder utifrån ett miljöperspektiv. Vår nya miljöstrategi kommer att intensifiera dessa ansträngningar. säger Fredrik von Oehlreich Dunis koncernchef. Strategi och ambitiösa mål i all ära, men det är i handling man visar om man kan omsätta ord till handling. Genomförandet av Our Green Challenge inleddes under 2009 och de viktigaste åtgärderna som genomförts hittills är: • Elektriciteten som används på företagets tyska anläggning kommer uteslutande från förnyelsebar vattenkraft mot tidigare i huvudsak kolbaserad el. • En biobränsleeldad panna för pappersbruket i Skåpafors i Dalsland byggs och beräknas vara i drift i mitten av 2010. Rester från egna produktionen eldas vilket minskar avfallet drastiskt. • Ett utbildningsprogram för alla anställda rörande Dunis miljösatsning påbörjades under 2009. Kunskap och värderingar är grunden för att göra satsningen affärsdriven. • Ett Svanenmärkt sortiment av ljus och servetter har under året lanserats på den nordiska marknaden. Svanenmärkningen innebär bland annat att servetterna består av fibrer från hållbart skogsbruk och de Svanenmärkta ljusen är tillverkade av förnybart stearin istället för paraffin från olja. • 90% av Dunis sortiment av servetter och dukar är FSC-certifierat. Eftersom tre fjärdedelar av Dunis produkter baseras på förnyelsebar träråvara är det mycket viktigt att säkra att skogen skötts på ett uthålligt sätt - det gör FSC-märkningen. - Det engagemang och den kraft som Duni griper sig an miljöfrågan är imponerande. Genom att verka för förnyelsebara material och energilösningar minskar man kostnaderna och gör sig mindre sårbara för framtida kostnadsökningar av fossil energi. Men framförallt bygger Duni upp förtroendet hos kunder genom att erbjuda produkter med hög kvalitet också ur ett miljöperspektiv. säger Jens Johansson, konsult och partner på U&W [you&we]. För ytterligare information kontakta: U&W [you&we]: Jens Johansson, 08-346565, jens.johansson@uwab.se Duni: Fredrik Wahrolén, marknads- och kommunikationschef Duni, 0734-19 62 07, fredrik.wahrolen@duni.com

NYHETSBREV

 

Kategorier

Redaktör:
Jens Ljunggren

Dela på Facebook

Duni miljöanalyserar med U&W [you&we]

2009-11-28
Under 2008 genomfördes en omfattande analys av Dunis miljö- och klimatpåverkan i samarbete med U&W [you&we]. Med analysen som grund togs miljöstrategin och handlingsplanen, Our Green Challenge, fram med sikte på att till år 2012, bland annat minska koldioxidutsläppen med 25 %, minska energianvändningen med 15 %, och att bidra till ett uthålligt skogsbruk genom att använda FSC-märkt skogsråvara.

U&W [you&we] är ett konsultbolag som under de senaste 15 åren har hjälpt många företag att inkludera miljö- och hållbarhetsaspekter i sin affärsverksamhet och att göra detta affärsdrivande. För Duni har miljö länge varit en prioriterad fråga men de senaste årens kunskap och insikt kring klimatförändringar har gjort att Duni beslutat intensifiera sina ansträngningar.

- Alla företag måste ta hänsyn till miljöutmaningar och Duni är inget undantag. Under vår sextioåriga historia har vi genomfört ett stort antal positiva åtgärder utifrån ett miljöperspektiv. Vår nya miljöstrategi kommer att intensifiera dessa ansträngningar. säger Fredrik von Oehlreich Dunis koncernchef.

Strategi och ambitiösa mål i all ära, men det är i handling man visar om man kan omsätta ord till handling. Genomförandet av Our Green Challenge inleddes under 2009 och de viktigaste åtgärderna som genomförts hittills är:

• Elektriciteten som används på företagets tyska anläggning kommer uteslutande från förnyelsebar vattenkraft mot tidigare i huvudsak kolbaserad el.

• En biobränsleeldad panna för pappersbruket i Skåpafors i Dalsland byggs och beräknas vara i drift i mitten av 2010. Rester från egna produktionen eldas vilket minskar avfallet drastiskt.

• Ett utbildningsprogram för alla anställda rörande Dunis miljösatsning påbörjades under 2009. Kunskap och värderingar är grunden för att göra satsningen affärsdriven.

• Ett Svanenmärkt sortiment av ljus och servetter har under året lanserats på den nordiska marknaden. Svanenmärkningen innebär bland annat att servetterna består av fibrer från hållbart skogsbruk och de Svanenmärkta ljusen är tillverkade av förnybart stearin istället för paraffin från olja.

• 90% av Dunis sortiment av servetter och dukar är FSC-certifierat. Eftersom tre fjärdedelar av Dunis produkter baseras på förnyelsebar träråvara är det mycket viktigt att säkra att skogen skötts på ett uthålligt sätt - det gör FSC-märkningen.

- Det engagemang och den kraft som Duni griper sig an miljöfrågan är imponerande. Genom att verka för förnyelsebara material och energilösningar minskar man kostnaderna och gör sig mindre sårbara för framtida kostnadsökningar av fossil energi. Men framförallt bygger Duni upp förtroendet hos kunder genom att erbjuda produkter med hög kvalitet också ur ett miljöperspektiv. säger Jens Johansson, konsult och partner på U&W [you&we].

För ytterligare information kontakta:
U&W [you&we]: Jens Johansson, 08-346565, jens.johansson@uwab.se
Duni: Fredrik Wahrolén, marknads- och kommunikationschef Duni, 0734-19 62 07, fredrik.wahrolen@duni.com

Senaste nyheter