Klimatsmart - genvägen till sköna gröna köp

Det goda logistikmiljövalet

https://www.klimatsmart.se/images/news/svenskakeritidning135x86aa.jpg

Det goda logistikmiljövalet var vad Ulric Långberg från Sveriges Åkeriföretag talade om på tidningen Miljöaktuellts arena torsdagen den 5 juli under Almedalsveckan. Under rubriken ”SÅ mäter vi transporternas miljöpåverkan” presenterade han hur Sveriges Åkeriföretag anser att dagens sätt att stirra sig blind på CO2-utsläpp känns föråldrat och inte leder till de miljöförbättringar som faktiskt går att uppnå om alla parter tar sitt ansvar. Tillsammans med Johan Lindström, vd i Sveriges Åkeriföretag, och Jörgen Stadler, ordförande i NTM (Nätverket för Transporter och Miljö), beskrev de hur en fokusering på energieffektivitet kan leda till lägre miljöpåverkan. Som ett konkret exempel pekade de på Just-in-time transporter som minskar åkeriernas möjligheter till en optimal planering av sina transportupplägg. De pekade också på hur transportköparnas, i många fall, ovilja att betala för miljövänliga transporter fördröjer utvecklingen mot mer energieffektiva transporter. Tisdagen den 3 juli var Ulric Långberg moderator på seminariet ”Mer lastbil – mindre utsläpp”. Seminariet var ett samarrangemang mellan Sveriges Åkeriföretag, Skogforsk, Skogsindustrierna, Volvo, Scania med flera och bland de medverkande fanns olika partirepresentanter från Trafikutskottet och Trafikverket. Under presentationerna pekade man på de handgripliga resultaten i form av 20 procent lägre kostnader, 20 procent lägre utsläpp och 30 procent lastbilar i projektet En Trave Till (ETT). Man underströk att vi inte kan backa oss in i framtiden utan rikta in oss på de goda resultaten. Det handlar inte om någon ny teknik utan att man kan uppnå bättre resultat med nya fordonskombinationer. Resultaten hittills uppmuntrar till nya försök i fler trafikmiljöer. Seminariet avslutades med att paneldeltagarna var eniga om att varje transportslag måste få utvecklas utifrån sina förutsättningar. Helheten vinner på att varje del i en transportkedja får utvecklas på det sätt som är bäst för det transportslaget.

NYHETSBREV

 

Kategorier

Redaktör:
Jens Ljunggren

Dela på Facebook

Det goda logistikmiljövalet

2012-07-05
Det goda logistikmiljövalet var vad Ulric Långberg från Sveriges Åkeriföretag talade om på tidningen Miljöaktuellts arena torsdagen den 5 juli under Almedalsveckan.

Under rubriken ”SÅ mäter vi transporternas miljöpåverkan” presenterade han hur Sveriges Åkeriföretag anser att dagens sätt att stirra sig blind på CO2-utsläpp känns föråldrat och inte leder till de miljöförbättringar som faktiskt går att uppnå om alla parter tar sitt ansvar.

Tillsammans med Johan Lindström, vd i Sveriges Åkeriföretag, och Jörgen Stadler, ordförande i NTM (Nätverket för Transporter och Miljö), beskrev de hur en fokusering på energieffektivitet kan leda till lägre miljöpåverkan. Som ett konkret exempel pekade de på Just-in-time transporter som minskar åkeriernas möjligheter till en optimal planering av sina transportupplägg. De pekade också på hur transportköparnas, i många fall, ovilja att betala för miljövänliga transporter fördröjer utvecklingen mot mer energieffektiva transporter.

Tisdagen den 3 juli var Ulric Långberg moderator på seminariet ”Mer lastbil – mindre utsläpp”. Seminariet var ett samarrangemang mellan Sveriges Åkeriföretag, Skogforsk, Skogsindustrierna, Volvo, Scania med flera och bland de medverkande fanns olika partirepresentanter från Trafikutskottet och Trafikverket. Under presentationerna pekade man på de handgripliga resultaten i form av 20 procent lägre kostnader, 20 procent lägre utsläpp och 30 procent lastbilar i projektet En Trave Till (ETT). Man underströk att vi inte kan backa oss in i framtiden utan rikta in oss på de goda resultaten. Det handlar inte om någon ny teknik utan att man kan uppnå bättre resultat med nya fordonskombinationer. Resultaten hittills uppmuntrar till nya försök i fler trafikmiljöer.

Seminariet avslutades med att paneldeltagarna var eniga om att varje transportslag måste få utvecklas utifrån sina förutsättningar. Helheten vinner på att varje del i en transportkedja får utvecklas på det sätt som är bäst för det transportslaget.

Senaste nyheter