Klimatsmart - genvägen till sköna gröna köp

Cykelbyrån fixar företagens miljöprofil

https://www.klimatsmart.se/images/news/cykelbyran250x227.JPG

Tre unga entreprenörer från Stockholm lanserar en tjänst som gör det enkelt för företag att cykla i tjänsten. - Grundtanken är att företagen ska kunna koncentrera sig på sin kärnverksamhet och slippa bekymra sig om cykelservice, säger grundaren Viktor Olsson, som tillsammans med Johan Adolfsson och Daniel Stånggren på Cykelbyrån är först i världen att erbjuda cykelabonnemang med fullservice. Att miljöansvar är ett hett ämne hos företag är det ingen tvekan om, men alltför ofta leder stora ambitioner endast till diffusa styrdokument som är svåra att omsätta i praktiken. Fler och fler företag upptäcker dock hur smidigt det är att använda cyklar för korta resor i tjänsten, istället för bil, taxi eller lokaltrafik. - Att välja cykel som transportmedel för korta resor ger väldigt konkreta resultat som är enkla att mäta. Företagets utsläpp minskar vilket är bra både för den globala miljön och närmiljön, säger Johan Adolfsson. Många företag är intresserade av att cykla i tjänsten, men ibland är det lättare sagt än gjort. Att ha cyklar som regelbundet behöver service kostar både tid och pengar, och framförallt tar det tid och fokus från företagets kärnverksamhet. In många fall slutar fina ambitioner om att bli ett cyklande företag med att ett gäng cyklar står och samlar damm längst in i ett cykelrum, med småfel såsom punktering eller hoppande växlar. Ingen på företaget har ens till att ta cykeln till en verkstad visar det sig. Tanken bakom Cykelbyråns cykelabonnemang är lika genial som den är enkel. Istället för att köpa en cykel köper företagen möjligheten att cykla. Detta innebär en hyrcykel med all service på plats garanterad inom 48 timmar. Och kostnadsfria reservdelar. -När jag jobbade med reklam brukade jag säga att våra kunder inte vill ha kampanjer, de vill ha effekter. Det är samma sak när det gäller cyklar, menar Viktor. Att ha en cykel har inget egenvärde om man inte kan använda den. Det är bara när man faktiskt cyklar företagen minskar sina utsläpp och resekostnader. Cykelbyrån är idag etablerade i Stockholmsområdet och Uppsala. För mer information, kontakta: Viktor Olsson, vd, 0739-06 50 45, viktor@cykelbyran.se.

Redaktör:
Jens Ljunggren

Dela på Facebook

Cykelbyrån fixar företagens miljöprofil

2012-03-22
Tre unga entreprenörer från Stockholm lanserar en tjänst som gör det enkelt för företag att cykla i tjänsten.

- Grundtanken är att företagen ska kunna koncentrera sig på sin kärnverksamhet och slippa bekymra sig om cykelservice, säger grundaren Viktor Olsson, som tillsammans med Johan Adolfsson och Daniel Stånggren på Cykelbyrån är först i världen att erbjuda cykelabonnemang med fullservice.

Att miljöansvar är ett hett ämne hos företag är det ingen tvekan om, men alltför ofta leder stora ambitioner endast till diffusa styrdokument som är svåra att omsätta i praktiken. Fler och fler företag upptäcker dock hur smidigt det är att använda cyklar för korta resor i tjänsten, istället för bil, taxi eller lokaltrafik. - Att välja cykel som transportmedel för korta resor ger väldigt konkreta resultat som är enkla att mäta. Företagets utsläpp minskar vilket är bra både för den globala miljön och närmiljön, säger Johan Adolfsson.

Många företag är intresserade av att cykla i tjänsten, men ibland är det lättare sagt än gjort. Att ha cyklar som regelbundet behöver service kostar både tid och pengar, och framförallt tar det tid och fokus från företagets kärnverksamhet. In många fall slutar fina ambitioner om att bli ett cyklande företag med att ett gäng cyklar står och samlar damm längst in i ett cykelrum, med småfel såsom punktering eller hoppande växlar. Ingen på företaget har ens till att ta cykeln till en verkstad visar det sig.

Tanken bakom Cykelbyråns cykelabonnemang är lika genial som den är enkel. Istället för att köpa en cykel köper företagen möjligheten att cykla. Detta innebär en hyrcykel med all service på plats garanterad inom 48 timmar. Och kostnadsfria reservdelar.

-När jag jobbade med reklam brukade jag säga att våra kunder inte vill ha kampanjer, de vill ha effekter. Det är samma sak när det gäller cyklar, menar Viktor. Att ha en cykel har inget egenvärde om man inte kan använda den. Det är bara när man faktiskt cyklar företagen minskar sina utsläpp och resekostnader.

Cykelbyrån är idag etablerade i Stockholmsområdet och Uppsala.

För mer information, kontakta:
Viktor Olsson, vd, 0739-06 50 45, viktor@cykelbyran.se.
Källa: Cykelbyrån

Senaste nyheter