Klimatsmart - genvägen till sköna gröna köp

Cramo blev finalist i Årets Projekt

https://www.klimatsmart.se/images/news/cramo-cio-award250x166.jpg

Cramo var under 2014 en av 5 finalister i CIO Awards inom kategorin Årets projekt. Cramo var i gott sällskap av Karolinska institutet, Apoteket, NCC Construction Sweden och Volvo Cars. Cramos nominerade projekt som heter Rätt Pris är ett prisverktyg som genom IT-stöd automatiskt tar fram bästa möjliga pris för varje kund baserat på storlek, beteende, ekonomiska trender, geografi och historik. Varje år sedan 2005 ordnar CIO Sweden i december månad CIO Awards, en galakväll där Årets CIO, Årets projekt och Årets hållbara projekt koras. Vinnarna tas fram i en rigorös utvärderingsprocess som löper över mer än ett halvår. Före sommaren är nomineringen öppen och vem som helst kan nominera CIO:er och projekt. De som går till final djupintervjuas utifrån kriterierna omfattning, värdeskapande, komplexitet, innovationshöjd och hållbarhetsaspekter. Bedömningarna har bland annat baserats på syfte/mål, projektplan, budgetuppföljning, förändringsarbete och resultat. Vinnarna utses slutligen av en jury bestående av styrelseproffs, vd:ar, CIO:er, experter och forskare. Projektet har inneburit ett digert change management jobb. Ann-Charlotte Ågren, CFO och projektledare för projektet Rätt pris, berättar om vikten av att tidigt informera organisationen om projektet. Dels hade vi många informationsrundor för våra ledare men vi insåg även vikten av att vara ute på våra depåer och verkstäder både innan vi körde i gång och i samband med starten. Det finns inte några genvägar när du arbetar med förändring. Att lyckas med förändringsarbete betyder att du måsta arbeta med människor, att få med dig människorna i organisationen är avgörande för att nå framgång. Ytterligare en framgångsfaktor var att tekniken fungerade från dag ett, i och med detta har vi även stärkt förtroendet för IT lösningar. Jag tror att det var mycket bra och viktigt att från början ha med IT med i projektgruppen säger Ann-Charlotte. Nu har projektet rullats ut i hela Norden med stor framgång. Vinsterna är många både för Cramo och kunderna: tydligare prissättning, färre krediteringar, rätt pris och lojalare kunder. Omsättningen hos berörda kunderna har ökat med mer än 10%. Nu när vi kan titta i backspegeln säger många som varit med i företaget länge att detta är det bästa projektet Cramo drivit hittills. Vinnare denna gång blev Karolinska institutet som vann med SMS livräddaren. Men Ann-Charlotte är inte besviken, tvärt om. Det har varit så otroligt spännande och intressant att arbeta med detta projekt och jag är enormt stolt över, projektet och alla projektmedlemmarnas insatser och hur bra vi tillsammans har lyckats. Det klart att det är svårt att konkurrera med ett projekt som syftar till att rädda liv, vi sysslar ju bara med pengar säger hon lite skämtsamt. Cramo fortsätter att ligga i framkant och driva utvecklingen framåt, det är en del av vår strategi. Vi har alltid många nya spännande projekt på gång. Våra kunder uppskattar vårt engagemang och vår utvecklingsvilja som gör oss till den seriösa affärspartner vi är idag avslutar Ann-Charlotte stolt.

NYHETSBREV

 

Kategorier

Redaktör:
Jens Ljunggren

Dela på Facebook

Cramo blev finalist i Årets Projekt

2015-03-07
CIO Award
Cramo var under 2014 en av 5 finalister i CIO Awards inom kategorin Årets projekt. Cramo var i gott sällskap av Karolinska institutet, Apoteket, NCC Construction Sweden och Volvo Cars.

Cramos nominerade projekt som heter Rätt Pris är ett prisverktyg som genom IT-stöd automatiskt tar fram bästa möjliga pris för varje kund baserat på storlek, beteende, ekonomiska trender, geografi och historik.

Varje år sedan 2005 ordnar CIO Sweden i december månad CIO Awards, en galakväll där Årets CIO, Årets projekt och Årets hållbara projekt koras. Vinnarna tas fram i en rigorös utvärderingsprocess som löper över mer än ett halvår. Före sommaren är nomineringen öppen och vem som helst kan nominera CIO:er och projekt.

De som går till final djupintervjuas utifrån kriterierna omfattning, värdeskapande, komplexitet, innovationshöjd och hållbarhetsaspekter. Bedömningarna har bland annat baserats på syfte/mål, projektplan, budgetuppföljning, förändringsarbete och resultat. Vinnarna utses slutligen av en jury bestående av styrelseproffs, vd:ar, CIO:er, experter och forskare.

Projektet har inneburit ett digert change management jobb. Ann-Charlotte Ågren, CFO och projektledare för projektet Rätt pris, berättar om vikten av att tidigt informera organisationen om projektet. Dels hade vi många informationsrundor för våra ledare men vi insåg även vikten av att vara ute på våra depåer och verkstäder både innan vi körde i gång och i samband med starten.

Det finns inte några genvägar när du arbetar med förändring. Att lyckas med förändringsarbete betyder att du måsta arbeta med människor, att få med dig människorna i organisationen är avgörande för att nå framgång. Ytterligare en framgångsfaktor var att tekniken fungerade från dag ett, i och med detta har vi även stärkt förtroendet för IT lösningar. Jag tror att det var mycket bra och viktigt att från början ha med IT med i projektgruppen säger Ann-Charlotte.

Nu har projektet rullats ut i hela Norden med stor framgång. Vinsterna är många både för Cramo och kunderna: tydligare prissättning, färre krediteringar, rätt pris och lojalare kunder. Omsättningen hos berörda kunderna har ökat med mer än 10%. Nu när vi kan titta i backspegeln säger många som varit med i företaget länge att detta är det bästa projektet Cramo drivit hittills.

Vinnare denna gång blev Karolinska institutet som vann med SMS livräddaren. Men Ann-Charlotte är inte besviken, tvärt om. Det har varit så otroligt spännande och intressant att arbeta med detta projekt och jag är enormt stolt över, projektet och alla projektmedlemmarnas insatser och hur bra vi tillsammans har lyckats.

Det klart att det är svårt att konkurrera med ett projekt som syftar till att rädda liv, vi sysslar ju bara med pengar säger hon lite skämtsamt. Cramo fortsätter att ligga i framkant och driva utvecklingen framåt, det är en del av vår strategi. Vi har alltid många nya spännande projekt på gång. Våra kunder uppskattar vårt engagemang och vår utvecklingsvilja som gör oss till den seriösa affärspartner vi är idag avslutar Ann-Charlotte stolt.
Källa: Cramo
Foto: Erik Textorius

Senaste nyheter