Klimatsmart - genvägen till sköna gröna köp

Bra försäljning av KRAV-märkt glass trots vädret

https://www.klimatsmart.se/images/news/krav-glass250x186.jpg

Fem av de åtta företag som säljer KRAV-märkt glass uppger att sommarförsäljningen har ökat jämfört med året innan. Ett av företagen har minskat sin försäljning. Under sommaren fanns rekordmånga sorters KRAV-märkt glass till försäljning. Sammanlagt 46 stycken från totalt 8 företag: - Alvestaglass - Artisan glass - Engelholms Glass AB - Lejonet & Björnen - Pipersglace AB - Sia Glass AB - Solmarka Gårdsmejeri - Sänkdalens Glass En rundringning som KRAV gjort bland företagen visar att sommarens försäljning av KRAV-märkt glass gick bra – trots det dåliga vädret. Fem av företagen uppger att försäljningen har ökat, ett att försäljningen är på samma nivå som året innan och för ett företag var det första året som de sålde KRAV-märkt glass. Pipersglace, Artisan Glass och Lejonet & Björnen är några av de företag som ökar försäljningen. – Siffrorna är inte helt sammanställda men vi ser en ungefärlig ökning på knappt 30 procent, säger Maria Ivroth, vd på Pipersglace. Artisan glass har mer än dubblat försäljningen och Lejonet & Björnen rapporterar att tre av glassarna på deras topp-tio lista är KRAV-märkta. – För första gången sedan 1977 har den KRAV-märkta vaniljglassen gått om vår storsäljare, den italienska vaniljglassen, säger Katarina Mild, vd och ägare till Lejonet och Björnen. Endast ett av de tillfrågade företagen, Engelholms glass, uppger att försäljningen har minskat: – Jag tror att det blev en ökad försäljning av närproducerad glass istället för en ökning av den ekologiska, säger Carl-Gustaf Gudmundsson, VD för Engelholms glass. Samtliga företag tycker att tillgången på råvara är tillräcklig och de allra flesta ser ljust på framtiden. Sänkdalens glass, som har sin produktion på den egna KRAV-certifierade mjölkgården, berättar att de självklart vill fortsätta utveckla utbudet: – Vi har byggt en stor glassfabrik så vi jobbar för en ökning, så länge vi har mjölk som räcker, säger Tomas Gunnarsson, lantbrukare och glasstillverkare på Sänkdalens gård. FAKTA: En KRAV-märkt glass innebär: - Glass gjord utan konstgjorda sötningsmedel och färg- och aromämnen. - KRAV-märkt mjölk/grädde från kor som fått vara ute och betat mycket gräs. Korna har även fått KRAV-märkt foder, odlat utan kemiska bekämpningsmedel och konstgödsel. Att inte använda kemiska bekämpningsmedel leder i sin tur till renare vattendrag och större mångfald av vildbin, fjärilar och fåglar kring odlingarna. - KRAV-märkta ägg från hönor som fått gå ute i gröngräset och picka och fått bada sandbad. Också de har fått KRAV-märkt foder. - KRAV-märkt socker, kakao och vanilj från odlingar där inga kemiska bekämpningsmedel eller konstgödsel använts och där hänsyn tas till mänskliga rättigheter. - KRAV-märkta bär som plockats på godkända områden med skyddszon till föroreningskällor och där det tagits hänsyn till mänskliga rättigheter för plockarna.

NYHETSBREV

 

Kategorier

Redaktör:
Jens Ljunggren

Dela på Facebook

Bra försäljning av KRAV-märkt glass trots vädret

2015-10-02
Fem av de åtta företag som säljer KRAV-märkt glass uppger att sommarförsäljningen har ökat jämfört med året innan. Ett av företagen har minskat sin försäljning.

Under sommaren fanns rekordmånga sorters KRAV-märkt glass till försäljning. Sammanlagt 46 stycken från totalt 8 företag:

- Alvestaglass
- Artisan glass
- Engelholms Glass AB
- Lejonet & Björnen
- Pipersglace AB
- Sia Glass AB
- Solmarka Gårdsmejeri
- Sänkdalens Glass

En rundringning som KRAV gjort bland företagen visar att sommarens försäljning av KRAV-märkt glass gick bra – trots det dåliga vädret. Fem av företagen uppger att försäljningen har ökat, ett att försäljningen är på samma nivå som året innan och för ett företag var det första året som de sålde KRAV-märkt glass.

Pipersglace, Artisan Glass och Lejonet & Björnen är några av de företag som ökar försäljningen.

– Siffrorna är inte helt sammanställda men vi ser en ungefärlig ökning på knappt 30 procent, säger Maria Ivroth, vd på Pipersglace.

Artisan glass har mer än dubblat försäljningen och Lejonet & Björnen rapporterar att tre av glassarna på deras topp-tio lista är KRAV-märkta.

– För första gången sedan 1977 har den KRAV-märkta vaniljglassen gått om vår storsäljare, den italienska vaniljglassen, säger Katarina Mild, vd och ägare till Lejonet och Björnen.

Endast ett av de tillfrågade företagen, Engelholms glass, uppger att försäljningen har minskat:

– Jag tror att det blev en ökad försäljning av närproducerad glass istället för en ökning av den ekologiska, säger Carl-Gustaf Gudmundsson, VD för Engelholms glass.

Samtliga företag tycker att tillgången på råvara är tillräcklig och de allra flesta ser ljust på framtiden. Sänkdalens glass, som har sin produktion på den egna KRAV-certifierade mjölkgården, berättar att de självklart vill fortsätta utveckla utbudet:

– Vi har byggt en stor glassfabrik så vi jobbar för en ökning, så länge vi har mjölk som räcker, säger Tomas Gunnarsson, lantbrukare och glasstillverkare på Sänkdalens gård.

FAKTA: En KRAV-märkt glass innebär:

- Glass gjord utan konstgjorda sötningsmedel och färg- och aromämnen.
- KRAV-märkt mjölk/grädde från kor som fått vara ute och betat mycket gräs. Korna har även fått KRAV-märkt foder, odlat utan kemiska bekämpningsmedel och konstgödsel. Att inte använda kemiska bekämpningsmedel leder i sin tur till renare vattendrag och större mångfald av vildbin, fjärilar och fåglar kring odlingarna.
- KRAV-märkta ägg från hönor som fått gå ute i gröngräset och picka och fått bada sandbad. Också de har fått KRAV-märkt foder.
- KRAV-märkt socker, kakao och vanilj från odlingar där inga kemiska bekämpningsmedel eller konstgödsel använts och där hänsyn tas till mänskliga rättigheter.
- KRAV-märkta bär som plockats på godkända områden med skyddszon till föroreningskällor och där det tagits hänsyn till mänskliga rättigheter för plockarna.
Källa: KRAV

Senaste nyheter