Redaktör:
Jens Ljunggren
Sverige bör införa ny fordonsbeskattning
2010-02-25
Gröna Bilister har en längre tid argumenterat för att fordonsbeskattningen ska utformas enligt en bonus-malus modell, där bilar med riktigt låga utsläpp belönas och de med höga utsläpp beskattas särskilt hårt. Nu införs systemet - i Storbritannien. Lär av Storbritannien, uppmanar Gröna Bilister Sveriges regering.
Storbritannien kommer att införa en bonus-malus-beskattning av fordon. Liksom i Norge och Frankrike har modellen varit en framgång och bidragit till en mycket snabb utsläppsminskning.
– Regeringens tidigare miljöbilspremie och nya femåriga fordonsskattebefrielse för alla miljöbilar är trubbiga instrument som gynnar alla miljöbilar lika mycket oavsett hur stor den faktiska klimatpåverkan är. Självklart bör t.ex. en biogas- eller elbil gynnas mer än en dieselbil som klarar utsläppsgränsen med något enstaka gram. Dessutom är det rimligt att bilar med riktigt höga utsläpp beskattas extra hårt. Det görs nu i Storbritannien, och vi bör ta efter, säger Jakob Lagercrantz, ordförande för Gröna Bilister.
Modellen som Storbritannien kommer att använda är avsedd att vara inkomstneutral, så att den utökade bonusen för bilar med mycket låga utsläpp motsvaras av höjda avgifter - malus - för bilar med mycket höga utsläpp. Gröna Bilister bedömer att det ger bättre förutsättningar för ett stabilt, långsiktigt system.
– Finansdepartementet har inte förstått att det går att skapa en miljöfordonsmodell som är kostnadsneutral. Vi får hållbara beräkningsmodeller, där de bästa fordonen belönas medan de sämsta bestraffas. Bonus-malus modellen kan med små justeringar vara budgetmässigt neutral även om miljöbilsförsäljningen ökar snabbt, säger Jakob Lagercrantz.
Gröna Bilister anser även att det ska finnas skillnad mellan fossila och förnybara drivmedel. Att göra det är mycket viktigare i Sverige än i Storbritannien, eftersom möjligheten att tanka biobränslen är mycket mer utvecklad här. Enligt Naturvårdsverket och Vägverket minskade den som under 2008 till 100 procent tankade E85 respektive biogas bilens klimatpåverkan med 50 respektive 85 procent.
För ytterligare information kontakta:
Jakob Lagercrantz, ordförande för Gröna Bilister, 0708- 173 808, jakob.lagercrantz@gronabilister.se
Cecilia Carlqvist, VD, Gröna Bilister 070-271 35 17, cecilia.carlqvist@gronabilister.se.
För Gröna Bilisters förslag för Sverige, läs rapporten "Farväl till fossilerna" här: www.gronabilister.se/rapporter
Storbritannien kommer att införa en bonus-malus-beskattning av fordon. Liksom i Norge och Frankrike har modellen varit en framgång och bidragit till en mycket snabb utsläppsminskning.
– Regeringens tidigare miljöbilspremie och nya femåriga fordonsskattebefrielse för alla miljöbilar är trubbiga instrument som gynnar alla miljöbilar lika mycket oavsett hur stor den faktiska klimatpåverkan är. Självklart bör t.ex. en biogas- eller elbil gynnas mer än en dieselbil som klarar utsläppsgränsen med något enstaka gram. Dessutom är det rimligt att bilar med riktigt höga utsläpp beskattas extra hårt. Det görs nu i Storbritannien, och vi bör ta efter, säger Jakob Lagercrantz, ordförande för Gröna Bilister.
Modellen som Storbritannien kommer att använda är avsedd att vara inkomstneutral, så att den utökade bonusen för bilar med mycket låga utsläpp motsvaras av höjda avgifter - malus - för bilar med mycket höga utsläpp. Gröna Bilister bedömer att det ger bättre förutsättningar för ett stabilt, långsiktigt system.
– Finansdepartementet har inte förstått att det går att skapa en miljöfordonsmodell som är kostnadsneutral. Vi får hållbara beräkningsmodeller, där de bästa fordonen belönas medan de sämsta bestraffas. Bonus-malus modellen kan med små justeringar vara budgetmässigt neutral även om miljöbilsförsäljningen ökar snabbt, säger Jakob Lagercrantz.
Gröna Bilister anser även att det ska finnas skillnad mellan fossila och förnybara drivmedel. Att göra det är mycket viktigare i Sverige än i Storbritannien, eftersom möjligheten att tanka biobränslen är mycket mer utvecklad här. Enligt Naturvårdsverket och Vägverket minskade den som under 2008 till 100 procent tankade E85 respektive biogas bilens klimatpåverkan med 50 respektive 85 procent.
För ytterligare information kontakta:
Jakob Lagercrantz, ordförande för Gröna Bilister, 0708- 173 808, jakob.lagercrantz@gronabilister.se
Cecilia Carlqvist, VD, Gröna Bilister 070-271 35 17, cecilia.carlqvist@gronabilister.se.
För Gröna Bilisters förslag för Sverige, läs rapporten "Farväl till fossilerna" här: www.gronabilister.se/rapporter
Källa: Gröna Bilister
Senaste nyheter
-
2023-08-21
Carlsberg storsatsar på ellastbilar i Sverige
Nu inleds arbetet med att elektrifiera samtliga dryckestransporter mellan Carlsberg Sveriges… -
2022-08-31
Världens expertis inom elfordon möts i Göteborg
I Göteborg sker stora, innovativa satsningar på eldrivna transporter. Det har lockat arrangören av… -
2022-08-24
Storsatsning på elektrifiering av tunga vägtransporter
OKQ8, Skellefteå Kraft och Volvo Lastvagnar Sverige inleder ett samarbete för att etablera ett av… -
2022-03-07
Taxibilar laddas trådlöst i Gothenburg Green City Zone
Nu inleds ett test- och utvecklingsprojekt kring trådlös laddning av elektriska taxibilar i skarp… -
2022-01-10
Volvo tillverkar elektrisk lastbil med 44 mils räckvidd
Volvo Lastvagnar lanserar en ny, förbättrad version av den helelektriska Volvo VNR Electric,… -
2021-12-13
Regeringsbeslut ger stor framtidstro i biogasbranschen
Regeringen beslutade tidigare under hösten att gasbilar även framöver ska klassas som miljöbilar… -
2021-11-08
Snabb minskning av fossila bränslen möjlig enligt forskare
Att begränsa den globala uppvärmningen till Parisavtalets mål på 1,5 grader kommer sannolikt att… -
2021-10-06
Var med och stoppa all reklam för fossila bränslen
Visste du att det dör fler av skadliga partiklar från förbränning av fossila bränslen än av… -
2021-09-24
Regeringen inför långsiktigt stöd till biogasproduktion
Förra veckan gav miljö- och klimatminister Per Bolund och jämställdhets- och bostadsminister Märta… -
2021-09-10
Nytt bidrag på 5000 kr för att flytta fordonsvrak
Regeringen har beslutat om en förordning om bidrag till kommuner för att flytta fordonsvrak som ska…





