Klimatsmart - genvägen till sköna gröna köp

Politikerna missar om miljöfordon

https://www.klimatsmart.se/images/news/gronabilister250x59az.jpg

Miljöbilspremier i all ära, men på tre områden missar politikerna att skapa rejäla förutsättningar för miljöfordonen, enligt Jakob Lagercrantz och Jarl Hammarqvist från Gröna Bilister. En tekniker kan lösa de flesta uppgifter han eller hon ställs inför. Det går alltid att hitta optimala avvägningar, men det blir oändligt mycket svårare om förutsättningarna förändras på vägen, eller om målet helt plötsligt blir ett helt annat. Våra olika regeringar har under de senaste två mandatperioderna tagit många bra initiativ på miljöfordonsområdet. Vi, kunderna,har svarat genom att efterfråga miljöfordon, och marknaden har styrt teknikutvecklingen mot allt bättre och energieffektivare bilar. På det hela taget verkar det finnas en stark gemensam politisk vilja att fortsätta att stödja miljöfordonsutvecklingen. Det finns för all del skillnader mellan blocken, men i huvudsak är kursen satt. Det finns dock några områden där politikerna missar: 1. Teknikneutralitet Alla partier hyllar på papperet teknikneutralitet. Det vill säga, det är resultatet som räknas och inte vägen dit. Varje kombination av bränsle och drivlina ska bedömas på liknande sätt (förslagsvis utsläpp av koldioxidekvivalenter). Varför gör då regeringen misstaget att behålla det sänkta förmånsvärdet för elbilar, laddhybrider och gasbilar, men avsluta samma viktiga incitament för etanolbilar? Det finns ingen koppling till verkliga utsläpp i beslutet. Förmånsvärdet bör kopplas till objektiva utsläppsreduktioner. 2. Fokusera på energikällan inte på motortypen Det andra som ofta missas är att drivlina är en sak, men att bränslet och i synnerhet energikällan är än viktigare för emissionerna. En etanolbil på bensin ger ingen miljövinst, en gasbil på naturgas ger bara en försumbar klimatvinst och en elbil som körs på den europeiska elmixen har större utsläpp än en bensinbil! Kör den däremot på ”bra miljöval el” kan man hävda att det är den renaste bilen. 3. Hög förbrukning och låg verkningsgrad är aldrig bra. Det tredje är att politikerna inte kraftigt nog belönar energieffektivitet. Fordon med låg effektivitet och höga emissioner bör få betala en avgift. I gengäld kan man belöna de fordon som ger samma nytta, men har lägre energiförbrukning och därmed lägre utsläpp. Det finns flera goda exempel på detta från andra länder. Såväl svensk industri som samhällsutvecklingen gynnas av en tuff och långsiktig miljöpolitik. Den ska grundas på konkreta utmaningar, en teknikneutral grundsyn och en vilja att testa det nya. Ryckighet och detaljstyrning försvårar detta och gör det svårare för oss att ge relevanta råd för framtiden. Den osäkerhet som blir resultatet hämmar en nödvändig miljöutveckling. Jakob Lagercrantz, ordförande Gröna bilister, Jarl Hammarqvist, hållbarhetssamordnare WSP, styrelsemedlem Gröna Bilister.

NYHETSBREV

 

Kategorier

Redaktör:
Jens Ljunggren

Dela på Facebook

Politikerna missar om miljöfordon

2010-09-16
Miljöbilspremier i all ära, men på tre områden missar politikerna att skapa rejäla förutsättningar för miljöfordonen, enligt Jakob Lagercrantz och Jarl Hammarqvist från Gröna Bilister.

En tekniker kan lösa de flesta uppgifter han eller hon ställs inför. Det går alltid att hitta optimala avvägningar, men det blir oändligt mycket svårare om förutsättningarna förändras på vägen, eller om målet helt plötsligt blir ett helt annat.

Våra olika regeringar har under de senaste två mandatperioderna tagit många bra initiativ på miljöfordonsområdet. Vi, kunderna,har svarat genom att efterfråga miljöfordon, och marknaden har styrt teknikutvecklingen mot allt bättre och energieffektivare bilar.

På det hela taget verkar det finnas en stark gemensam politisk vilja att fortsätta att stödja miljöfordonsutvecklingen. Det finns för all del skillnader mellan blocken, men i huvudsak är kursen satt.

Det finns dock några områden där politikerna missar:

1. Teknikneutralitet

Alla partier hyllar på papperet teknikneutralitet. Det vill säga, det är resultatet som räknas och inte vägen dit. Varje kombination av bränsle och drivlina ska bedömas på liknande sätt (förslagsvis utsläpp av koldioxidekvivalenter). Varför gör då regeringen misstaget att behålla det sänkta förmånsvärdet för elbilar, laddhybrider och gasbilar, men avsluta samma viktiga incitament för etanolbilar? Det finns ingen koppling till verkliga utsläpp i beslutet. Förmånsvärdet bör kopplas till objektiva utsläppsreduktioner.

2. Fokusera på energikällan inte på motortypen

Det andra som ofta missas är att drivlina är en sak, men att bränslet och i synnerhet energikällan är än viktigare för emissionerna. En etanolbil på bensin ger ingen miljövinst, en gasbil på naturgas ger bara en försumbar klimatvinst och en elbil som körs på den europeiska elmixen har större utsläpp än en bensinbil! Kör den däremot på ”bra miljöval el” kan man hävda att det är den renaste bilen.

3. Hög förbrukning

och låg verkningsgrad är aldrig bra. Det tredje är att politikerna inte kraftigt nog belönar energieffektivitet. Fordon med låg effektivitet och höga emissioner bör få betala en avgift. I gengäld kan man belöna de fordon som ger samma nytta, men har lägre energiförbrukning och därmed lägre utsläpp. Det finns flera goda exempel på detta från andra länder.

Såväl svensk industri som samhällsutvecklingen gynnas av en tuff och långsiktig miljöpolitik. Den ska grundas på konkreta utmaningar, en teknikneutral grundsyn och en vilja att testa det nya. Ryckighet och detaljstyrning försvårar detta och gör det svårare för oss att ge relevanta råd för framtiden. Den osäkerhet som blir resultatet hämmar en nödvändig miljöutveckling.

Jakob Lagercrantz, ordförande Gröna bilister,
Jarl Hammarqvist, hållbarhetssamordnare WSP, styrelsemedlem Gröna Bilister.

Senaste nyheter