Klimatsmart - genvägen till sköna gröna köp

Opel Ampera - en säker elbil

https://www.klimatsmart.se/images/news/opelampera250x166a.jpg

Opel Ampera har tilldelats fem stjärnor av den oberoende konsumentorganisationen Euro NCAP (European New Car Assessment Programme). Ampera är den första elbilen från en Europeisk tillverkare som har uppnått kraven för högsta säkerhetsnivån och den ansluter sig härmed till nuvarande Opelmodeller testade av Euro NCAP. Opel Ampera fick fler poäng än den behövde för att uppnå toppnoteringar i alla kategorier inkluderat säkerhet för passagerarna, barnsäkerhet, säkerhet för fotgängarna och säkerhetssystem. Sedanen med fem dörrar fick också toppresultat i sidokrocktestet. Det höga betyget har Ampera fått tack vare kombinationen av en solid karosstruktur, en styv bur för passagerarna och effektiva säkerhetssystem. Opel Ampera är den första av Euro NCAPs testade bilar som klarat högsta poäng i sidokrock mot stolpe, som har varit obligatorisk sedan 2009. I det här testet åker bilen i 29 km/h rakt in i en stolpe som ska simulera ett träd. Tack vare Amperas solida struktur är passagerarna väl skyddade. Krockskyddet ges av en extremt styv passagerarbur. Den har designats för att säkerställa minsta möjliga deformering och största möjliga överlevnadsutrymme vid eventuell krock. För att sprida kraften från krocken är fronten, sidorna och bakre delen av passagerarburen skyddade av energiabsorberande zoner som deformeras på ett kontrollerat sätt. Säkerheten runt elen kontrollerades också efter varje krocktest. Amperas batteripaket, som innehåller 288 celler i nio olika moduler, är placerat i mitten av bilen och strukturen är byggd runt batteripaketet. Tack vare en smart design av strukturen skyddas batteriet från både frontal- och sidokrockar vilket gör att det inte flyttas ur sitt läge. För att undvika förekomsten av högspänning kan batteripaketet enkelt kopplas ur av räddningstjänst i en nödsituation. Efter en olycka får inte någon elektrolyt läcka ut i Amperas kupé och inte mer än sju procent elektrolyt får finnas utanför kupén och batteriet. Opel Ampera är Europas första elbil som kan köras vart som helst, när som helst. Sedanen med fem dörrar och fyra platser inklusive plats för bagage kommer till Sverige i början av nästa år. Ampera är alltid eldriven. Ett unikt paket med litium/jon-batterier på 16 kWh levererar kraft till en avancerad elmotor på 111 kW/150 hk, som vid full laddning ger mellan 40 och 80 kilometers ren eldrift med noll utsläpp. Oberoende undersökningar visar att Ampera på enbart avgasfri eldrift klarar de dagliga körbehoven för 80 procent av Europas bilister, men med sin bensinmotor har bilen också en utökad räckvidd på mer än 500 kilometer. Motorn kopplas mjukt och nästan omärkligt in för att generera elektricitet till elmotorn om och när batterierna har nått sin lägsta laddnivå. För mer information, kontakta: Annicka Troedsson, 08-632 85 61, annicka.troedsson@opel.com.

NYHETSBREV

 

Kategorier

Redaktör:
Jens Ljunggren

Dela på Facebook

Opel Ampera - en säker elbil

2011-08-29
Opel Ampera har tilldelats fem stjärnor av den oberoende konsumentorganisationen Euro NCAP (European New Car Assessment Programme). Ampera är den första elbilen från en Europeisk tillverkare som har uppnått kraven för högsta säkerhetsnivån och den ansluter sig härmed till nuvarande Opelmodeller testade av Euro NCAP. Opel Ampera fick fler poäng än den behövde för att uppnå toppnoteringar i alla kategorier inkluderat säkerhet för passagerarna, barnsäkerhet, säkerhet för fotgängarna och säkerhetssystem. Sedanen med fem dörrar fick också toppresultat i sidokrocktestet. Det höga betyget har Ampera fått tack vare kombinationen av en solid karosstruktur, en styv bur för passagerarna och effektiva säkerhetssystem.

Opel Ampera är den första av Euro NCAPs testade bilar som klarat högsta poäng i sidokrock mot stolpe, som har varit obligatorisk sedan 2009. I det här testet åker bilen i 29 km/h rakt in i en stolpe som ska simulera ett träd. Tack vare Amperas solida struktur är passagerarna väl skyddade. Krockskyddet ges av en extremt styv passagerarbur. Den har designats för att säkerställa minsta möjliga deformering och största möjliga överlevnadsutrymme vid eventuell krock. För att sprida kraften från krocken är fronten, sidorna och bakre delen av passagerarburen skyddade av energiabsorberande zoner som deformeras på ett kontrollerat sätt.

Säkerheten runt elen kontrollerades också efter varje krocktest. Amperas batteripaket, som innehåller 288 celler i nio olika moduler, är placerat i mitten av bilen och strukturen är byggd runt batteripaketet. Tack vare en smart design av strukturen skyddas batteriet från både frontal- och sidokrockar vilket gör att det inte flyttas ur sitt läge. För att undvika förekomsten av högspänning kan batteripaketet enkelt kopplas ur av räddningstjänst i en nödsituation. Efter en olycka får inte någon elektrolyt läcka ut i Amperas kupé och inte mer än sju procent elektrolyt får finnas utanför kupén och batteriet.

Opel Ampera är Europas första elbil som kan köras vart som helst, när som helst. Sedanen med fem dörrar och fyra platser inklusive plats för bagage kommer till Sverige i början av nästa år. Ampera är alltid eldriven. Ett unikt paket med litium/jon-batterier på 16 kWh levererar kraft till en avancerad elmotor på 111 kW/150 hk, som vid full laddning ger mellan 40 och 80 kilometers ren eldrift med noll utsläpp. Oberoende undersökningar visar att Ampera på enbart avgasfri eldrift klarar de dagliga körbehoven för 80 procent av Europas bilister, men med sin bensinmotor har bilen också en utökad räckvidd på mer än 500 kilometer. Motorn kopplas mjukt och nästan omärkligt in för att generera elektricitet till elmotorn om och när batterierna har nått sin lägsta laddnivå.

För mer information, kontakta:
Annicka Troedsson, 08-632 85 61, annicka.troedsson@opel.com.
Källa: Opel

Senaste nyheter